Pagina 1 van 2

Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 22 apr 2020, 19:19
door mjm
Hallo allemaal,
Ben sinds 2017 in het bezit van een 645 cabrio.
Ieder jaar laat ik diverse items vervang/herstellen
Voor schijven, klepseals, diverse pakkingen, accu,enz

Nu zit er nog een klein probleempje in:
Bij starten van een koude motor gaat het aantal toeren naar 2000 en zakt dan naar 900 en blijf hier dan rond variëren.
Tevens is het verbruik dan tijdens rijden 15% hoger en de cruise controle is niet stabiel.
Als ik dan de motor uitschakelt en weer aanschakelt is het probleem weg.
Stationair loopt dan effe 500 toeren het verbruik is normaal ,cruisecontrol en toerental is dan stabiel.
De bmw specialist heeft hem al diverse malen uitgelezen.
Daar komt steevast naar boven dat de lmm de boosdoener is, doch als deze vervangen wordt is de kwaal niet weg, ook als we het second air systeem dicht zetten blijf de kwaal bestaan.
Zolang ik niet de motor uit en aanzet blijft de kwaal erin zitten
Laatst was de kwaal al weg na 800 meter rijden.
Ik zet dan de motor uit en weer aan waarna de kwaal weg is.
Is er misschien iemand die deze kwaal herkent, alvast bedankt.
Marcel

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 23 apr 2020, 06:55
door ehombie
Wat waren de exacte codes?

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 24 apr 2020, 20:11
door mjm
Dat weet ik niet, maar ga maandag 4 mei de bmw nog een keer laten uitlezen en zal dan naar de fout codes vragen. Het enigste wat ik nu weet is dat de lmm steeds naar voren komt. Maar zoals eerder vermeld , uitgewisseld maar geen verandering. Marcel.

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 25 apr 2020, 21:31
door mjm
Vandaag verder getest, start met koude motor toerental schiet naar de 2000 en zakt dan af naar 900 en varieert.
Na ongeveer een minuut schiet het toerental ineens omhoog maar gaat dan ook gelijk weer naar de 900.
Hierna de motor uit en weer aan gezet dan loopt hij perfect op stationair 500 toeren.
Zal morgen opnieuw testen maar dan nog wat nauwkeuriger. Wat mijn wel opviel was een fluittoon van ongeveer 5 seconde als hij de eerste keer op 500 toeren loopt.
Marcel.

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 26 apr 2020, 07:17
door ehombie
Je zou je de carterventilatie eens moeten zoeken...kijken of die gescheurd is. Deze is bij deze motoren makkelijk(er) te vervangen ooit gelezen.
Weet even niet hoe die secundair air traject is opgebouwd. Zit er nog een klep tussen die wordt aangestuurd en werkt die adequaat?

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 26 apr 2020, 08:34
door mjm
De carterventilatie is ook al gecheckt waren als nieuw. Als deze gescheurd zou zijn zou de klacht ook niet te resetten zijn. Secundair air systeem wordt aangedreven dmv een luchtpomp. Maar als volgens mij deze niet goed zou werken is dit ook niet te resetten dmv uit en aanzetten van de motor.
Marcel

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 26 apr 2020, 10:23
door ehombie
Oke ccv is naar gekeken. Vond het onwaarschijnlijk...maar ja..when sh*t happens

Tussen die luchtpomp zit een klep, snel gelezen...een klep kan normaal dicht of gesloten zijn, nog even los van aansturing...als die NET/SOMS blijft hangen (wat de oorzaak mogen zijn).

KAN dit mijn inziens een "onterechte" foutmelding richting lmm kunnen veroorzaken...

Kom er echter niet helemaal uit op newtis.info wbt tot aanturing en waar die kan zitten. (Kost me te veel tijd)

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 27 apr 2020, 14:25
door mjm
Alvast bedankt voor het meedenken, ehombie.
Gisteren opnieuw getest, ik moet eerst 80 sec gereden hebben voordat ik hem kan resetten.
Vanmorgen gestart en tijdens stationair gaat hij even qua toeren omhoog dan kan ik hem wederom resetten.
Dus van een warme motor kan je niet spreken. Zelf dacht ik aan een “auto choke” maar hoe dat geregeld wordt heb ik nog niet nagezien.
Mvg, Marcel

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 04 mei 2020, 17:23
door mjm
Zover ik kan nagaan zit er geen klep tussen en zit de luchtpomp direct aan de ccv .
Ik moet nu vanaf koude start ongeveer 300 meter rijden om de fout te kunnen resetten. Het lijkt wel of er iets blijft hangen. Wat me ook opvalt is dat bij koude start ik niets hoor en bij starten na resetten de eerste 5-10 sec. een fluittoon hoorbaar is.

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 06 apr 2021, 19:52
door martindebelitos
hallo kyk eens naar je tank ontluchtingsklep. deze zit voor op demotor. is electrisch aangestuurd.

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 18 apr 2021, 19:28
door mjm
Hallo Martin, bedankt voor het meedenken, fout zit er nog steeds in. Heb gekeken op de layout van de motor op internet maar waar zit precies de tank ontluchtingsklep aan de voorzijde. Ik kan hem niet vinden. Alvast bedankt.

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 18 apr 2021, 19:50
door mjm
Heb hem ondertussen gevonden. Maar kan je het meten dat hij de fout in gaat, of alleen maar uitlezen en welke foutcode geeft het dan.
Mvg Marcel

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 19 apr 2021, 09:59
door ehombie
- lean codes
- hogere positieve fueltrims bij stationair
- werking klep niet hoorbaar bij directe aansturing met de betere scantools

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 19 apr 2021, 18:34
door mjm
Uiteraard bedankt voor het meedenken, maar kan iemand mijn uitleggen waarom mijn motor wel prima loopt zodra ik hem na 300 meter stil zet , uitschakelt en weer inschakelt heb dan totaal geen probleem meer.
Mocht inderdaad de ontluchtingsklep niet functioneren zou ik toch steeds problemen houden. Immers regelt deze klep de druk in de tank en die veranderd steeds als er gereden wordt ( benzine opname). Of veroorzaakt een niet goed werkende klep ook klachten in andere componenten zoals de lmm.

Re: Hoog stationair met starten bij koude motor

Geplaatst: 19 apr 2021, 23:25
door martindebelitos
hallo . hier met martin, myn ontluchtingsklep was ook kapot. bleef af en toe vastzitten. weet niet zeker of dat die van jou ook af en toe blyft dichtstaan en door het opnieuw contact maken dan weer open schiet. dat verklaart wel dat als je hem herstart de klacht weg is. nogsmaal ik weet het niet zeker. by my bleef hy elke keer vastzitten.je kunt het toch zien door de klep eraf te pakken en door te kyken of de klep open en dicht gaat door iemand de auto op contact te laten draaien. succes martin