Doorrijden of overstappen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
MarcF11
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 dec 2018, 12:21
Locatie: Zeist

Doorrijden of overstappen?

Bericht door MarcF11 » 28 jun 2020, 13:46

Hallo allemaal,

Gistermorgen een 540I bekeken
https://hey.car/vehicle/851dc156-330b-4 ... e7e6cdecb3
Ik laat me sinds bijna 2 jaar naar volle tevredenheid rijden in een 535I F10 Luxury Line Harman Cardon uit 2014.
Er ontbreken op mijn auto een paar opties die ik best gehad had willen hebben en een M-onderstel zou ook wel fijn zijn want hij is me wat te comfortabel afgeveerd.

Het interieur van de 540I die ik heb bekeken vind ik erg mooi. Daar zit tenminste echt mooi leer in en veel alu details. Van het rijden was ik niet zo onder de indruk. Natuurlijk, het rijdt fantastisch maar het verschil met mijn f10 is niet zo groot. In de G30 is het windgeruis net nog wat minder. Er liggen 19inch Michelins ooder en die vond ik wat lawaaiig. De 19inch velgen doen het veercomfort ook geen goed, wat stoterig.
De motorkarakteristiek van de B58 is wel een beetje anders dan die van de N55. De N55 moet wat meer tooren maken om echt vlot te presteren. Het vermogen komt bij de B58 vrij bij een wat lager toerental. Dat maakt de combi tussen motor en bak in de 540I nog net wat fijner.
De motor klinkt ook een beetje sportiever en donkerder.
Wat me in negatieve zin opviel was een kloppend geluid dat we hoorden toen we naast de auto stonden terwijl hij stationair liep. Het kwam vanaf de achterkant van het blok en werd beurtelings sterker en zwakker.
Verder mis ik op de betreffende G30 wat opties die ik nu wel heb, zoals softclose en een electrisch bedienbaar kofferdeksel.

Ik heb een tijdje geleden al eens geschreven op zoek te zijn naar een mooie, rijk uitgeruste 540I. Die zijn er echter niet zoveel, tenzij je een G31 zoekt. Dan kom je ze nog weleens tegen maar dan zijn ze tamelijk stevig aan de prijs en ik wil geen Touring.
De proefrit gisteren heeft me toch aan het twijfelen gebracht. Ik vind de G30 qua afwerking in het interieur echt wel een stuk beter dan mijn F10. Voor de rest vind ik de verschillen niet zo groot. De G30 voelt in alles wat lichter aan, dat begint al bij het openen van een portier.

Onder jullie zijn forummers die al flink hoge kilometerstanden op de teller hebben. Maar dat zijn dan vooral de diesels volgens mij. BMW benzineblokken staan niet erg bekend als kilometervreter.
Weet iemand hoe de N55 B30A zich op termijn houdt en wat voor problemen er te verwachten zijn als ik doorrijd met deze?

Er staat nu ruim 148K op de klok dus hij kan nog wel een tijdje mee. Ik heb er een bod op gekregen en dat was schrikbarend laag, hij ligt niet zo best in de markt. Zonde.

Voor een G30 zal ik flink bij moeten lappen en ik vraag me af ofdat het waard is. Ergo: Ik kijk er nu wat genuanceerder naar.

Doorrijden wordt dus steeds meer een optie maar waar moet ik dan in technisch opzicht rekening mee houden bij deskundig onderhoud? Vooral mbt de motor bedoel ik dan.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
F10 535I Luxury Line 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007

m.h.
Berichten: 364
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door m.h. » 28 jun 2020, 17:56

Mooie wagen Marc, persoonlijk vind ik de buitenkant van de G30/G31 iets meer van deze tijd maar daar houd het dan ook mee op

Ik vind alleen het interieur een stuk mooier dan de F10/F11. En de beenruimte achter lijkt ook royaler. (De vraag is meer of je daar nood aan hebt).

Het geluid uit het blok is misschien meer verontrustend als je voor dit specifieke exemplaar wilt gaan.

Hopelijk hebben mede forumers nog wat specifieke info voor je

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1275
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door NielsE36 » 29 jun 2020, 09:34

Lijkt me op het oog een nette auto die G30. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee. Wel met de 535i F10.
Het klopt inderdaad dat de afschrijving enorm is, maar waar je met de F10 de grootste klappen gehad hebt, kun je met de G30 nog grote afschrijving verwachten.

