PCV kleppen carterventilatie
Geplaatst: 20 nov 2020, 22:18
Hallo,
Hieronder mijn ervaring met de PCV klep(pen).
Een paar weken terug, ongeveer de 3e rit na aankoop begint er onder de kap wat te gieren na een langere rit met een goed warme motor. Een lekker begin, is mijn eerste gedachte.
2e gedachte, multieriem, maar die is vrij nieuw. Waterpomp, dynamo? Het klonk alleen meer onder de auto dan aan de voorzijde van de motor.
Automaat?
Na een tijd op het internet zoeken kwam ik een filmpje tegen met hetzelfde geluid. De onderdruk in het Carter was erg hoog. Te voelen bij het losdraaien van de olievuldop.
De dop werd stevig vastgezogen. Dit kan komen door een defecte PCV klep op het klepdeksels. Rubberen membranen kunnen scheuren als ze oud worden. Wel vreemd omdat 2 jaar geleden de klepdeksels/pakkingen zijn vervangen. Je zou verwachten dat de PCV kleppen dan ook meegenomen zouden worden.
Helemaal overtuigd dat het membraan gescheurd moet zijn bij BMW 2 nieuwe besteld. Het vervangen is een eenvoudige klus.
Eerst links (rijrichting) bekeken. Die was alleen in perfecte staat. Dan moet het de rechtse zijn.
Wat blijkt geen PCV klep aanwezig .....
Weer zoeken op YouTube. Gevonden!
Het schijnt dat er een gemodificeerd klepdeksel bestaat (niet te vinden op de plaatjes van de bmw online shop) waar de rechter deksel geen klep in het klepdeksel heeft zitten. Hiervoor moet dan wel een andere carterventatieslang geplaatst worden met een PCV klephuis in de slang.
Daar heb ik hem toch maar even weggebracht naar de dealer.
1e start na het loshalen en weer terugplaatsen van de PCV.
De hele staat blauw en motorstoringslampje aan. Het roken houd gelukkig snel op en de motor loopt normaal. Mogelijk is er met het loshalen van de klep wat olie in de cilinder of lucht inlaat gelopen?
Na vervanging van slangen met een klephuis geïntegreerd, nog wel een andere motor afdekkap geplaatst omdat de oude niet meer paste...
Daarna was het probleem gelukkig opgelost.
Hieronder mijn ervaring met de PCV klep(pen).
Een paar weken terug, ongeveer de 3e rit na aankoop begint er onder de kap wat te gieren na een langere rit met een goed warme motor. Een lekker begin, is mijn eerste gedachte.
2e gedachte, multieriem, maar die is vrij nieuw. Waterpomp, dynamo? Het klonk alleen meer onder de auto dan aan de voorzijde van de motor.
Automaat?
Na een tijd op het internet zoeken kwam ik een filmpje tegen met hetzelfde geluid. De onderdruk in het Carter was erg hoog. Te voelen bij het losdraaien van de olievuldop.
De dop werd stevig vastgezogen. Dit kan komen door een defecte PCV klep op het klepdeksels. Rubberen membranen kunnen scheuren als ze oud worden. Wel vreemd omdat 2 jaar geleden de klepdeksels/pakkingen zijn vervangen. Je zou verwachten dat de PCV kleppen dan ook meegenomen zouden worden.
Helemaal overtuigd dat het membraan gescheurd moet zijn bij BMW 2 nieuwe besteld. Het vervangen is een eenvoudige klus.
Eerst links (rijrichting) bekeken. Die was alleen in perfecte staat. Dan moet het de rechtse zijn.
Wat blijkt geen PCV klep aanwezig .....
Weer zoeken op YouTube. Gevonden!
Het schijnt dat er een gemodificeerd klepdeksel bestaat (niet te vinden op de plaatjes van de bmw online shop) waar de rechter deksel geen klep in het klepdeksel heeft zitten. Hiervoor moet dan wel een andere carterventatieslang geplaatst worden met een PCV klephuis in de slang.
Daar heb ik hem toch maar even weggebracht naar de dealer.
1e start na het loshalen en weer terugplaatsen van de PCV.
De hele staat blauw en motorstoringslampje aan. Het roken houd gelukkig snel op en de motor loopt normaal. Mogelijk is er met het loshalen van de klep wat olie in de cilinder of lucht inlaat gelopen?
Na vervanging van slangen met een klephuis geïntegreerd, nog wel een andere motor afdekkap geplaatst omdat de oude niet meer paste...
Daarna was het probleem gelukkig opgelost.