hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door AdE39 » 16 jan 2021, 12:03

Goede morgen beste forum leden,

Ik ben Ad, en al vele jaren member van dit forum, maar ben er even uit geweest door drukke werkzaamheden.

Ik had een vraag over de BMW motoren van de F11 en de latere type BMW's van 2012 en latere versies.

Ik ben dus nog steeds in het bezit van mijn zeer vertrouwde E39 525i touring, inmiddels al 314.000 km. op de teller.
Nog nooit geen problemen en nare zaken mee gemaakt.
Maar een BMW van dit zware kaliber heeft immers ook niet het eeuwige leven.
Ik zit dus te dubben, neem ik een zes in lijn, de 523i of is de 2.0 liter motor ook van goede kwaliteit.

Ik zit wel eens te kijken naar de 2.0 versie, maar zie dus ook wel vermeld staan, dat deze motor soms al binnen 2 jaar of zelfs binnen de 200.00= km vervangen is.
En dat verontrust mij echt wel.

Overstappen naar een ander merk, dat wil ik eigenlijk echt niet, gezien mijn zeer goede ervaring met deze sterke beer, de E39 525i.

Ik heb zeggen en schrijven dus enkel in die 11 jaar dat ik deze E39 in mijn bezit heb, enkel nog maar eenmalig de remschijven en de remblokken 2 x vervangen.
En er zijn 2 spoorstangen vervangen, en aan weerszijde van de onderste wiel ophanging de draagarmen.

Vanzelf sprekend heeft deze E39 wel altijd netjes zijn beurten gehad.
Maar ik ben gelukkig bespaard gebleven van storingen en andere defecten.

Maar zoals ik al zei, zelfs een beer als deze E39 heeft niet het eeuwige leven.
Vandaar deze vraag aan u, hoe de kwaliteiten zijn van de 2.0 motoren van de BMW 5 serie vanaf 2012 en later.

Ik hoop een aantal zeer bruikbare reacties van u allen te mogen ontvangen.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door ehombie » 16 jan 2021, 14:20

de 6 cilinders zijn n53 tot.....(geupdate dme tov e6x modellen)
-nox sensor raakt defect...
-carterventilatie zit in kleppendeksel
-injectoren zijn prijzig (zijn haast alle di injectoren, dit zijn nog niet eens de duurste...)
-geen turbo (dit was voor mij een vereiste)

de 4 cilinders n20
-nieuwere generatie durf ik niet te zeg
-n20 heeft "verbeterde" injectoren...dan de voorgangers (wil niet zeggen dat ze dedect raken...)
-carterventilatie blijft evt nog altijd een isseu
-turbo
-ketting...

https://bmwtuning.co/bmw-n20-common-problems/

maar ik vind het altijd koffiedik kijken (zeker als ik mijn ervaring op een forum moet beoordelen)
n20 is voor de EU gewoon een mainstream blok in diverse bmw modellen
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 887
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door m.h. » 16 jan 2021, 19:22

Een "simpel" blok als in de e39 kun je ook niet vergelijken met alle sensoren en emissie toestellen die zijn gemonteerd op recente motoren. Er zijn gewoon veel meer dingen die kunnen falen.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door AdE39 » 16 jan 2021, 21:53

Goede avond beste m.h.

Hartelijk dank voor uw reactie, dat stel ik zeker erg op prijs.

Het is dus niet de bedoeling om een vergelijk te maken met de E39.
Want daar kan men de tegenwoordige BMW echt niet mee vergelijken.

Daarom was het mijn bedoeling om te kijken en na te vragen, hoe de kwaliteit is van deze huidige BMW 5 serie met betrekking tot de 2 liter 4 cilinder motoren.

Ik had er al mijn bedenkingen mee, met datgeen wat ik dus al had geschreven.
Beneden de 200k en binnen de 2 jaar zie ik dus al motor revisie te lezen, dat zal echt niet voor niets kunnen zijn, maar kan ook domweg pure pech zijn, of de BMW niet goed behandelen.

