invloed uitlaatklep op vermogen etc.
Geplaatst: 30 mei 2021, 14:57
Hallo forummers,
Vraagje over het uitlaatsysteem van mijn 550i:
Wat is nou de werking van die klep die op de rechter pijp zit? Volgens mij komen de twee cylinderbanken bij de middendemper samen op één pijp en worden ze daarachter weer gesplitst naar twee einddempers. (zie tekening) De rechterdemper is gestuurd door een klep en er zit een recirculatieventiel op, volgens mij weer gekoppeld aan de sturingscomputer die via o.a. VANOS een ideaal mengsel regelt. Maar daar schiet mijn kennis verder tekort. Of heeft e.e.a. alleen maar met een sportief motorkarakter en -geluid te maken?
Dank!

Vraagje over het uitlaatsysteem van mijn 550i:
Wat is nou de werking van die klep die op de rechter pijp zit? Volgens mij komen de twee cylinderbanken bij de middendemper samen op één pijp en worden ze daarachter weer gesplitst naar twee einddempers. (zie tekening) De rechterdemper is gestuurd door een klep en er zit een recirculatieventiel op, volgens mij weer gekoppeld aan de sturingscomputer die via o.a. VANOS een ideaal mengsel regelt. Maar daar schiet mijn kennis verder tekort. Of heeft e.e.a. alleen maar met een sportief motorkarakter en -geluid te maken?
Dank!