Met je huidige kilometerstand en uitgaande van goed onderhoud, moet dat blok nog wel even mee kunnen. De N55 is in dat opzicht betrouwbaarder dan voorganger N54. Het is een 3.0l blok natuurlijk en geen doorgetunede 1.4 tfsi :whistle: , die kunnen wel wat hebben.

ehombie
Berichten: 736
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door ehombie » 29 jun 2020, 17:15

Ik zou blijven rijden in de f10...puur obv afschrijving.
Wbt onderhoud...ik denk het gebruikelijke zolang er niks stuk gaat.
Betrouwbaarheid, ik denk dat tijd nog moet uitwijzen. Daar zou je dealers moeten vragen (maar dan weet ik het antwoord al)...ook gezien het feit dat ze nog onder garantie vallen.

Ik heb jammer genoeg exclusieve toegang tot hun systeem. Ga even vanuit dat je daar specfieke service builitins kunt zoeken/inzien mbt motor en voertuigtype. Op de bmw site kun je obv een x bedrag 24 uur toegang hebben en misschien hierop zoeken? Ik ga het tzt eens proberen. Heb me er nog niet helemaal in verdiept op die site...

Jammer genoeg "verdienen" doe je niet met dit soort modellen...alleen mogelijk rijplezier.
E61 523i LCI

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2361
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door Source » 29 jun 2020, 23:41

Het is een persoonlijke keus.
Drijfstanglagers zou ik in ieder geval vervangen en controleer meteen de hoofdlagers.

Die "specifieke" service bulletins per motortype die zijn er niet. Ze zijn er enkel voor technische acties ongeacht hoe die worden vertaald naar de buitenwereld.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Op afstand programmeren en coderen wereldwijd - geen laptop/software nodig - icom & enet kabel

Ovanjole
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door Ovanjole » 30 jun 2020, 09:35

drijfstanglagers van de f10 of g30?
Blijft toch altijd wel een dingetje bij btw he, drijfstanglagers, ketting, vanos....

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door Marcel535i » 30 jun 2020, 22:47

Ik zit met hetzelfde "probleem". Ik rijd al 6 jaar 535i / F10 uit 2011. Met 200dkm op de teller en krijg 16000 euro bij inruil.
De auto rijdt (nog) voortreffelijk en ik heb er heel wat electronica projecten in zitten o.a. speciaal alarm met IoT, DSP sound system, speakers vervangen, geluidsdemping, Dashcam voor/achter. Ben al div. malen met nieuwe 540i gaan proefrijden maar om de auto zoals ie nu is in te ruilen en 30Keuro bij moeten leggen vindt ik het niet waard. Ik ga een aantal Keuro's besteden aan het verlengen van de levensduur o.a. automaat spoelen, fusee kogels vervangen, dempers vervangen en onderhoud netjes blijven doen.
Ik vind voor de sportieve rijder de 535i leuker rijden dan een 540i die voor mij meer aanvoelt als een Audi, dus iets te afstandelijker/gevoellozer en ik wordt een beetje simpel van de electronische fratsen.
I was Born to Move Wild .... BMW

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door goos » 01 jul 2020, 00:10

Ik rij nu 3,5 jaar een 535i van 12e maand 2010. Km stand nu 172.000 km. De g31 540i is een mooie auto, maar wil je er nu een aanschaffen met veel optisch, dan betaal je nog een behoorlijke prijs. Ik heb er nog geen proefrit meegemaakt. Doe ik ook nog niet. Ik rij altijd minimaal 5 jaar met een auto, altijd 5 series, dan is over de 5 jaar de afschrijving ca 3000 tot 4000 euro per jaar. Bij de e 39 , 528 i, had ik in 5 jaar ca 2000 euro onkosten inclusief banden, totaal ca 100.000 km meegereden. Bij de e61 530i ook vergelijkbare afschrijving en km. Maar onkosten richting 6000 euro. Bij de F11 van nu, gekocht voor 27.000 euro, met 116.000 op de teller 3,5 jaar geleden, verwacht il over 1,5 jaar er nog wel zo'n 11 duizend ervoor terug te krijgen. Afschrijving is dan 3000 euro per jaar. Valt mij nog mee. Onkosten na 3,5 jaar ca 3000 euro. Dit waren kosten van, 1x banden, remblokken, thermostaat,radiator en waterpomp, zelf olie verversen ook auto bak. Waterpomp en thermistaat heb ik preventief vervangen. In een amerikaans forum volgende dat gevonden. Ekectrisch waterpomp, 5 % stuk tot 100 d km en 95 % stuk bij 200 d km. Daarom zelf deze bij 140 d km vv. De auto bevalt me nog uitstekend. Komt komende apk keuring 1 fusekogel aan. Ik wacht ook even totdat de 540i rond de 30 d euro kost. Dat zal nog wel, voor een met veel opties en ca 100 d km , even duren. Ik verwacht to 200000 km nog een probleem, de lucht balgen. Ga deze nog niet preventief wisselen. gr Goos
Laatst gewijzigd door goos op 09 jul 2020, 22:50, 3 keer totaal gewijzigd.
F11 2010 535i

