E36 323ti stationairprobleem lijkt onoplosbaar
Geplaatst: 03 apr 2020, 19:54
Ha lieden,
Ik ben op z'n zachtst gezegd ten einde raad. Ik heb vorig jaar een E36 Compact gekocht, origineel 323ti (dus de M52B25) met 343.000km nu op de klok. Sinds aanschaf wil het ding niet netjes stationair draaien en haalt dus ook de uitstootnormen niet bij de APK. Om het een beetje overzichtelijk te houden zal ik zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat ik heb geprobeerd en wat de symptomen zijn. Het wordt een lang verhaal, maar hopelijk kan iemand me hier helpen.
Symptomen:
Direct na koude start klimt het toerental naar rond de 1500 toeren, en zakt dan relatief langzaam naar de 900. De auto loopt dan op een kleine zeer minimale hapering hier en daar goed. Bij het eerste stoplicht valt de auto dan soms uit, of zakt tot ongeveer 300rpm en pakt hem dan weer op en schommelt ritmisch tussen de 600 en 800rpm. Zodra je het gas aanraakt loopt hij weer netjes, maar blijft stationair schommelen tot hij op een gegeven moment weer stabiliseert. Als de motor warm is loopt hij vrij netjes stationair, maar na een tijd gaat hij langzaam weer slechter lopen en klinkt dan alsof hij op 4-5 cilinders loopt. Ook schommelt hij dan weer heftig tussen de 300 en 900 toeren, slaat heel soms ook af. Wederom, zodra je het gas aanraakt loopt hij goed. Vooral afgelopen zomer had ik het idee dat hij vooral als hij warm is ook wat vermogen mist.
Een vriend van me heeft een M52 320i blok staan uit een auto met maar 90.000km en een lekke koppakking. Deze auto liep verder goed dus heb ik hier de volgende onderdelen van op de mijne geprobeerd:
- Bobines
- Nokkenaspositiesensor
- Krukaspositiesensor
- MAF sensor (buisdiameter is anders, maar meetgedeelte is hetzelfde, overgezet op mijn MAF buis)
- CCV (ook een nieuwe aftermarket geprobeerd)
- Lambdasondes (stekkers waren anders, aangepast)
- Gasklep en TPS
- IACV
- Vanos solenoid
Verder vervangen:
- Alle vloeistoffen
- Brandstoffilter
- Bougies
- Alle pakkingen inlaatspruitstuk
- Alle slangen rondom inlaat
- Thermostaat
- Inlaatlucht temperatuursensor
- Klepdekselpakking
ASC systeem compleet verwijderd, 90 graden inlaatbalg gekocht. Carbon canister verwijderd, alles afgedopt.
Heeft allemaal geen verschil gemaakt. Vandaag ook uitlaat verwijderd om te kijken of deze eventueel verstopt zat, geen verschil. Injector sproeipatroon lijkt ook goed te zijn. Compressie is goed (rond de 14 bar op alle cilinders). Heb hem een tijdje terug laten uitlezen, daar kwam het volgende uit. Maar na reset en een testronde bleven de fouten weg:
- Oxygen sensor control limit 1-3
- Oxygen sensor control limit 4-6
- Tank ventilation electrical fault
- Crankshaft sensor
- Camshaft sensor
- Air-mass flow sensor
- Output stage oxygen sensor heater 1-3
- Outlut stage oxygen sensor heater 4-6
Loopt met lambda's niet aangesloten hetzelfde, als je de MAF lostrekt als hij draait gaat hij even omhoog in toeren maar loopt dan weer hetzelfde.
Iemand nog een idee? Hoe vaak gaan ECU's kapot bij deze auto's? Degene met het goede antwoord krijgt een kratje pils of iets anders!!
Alvast bedankt!
Ik ben op z'n zachtst gezegd ten einde raad. Ik heb vorig jaar een E36 Compact gekocht, origineel 323ti (dus de M52B25) met 343.000km nu op de klok. Sinds aanschaf wil het ding niet netjes stationair draaien en haalt dus ook de uitstootnormen niet bij de APK. Om het een beetje overzichtelijk te houden zal ik zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat ik heb geprobeerd en wat de symptomen zijn. Het wordt een lang verhaal, maar hopelijk kan iemand me hier helpen.
Symptomen:
Direct na koude start klimt het toerental naar rond de 1500 toeren, en zakt dan relatief langzaam naar de 900. De auto loopt dan op een kleine zeer minimale hapering hier en daar goed. Bij het eerste stoplicht valt de auto dan soms uit, of zakt tot ongeveer 300rpm en pakt hem dan weer op en schommelt ritmisch tussen de 600 en 800rpm. Zodra je het gas aanraakt loopt hij weer netjes, maar blijft stationair schommelen tot hij op een gegeven moment weer stabiliseert. Als de motor warm is loopt hij vrij netjes stationair, maar na een tijd gaat hij langzaam weer slechter lopen en klinkt dan alsof hij op 4-5 cilinders loopt. Ook schommelt hij dan weer heftig tussen de 300 en 900 toeren, slaat heel soms ook af. Wederom, zodra je het gas aanraakt loopt hij goed. Vooral afgelopen zomer had ik het idee dat hij vooral als hij warm is ook wat vermogen mist.
Een vriend van me heeft een M52 320i blok staan uit een auto met maar 90.000km en een lekke koppakking. Deze auto liep verder goed dus heb ik hier de volgende onderdelen van op de mijne geprobeerd:
- Bobines
- Nokkenaspositiesensor
- Krukaspositiesensor
- MAF sensor (buisdiameter is anders, maar meetgedeelte is hetzelfde, overgezet op mijn MAF buis)
- CCV (ook een nieuwe aftermarket geprobeerd)
- Lambdasondes (stekkers waren anders, aangepast)
- Gasklep en TPS
- IACV
- Vanos solenoid
Verder vervangen:
- Alle vloeistoffen
- Brandstoffilter
- Bougies
- Alle pakkingen inlaatspruitstuk
- Alle slangen rondom inlaat
- Thermostaat
- Inlaatlucht temperatuursensor
- Klepdekselpakking
ASC systeem compleet verwijderd, 90 graden inlaatbalg gekocht. Carbon canister verwijderd, alles afgedopt.
Heeft allemaal geen verschil gemaakt. Vandaag ook uitlaat verwijderd om te kijken of deze eventueel verstopt zat, geen verschil. Injector sproeipatroon lijkt ook goed te zijn. Compressie is goed (rond de 14 bar op alle cilinders). Heb hem een tijdje terug laten uitlezen, daar kwam het volgende uit. Maar na reset en een testronde bleven de fouten weg:
- Oxygen sensor control limit 1-3
- Oxygen sensor control limit 4-6
- Tank ventilation electrical fault
- Crankshaft sensor
- Camshaft sensor
- Air-mass flow sensor
- Output stage oxygen sensor heater 1-3
- Outlut stage oxygen sensor heater 4-6
Loopt met lambda's niet aangesloten hetzelfde, als je de MAF lostrekt als hij draait gaat hij even omhoog in toeren maar loopt dan weer hetzelfde.
Iemand nog een idee? Hoe vaak gaan ECU's kapot bij deze auto's? Degene met het goede antwoord krijgt een kratje pils of iets anders!!
Alvast bedankt!