En hoe meer micro rommel in de auto, hoe vaker men storingen kan krijgen.
IK ga het nog eens goed bekijken, en bij de vrienden die garage bedrijven hebben, waaronder een BMW specialist.
Die zal mij nest meer kneepjes kunnen vertellen hoe hey werkelijk gesteld is.

Dus die vierpitter zal ik voorlopig maar links laten liggen, lijkt mij.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door AdE39 » 16 jan 2021, 22:27

Goede avond beste ehombie,

Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie.

Ja sensoren kunnen immers altijd de geest geven, maakt niet uit welke dat zal zijn, dat is gewoon pech hebben.

Ik weet natuurlijk niet wat en of het goed is om de carterventilatie in de kleppendeksel te hebben.
IK weet nog wel dat er vaak bij VW en Opel aan de achterzijde van het blok een blikken houder zat, en dat was de carter ontluchting.
Daar kon je soms haast niet bij, en in de winter vroor deze vaak dicht, met als doelstelling een rot lopende motor, als je deze dan nog wel gestart kreeg.
Bij de E39 heb je van die kunststof rommel, die wel eens kan afscheuren door dat het kunststof uit was gehard.
Heb ik een keer meegemaakt.
Maar het kleppendeksel hoefde niet gelicht te worden.

Injectoren kunnen inderdaad wel eens prijzig zijn, maar ook dat kan pure pech zijn, als er injectoren defect gaan.
Dat heb ik met de E39 ook niet gehad.
Maar deze zaken zijn niet zo stuitend voor mij, kan zelf alles repareren.

Dus als ik het heel eerlijk mag zeggen, dan gaat mijn voorkeur al uit naar een zes in lijn.

Ik heb eigenlijk niet zoveel met een vier pitter met een turbo.

Onze dochter heeft een F20 met een turbo, en dat blijk dan ook nog een PSA motor te zijn, met erg veel ellende.
En daar staat immers ook genoeg over geschreven.
En heel eerlijk gezegd, kan dat 2 liter turbo blokje in de 520 met heel veel pech ook nog een PSA blok zijn.
En die wil ik echt niet in het voor onder hebben liggen van mijn eventuele BMW!

Ja inderdaad, van de ketting had ik dus al vaker gehoord, dat deze niet echt jofel was.
Vandaar mijn opmerking dat het misschien wel een PSA blok ( Peugeot/Citroeïn )zou kunnen zijn!

De turbo's zijn voor mij echt niet nodig, geven vaker problemen en olie lekkages.
Vaak ziet men dan een plas motor olie in de inlaat slang staan.

Dank u wel voor de vermelde link, ik zal er zeker eens naar kijken.

Ja het is zeer zeker koffiedik kijken, je kan geluk hebben, maar je kan ook echt veel pech hebben.

IK zie inderdaad dat dit blok vaak word gebruikt in diverse types van BMW.
Maar dan zie ook vaak de motor vermeld staan als een 2 liter, maar dan als aanduiding 528 of een 328, met het vermogen van 245 paarden.
En daar houd ik eigenlijk niet zo van, om dat blok zo ver op te hogen in het vermogen.
Dan zou ik al gaan kiezen voor een 530 of een 330 zes in lijn.
Maar dat zal straks niet meer opgaan, want dan zullen het allemaal wel 4 pittertjes of 3 pittertjes worden.
Met erg vaak heel veel ellende.

Ik ga het allemaal eens bekijken, en eens bepraten met de vrienden.

Nogmaals mijn hartelijke dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Ad

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door AdE39 » 17 jan 2021, 13:26

Goede middag beste ehombie,

Eens gepraat met een goede vriend.