MarcF11
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 dec 2018, 12:21
Locatie: Zeist

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door MarcF11 » 01 jul 2020, 13:32

Bedankt voor de reacties allemaal! Als er nog meer mensen zijn die er iets aan toe te voegen hebben, dan graag. Hoe meer ervaringen, hoe beter. @Goos, Heb jij een N54 of N55 blok in jouw BMW liggen? Over de electrische waterpomp heb ik al het een en ander gelezen alsmede over de thermostaat. Goed idee om die binnenkort te laten vervangen denk ik. Ik maak een substantieel deel van mijn kilometers in Duitsland en daar met koelproblemen komen te staan wil je liever niet. Zoals de vlag er nu bij hangt rij ik door, zeker ook met het oog op de afschrijving. Ik heb de auto op 29 september 2018 gekocht om precies te zijn en heb er sinds die tijd met veel plezier bijna 50000 kilometer mee gereden. Lekkage gehad via het rechter achterportier (daar was ik echt goed ziek van...) maar dat viel onder de garantie. En een kapotte parkeersensor, de tweede van rechts, achter. Dat is het tot nu toe. Ik hooop wel dat het aanbod G30 540I in de toekomst wat groter wordt want hoe lang het ook duurt, dat wordt wel de opvolger van deze. Ik wil per se een 6cilinder.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
F10 535I Luxury Line 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007

m.h.
Berichten: 364
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door m.h. » 01 jul 2020, 19:19

MarcF11 schreef:
01 jul 2020, 13:32
Over de electrische waterpomp heb ik al het een en ander gelezen
Beetje off-topic maar k ben wel nieuwschierig nu. De elektrische waterpomp is die niet alleen voor interieur (voor)verwarming?

En de "normale" waterpomp op de multiriem voor het blok, oliekoeler, tranmissiekoeler etc.
Of heb ik het mis? Heb effe gauw in Newtis gelezen maar kon het zo snel niet vinden. (Miss is dit bij ehombie of source parate kennis....

Edit: toch gevonden,
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10- ... g/F7kt8r2W
er is hier een verschil tussen de diesel en benzine uitvoeringen

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2361
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door Source » 01 jul 2020, 22:01

Dat klopt.

@MarcF11
Opties die je mist die kunnen er altijd opgebouwd worden.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Op afstand programmeren en coderen wereldwijd - geen laptop/software nodig - icom & enet kabel

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door Marcel535i » 01 jul 2020, 22:53

Volgens mij gaat het over de olie koeler die bij mij ook al vervangen is bij 120 dkm onder Premium select garantie die ik toen had evenals de multiriem die aan het tikken was.
I was Born to Move Wild .... BMW

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: Doorrijden of overstappen?

Bericht door goos » 09 jul 2020, 22:46

Ik heb een n55 motor, huidige benzine motoren hebben geen riem aangedreven waterpomp meer, maar geheel electrisch. Dit om brandstof te besparen. Deze draait een variabel toerental, afhankelijk van diverse factoren. De water temp wordt bij deze motoren ook niet meer geregeld met een simpele thermostaat, maar een, die ook electrisch kan worden verwarmd. Deze verwarming gaat aan bij accelereren, om temp verhoging die agv extra brandstof verbruik, alvast te compenseren. De thermostaat zonder, verwarming aan, gaat pas open bij ca 105 graden. Hogere watertemp, dus ook hogere cilinder temperaturen levert een beter rendement op. Daarom ook geen water temp meter meer deze varieert, als de motor warm is, van 80 tot ca 107 graden. Dat zou mensen nodeloos ongerust maken. De olie temp, is veel stabieler, wordt daarom weergegeven.
F11 2010 535i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”