Waar ik dus al bang voor was, dat inderdaad het 2 liter blok BMW N20B20/N20B38/N20B48.
Dat blijken dus echt THP motoren te zijn, PSA dus.
Niet alleen de 114/116/118 motoren zijn PSA/THP motoren met de zeer beruchte distributie kettingen, maar ook de boven genoemde motoren.

Een te slappe ketting die volgens mij zo van een bromfiets te zijn geplukt, en als distributie ketting gemonteerd zijn in de 2 liter blokken.
Bij de genoemde 114/116/118 motoren zijn het blijkbaar fietskettingen.
Bij al deze motoren kunnen deze kettingen al breken, omdat deze zijn opgerekt zijn, bij de 50.00 km.
Niet dat dit perse zo zal zijn, maar het kan dus mogelijk zijn.

Dus als men een dergelijke BMW zou willen kopen, direct de distributie vervangen, en nee er is dus geen herziene distributie set voorhanden bij de BMW dealer en de importeur of de fabriek.

Wat u dus al heeft genoemd de NOX sensor kan veel parten gaan spelen bij de 3.0 liter blokken wat betref de 523i!
En daar behoren dus net wat u dus al heeft verteld, dat de injectoren dus ook al parten kan gaan spelen, dat is dus ook waar.

IK denk dat ik maar lekker door blijf rijden met mijn zeer sterke en degelijke E39 met deze hele fijne en zeer betrouwbare M54B25 zes in lijn motor.
Ik ben dus niet van plan om een nieuwer type BMW te gaan kopen, ik pas dus.
Ik heb dus ook even op de site van AMT gekeken, waar de professionals terecht kunnen met de auto problematiek.
En het blijkt dus al vanaf de laatste versies van de E39 bezig te zijn met diverse problemen, en dan vooral mbt de diesel versies.

Het zal dus zeer waarschijnlijk een heel ander auto merk gaan worden, geen BMW voor mij dus, ik pas.

Met vriendelijke groet,

Ad

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door ehombie » 17 jan 2021, 14:18

bedankt voor je reactie.
ik wist het niet meer zeker of die ook bij de psa zaten die n20s (vandaar dat ik het hield mij mainstream ;) )
kon even niet zo snel een bron vinden waar ik het gelezen had.
wbt kettingen... heb ooit ook gehoord dat de kettingen ook niet meer zijn zoals vroeger...(bij diverse merken1).
maar als je e39 nog prima doet zou ik zeker de afwegen maken om erin te blijven rijden...(ondanks dat het soms kriebelt bij nieuwere modellen)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door AdE39 » 17 jan 2021, 14:59

Goede middag beste ehombie,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik zag bij toeval ook een artikel vermeld staan op Autoweek, over deze problemen met betrekking tot het ketting probleem van de THP/PSA motoren.

Ik begrijp overigens niet eens dat BMW, Mercedes zich in een dergelijk wespennest wil steken, wat betreft dit motoren probleem.
Een Duitse autofabrikant moet niet in zee gaan met Franse auto of motoren fabrieken, dat blijkt wel.

IK en misschien nog veel andere auto liefhebbers zullen hun broek wel moeten ophouden met zeer sterke bretels.
Want anders zakt echt de broek af.

Dat gaat hun grif echt klanten kosten, want ook zij komen er met schade en schande achter.
Hopelijk gaan er geen serieuze ongelukken mee gebeuren op de weg.
Je zou het maar meemaken, dat de distributieketting breekt, en dat er een aantal auto's boven op je botsen.

Ik hoef dus echt geen nieuwer type BMW meer, ik ben dus even genezen van dit feit.

Naar MB zal ik dus ook al niet gaan, en VW zit ook al vol schandalen met hun motoren sh**.
Ik zat eens te lezen over de TSFI motoren, die kunnen binnen de kortste keren al een olie verbruik hebben van 1 liter motor olie op de 500 km.
Of dit echt zo is, ik heb dit gelezen op een of ander auto forum.

Je zou haast gaan denken, kan men dan echt niet meer een fatsoenlijke motor meer bouwen?

Ik denk dat ik in deze BMW 525i touring met bjr.07-2001 blijf rijden, en misschien er nog een zelfde bij gaat kopen voor de eventuele reserve delen.
En dat is echt heel goed te doen.
Ik kan deze gewoon bij mij stallen, en ook nog binnen, dus zal deze niets te lijden hebben.
Mijn E39 heeft inmiddels 314.000 km. op de teller staan, maar rijdt echt als een nieuwe BMW.
Er zitten natuurlijk hele kleine rammeltjes in de auto, maar zijn niet erg storen, en soms enkel te horen op slecht wegdek.

Echt heel erg jammer hoor, ik zat al te kijken naar een nieuwer exemplaar, en dacht ik ga eerst eens even kijken naar de degelijkheid.
Ik kende de problemen dus al met de 1 serie, vandaar.

Met vriendelijke groet,

Ad

Leon1980
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 aug 2013, 22:27

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door Leon1980 » 25 jan 2021, 22:49

Beste Ad, ik denk dat je bepaalde dingen even los van elkaar moet gaan zien.
Ik rijd zelf al jaren lang BMW . E46 318i, e39 525i, e90 325i, f10 520i en nu weer een f11 535i

De nieuwere generaties hebben nu eenmaal een motor die moet voldoen aan strenge milieu eisen daarnaast is de ontwikkeling van turbo technieken gigantisch vooruit gegaan.

De N20 2.0 liter in de 520i en 528i N20 is bij mijn weten geen PSA motor, de N13,N14 en N18 zijn dat wel.

Kettingen heeft bijna elk merk problemen mee omdat het draaiende massa is wordt er een gewichtsreductie toegepast wat in minder brandstof verbruik resulteert.

De olie zuipers van de VAG groep worden veroorzaakt door zuigerveren met lage voorspanning ( lagere weerstand is lager brandstof verbruik...) en ze bestaan echt! En veel ook! Google maar eens...

Ik kan je zeggen dat ik best wel impressed ben geweest door de N20 520i. Qua beleving veel minder dan een mooie 6 in lijn maar qua kracht en zuinigheid... met de 520i rij je bij 100 km/h gewoon 1:18
In de jaren dat ik de auto heb gehad ben ik uitgekomen op 8.2L /100km (1:12.1) bij een gemiddelde snelheid van 50km/h voor eenwagen van 1550kg is dat echt niet slecht!


Met vriendelijke groet Leon

heyou
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2013, 19:15

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door heyou » 03 mar 2021, 14:20

Beste Ad,

Ik kan me je heel goed herinneren en las graag je stukjes. Volgens mij ook op de BMW.pagina. Mijn Zimmermann remschijven toen via Duitsland volgens mij op jouw advies aangeschaft ooit. Ook ik stond een jaar geleden voor de keuze om van mijn e39, waar ik nog steeds helemaal verliefd op was, naar een f10 te gaan. Alleen ik heb het wel gedaan en zal je uitleggen waarom.

Mijn e39 had trouwens wel een probleempje. Ik had na 10 jaar bezit een scheurtje in mijn m52b28 cilinderkop. Een vaker voorkomend probleem bij deze motoren. Zo zie je, de oude motoren zijn ook niet vrij van kwaaltjes. Ook ik schrok van heel het internet vol met problemen met de f10, dus ben ook op onderzoek uitgegaan. Want vind de f10 wel een logische opvolging van de e39. De e60 vind ik helemaal niets. Vooral die 3 grote draaiknoppen binnen op het dashboard. Die n52 motor daarin is trouwens volgens mijn informatie wel de beste BMW motor ooit gemaakt. Wel hoog olieverbruik.

Als eerste over die n20 motoren. Ik heb de n20 kettingen reparatie man op marktplaats gewoon aangeschreven. Super vriendelijke man trouwens. Deze vertelde mij dat na je reparatie je tot 180.000 km je er wel van af bent als je iedere 10.000 km je olie ververst. En daar zag ik gelijk het probleem van de motoren volgens mij. Mijn e39 kreeg ieder jaar bij de apk een beurt. Groot/klein om en om. En ik rij nog geen 10.000 km per jaar. Kijk nu eens op marktplaats naar al die service boekjes die ze trots bij de advertentie plaatsen. Allemaal, echt allemaal, pas na 30.000 of zelfs 40.000 km olie service. Schokkend gewoon. Deze bevinding voorgelegd aan de kettingen man en deze bevestigde mij N20-motoren zijn gevoelig voor tijdig onderhoud. 30-40k is fataal voor de motor en de distributie, zeker als deze onderhoudstrend enkele jaren is aangehouden.

Maar goed, wil je wel van een 6 cilinder naar een 4 cilinder ? Dus de 6 cilinders gaan bekijken. Turbo's gaan een beetje kapot rond de 2 ton en dat is toch het aantal km waar ik met mijn budget naar toe zou gaan. Bovendien las ik iets over cooldown na een rit en dat is dus helemaal niks voor mij. Wil mijn auto gewoon zonder te denken weg kunnen zetten. Dus kom je bij de n53b30 motoren. Ook deze heeft kwaaltjes waarvan de hogedrukpomp en de injectoren wel de duurste zijn. Maar ook erachter gekomen dat dit eigenlijk niet zo'n probleem is. Want die dingen zijn al lang kapot gegaan en vervangen voor betere. En als je dus nu bij de injectoren index 11 of 12 erin hebt zitten is er ook weinig meer aan de hand. Ik weet zo niet welke ik erin heb zitten, dus doe wel aan preventie door gewoon super te tanken en ieder jaar een flesje forte in de benzine tank. Super tanken deed ik bij de e39 ook. Gewoon omdat ze daar lekkerder op rijdt. Woon dicht bij de Belgische grens, dus gewoon betaalbaar.

Dus dan kom je bij de 523, 528 of de 530. Ik wou eventueel wel iets voorruit gaan met pk dus dat was een reden dat de 523 een beetje af viel. Achteraf een hele goede keuze geweest, want als je 523's bekijkt zitten daar totaal geen extra opties op. Voor opties moet je toch bij het hogere segment zijn. Vroeger had ik 1 eis. En dat is een schuifkanteldak. Inmiddels is daar de HUD bijgekomen. Zou niet meer zonder kunnen. Ow, en parkeren sensoren. Wat was dat een gemis. Maar ook de Dynamic Damping Control , rij bijna altijd in de comfort stand, en de adaptive cruise control zijn opties waar ik niet zomaar meer zonder zou willen.

Ik heb nu trouwens een 528i uit 2010. Een jahreswagen van het management van bmw. Deze onderscheiden zich omdat die mannen gewoon alle opties mogen aanvinken die ze willen. Ik mis geloof ik 6 opties of zo waar ik de helft van niet eens zou willen. Na 1 jaar worden deze auto's door bmw zelf geïmporteerd en als premium selectie verkocht. Ik kijk nog steeds op marktplaats en ben er nu in 1 jaar 4 van zulke tegen gekomen incl de mijne. Dus er is wel aan te komen. Er staat er momenteel eentje op marktplaats, maar wel veel km. 230k dacht ik.

Dan kom ik nu aan waarom ik wel doorgezet heb. De 528 6 cyl is maar 2 jaar gemaakt. Daarna worden het 4 cyl met turbo. En de 530 is nog geen jaar gemaakt, maar daar zijn er niet veel van, want het prijsverschil nieuw tussen 523 en530 was te groot geworden en 530/535 was klein. Maar die 535 heeft weer turbo wat ik niet wil. Over het algemeen zijn de auto's kilometer vreters, dus wil je nog een auto rond de 150.000 km, en waar je dus eventueel 10 jaar plezier mee kan hebben, moet je ze nu aanschaffen. Want zoals gezegd zijn ze maar een paar jaar gemaakt. Je praat nu over overstappen naar een ander merk, maar daar heb je nog genoeg kans voor. Deze auto's, rond de 150.000 km is nu of nooit. En vergeet niet, hoe mooi is het om de laatste echte bmw te hebben ? Een atmosferische 6 in lijn.
En voor jou ? Eind dit jaar komen de klappen van de corona crisis. Met dat de nieuw verkopen zijn gedaald en de dealers toch van de voorraad af willen, maak je grote kans dat eind dit jaar de prijzen van 2e hands markt aanzienlijk dalen.

En mijn e39 ? Die stond bij de monteur tot hij een keer tijd zou hebben. Het had geen haast, want had ondertussen de f10. Ik vond de f10 trouwens een beetje wennen in het begin. Alles was zo licht en soepel. Het herinnerde me aan mijn e36 3 serie die ik ooit had. Voelde een beetje als een vrouwen auto en miste dat robuuste van de e39. Een echte stevige mannen auto. Nog steeds verliefd en wou hem 6 jaar schorsen tot mijn zoontje oud genoeg zou zijn voor een rijbewijs.
Ik moest 2 maanden geleden mijn auto weg brengen voor apk, beurt, 1 softclose die bij aankoop al niet werkte en ja hoor, het eerste kwaaltje had ik al, een nieuwe kleppendekselpakking. Maar dat is tientjeswerk. Dus ik heb toen na meer dan een half jaar f10 rijden mijn e39 weer een weekje gereden. Ik vond het he-le-maal niets meer. En heb hem gelijk via marktplaats verkocht.
Laatst gewijzigd door heyou op 03 mar 2021, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door NielsE36 » 03 mar 2021, 22:54

Beste ad,

Ook ik heb in het verleden met veel plezier uw posts gelezen.

Ik heb vanaf de e36 3 serie met alle modellen gereden. Mijn ervaringen met de n55 535xi in de f10 is uitermate positief en heb ook veel kilometers in de 2.0 diesel gereden. Hiermee hebben we ongeveer een ton gereden, zelfs met tuning nooit enig probleem gehad. Verbruikt geen druppel olie en loopt als een zonnetje. Nu met een km stand van 235.000 is ie naar een bekende gegaan die er nog steeds veel plezier van heeft. Heb het tijd als een zeer prettige motor ervaren die heerlijk veel koppel heeft.

Momenteel heb ik een mengelmoesje van oud en nieuw, ik kan de oude zescilinder motoren zeker waarderen, maar met de nieuwe motoren boven de 2 liter inhoud is weinig mis in mijn ogen. Wel zou ik persoonlijk niet snel voor de 1600cc motoren of de 3-cilinders kiezen.

Uiteraard is doorrijden met de e39 ook een erg aantrekkelijke keuze. De bouwkwaliteit in zijn geheel was in die tijd gewoon top en je hebt er amper afschrijving aan.

Mvg, Niels

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: hoe is de kwaliteit van de 2.0 injectie motoren in de 5 serie van 2012 en later

Bericht door goos » 18 aug 2021, 22:39

Ik heb nu al 5 jaar een f11 535i, benzine, 6 cilinder met turbo. 190dkm. Ik heb er ca 80d km mee gereden. Bij 140d km preventief waterpomp vv en olie ververst vd automaat. Verder echte byzonderheden gehad. Wel elke 15 tot 20d km olie verversen ipv 30d km volgens onderhoudschema. Een fantastische motor om mee te rijden. Koud natuurlijk rustig aandoen. Niet getuned, dan risico dat turbo eerder stuk gaat. Ik heb zelf ook 8 jaar een e39 528i gereden, daarna een e61 530 i. De laatste was ik niet over te spreken. Maar de f11 perfect, net zoals ik toen tevreden was over mijn e39. Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Performance en tuning”