E46_Baan E46 320I Sedan --> 330I (Ombouw)

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
E46_Baan

E46_Baan E46 320I Sedan --> 330I (Ombouw)

Bericht door E46_Baan » 27 feb 2020, 13:51

Goedenmiddag mede-bimmers, bij deze zoals beloofd in het voorsteltopic mijn showroom. Laat ik direct maar even omschrijven om wat voor auto het gaat + een kort achtergrondverhaaltje.

Afbeelding

Dit is nu mijn 3e BMW in bijna een jaar tijd (Ikzelf ben 19 en daarmee dus redelijk jong en 3e auto is eigenlijk dan al best veel.) Als allereerste had ik een E46 320I uit 2001 (2.2L 170PK). Maar i.v.m nog gewoon 5 dagen in de week school en rondkomen van mijn zaterdagbaan redelijk duur. Dus in een opwelling zomaar de auto verkocht. Toen geïnspireerd geraakt door een youtuber een E36 gekocht, van de buitenkant heel mooi maar toch niet helemaal mijn ding ik miste het nieuwere interieur en uiteraard mijn halflederen sportstoelen uit de E46. Eigenlijk was het gewoon niet helemaal de auto die ik wilde en wist ik eigenlijk wel dat ik mijn E46 niet weg had moeten doen...

Maar toen: lokaal bij mij uit de buurt iemand die ik kende wou zijn E46 wegdoen en ik was direct geïnteresseerd ik heb hem aangeboden dat voordat hij de auto te koop zou zetten eerst mij even moest bellen. Dus ik had met hem een prijs overlegd en hij wou er nog even in doorrijden totdat hij een andere auto had. Uiteraard kon ik niet wachten. Alleen toen gebeurde iets waar ik niet op gerekend had en het leek bijna end of story. Ik kreeg het volgende berichtje: "Jo, auto total loss stoeprand geraakt". Dus ik direct gevraagd en gekeken wat was er kapot. Hij had de auto naar de garage gebracht en die vertelde mij dat het subframe krom was en dat de auto total loss was.

Daarna heb ik toch besloten de auto te kopen voor een prijs ... nja een mcdonalds menu is nog duurder om het maar even zo te noemen :P.. Dus direct de auto naar mijn monteur gebracht en gekeken wat er vervangen moest worden. En ja de fusee, schokbreker, subframe, stuurkogel enzo waren allemaal kapot. Dus inplaats van de onderdelen selectief te bestellen en alleen te vervangen wat kapot was besloten om het complete onderstel (voorkant) te vervangen.

Dus wat gaat er vervangen worden:
- Alle velgen (1 velg compleet krom door de stoeprand)
- Stuurkogels (binnenste + buitenste , links + rechts)
- Draagarmen (links + rechts)
- Wiellagers +wielnaaf + een nieuwe bout en afdekdop (links + rechts)
- Subframe (Vooras)
- Motorsteunen (beide kanten)
- Carterpan pakking (Als het subframe toch eraf moet waarom ook niet :P)
- Stabilisatorstangen (Links + Rechts)
- Schokbrekers (Links + Rechts)
Het zou best kunnen dat ik wat vergeten ben te noteren maar dit is volgens mij wel alles. Onderdelen zijn vooral allemaal van Meyle btw.

En op die manier de auto dus weer rijdens gekregen en nu is het tijd om daar van te genieten en upgrades te blijven maken!

MOD List (Word elke keer ge-update!)
- Velgen M5 (M706 BMW)
- Alcantara schakelpookhoes
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
- Alcantara + zilveren handrem pakket (Past mooi bij mijn zilveren interieurlijsten)
- Cupholders
- US Daylights
- M-schakelpook
- M-matten
- M-tech II bumper laten spuiten en gemonteerd
- Smoke mistlampen
- Facelift motorkap gemonteerd
- Glans zwarte facelift nieren gemonteerd
- 2-din headunit gemonteerd (Hoogste Specs op de markt)
Afbeelding
Toekomt MOD LIST (Word elke keer ge-update)
- M54B30 inbouwen (Mee bezig)
- M-tech II Achterbumper
- Led achterlampen
- Complete revisie voor en achteras (incl subframe demontage en poedercoating)
- Front Splitter
- Andere uitlaat (Sportiever geluid)
Laatst gewijzigd door E46_Baan op 24 jun 2020, 13:59, 7 keer totaal gewijzigd.

Cor 120i

Re: E46_Baan E46 320I Sedan

Bericht door Cor 120i » 27 feb 2020, 13:57

mooi verhaal. :duim:
succes met het opknappen,
en hou ons op de hoogte van je vorderingen met de BMW. :ja: :ja:

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 12 mar 2020, 09:17

Zo daar ben ik weer dat was een tijdje geleden. Maar ik kom met goed nieuws! De auto rijd weer!! YES!

Na 2 dagen sleutelen toch de hele voor ophanging gereviseerd en alles vervangen met nieuwe onderdelen van Meyle. Man man man wat rijd dat heerlijk.

Subframe was dus inderdaad echt krom en een motorsteunhouder was compleet afgebroken. Gelukkig auto nog volledig recht en bouten niet krom, dus het ging allemaal weer soepel in mekaar :D.

Foto auto op zijn nieuwe wielen:
Afbeelding
Foto nieuwe draagarm en stuurkogels:
Afbeelding
Verder heb ik niet heel veel foto's van de nieuwe onderdelen gemaakt... Direct ben ik 's avonds een stuk gaan rijden met de auto aangezien dat de 1e keer was heb ik er super van genoten maar heb ik nog wel wat extra dingetjes wat opgemerkt waar ik wat aandacht aan moet besteden.

- Soms doet de deurvergrendeling niet helemaal, knop in de auto werkt dan niet en de sleutel niet.
- Zwaarder gaspedaal en minder snel throttle respone (ik denk disa valve en smerig gasklephuis of kabel)
- Er moeten nog even 2 nieuwe banden gemonteerd worden
- De motorkap sluit niet helemaal goed dus die moet nog even afgesteld worden

Binnenkort moet ik hem toch APK keuren en dan zal dit meegenomen worden. En hij kan ook wel een goede poetsbeurt gebruiken dus dat word ook gedaan binnenkort.

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 22 mar 2020, 15:20

Dag mede-bimmers, daar was ik weer

Gisteravond toch nog mooi even de tijd gehad om wat aan mijn auto te doen, nu die toch echt bijna voor de APK moet. Dus heb ik maar even de remmen aangepakt, en 2 nieuwe banden opgepikt voor de APK.

Op de voorkant ben ik gegaan voor een volledige set remmen van een 330, met Zimmerman schijven. En de achterkant ben ik gegaan voor een volledige set 325 remmen ook met Zimmerman schijven.

Deels voor de looks en deels voor de performance :D

Voorkant: (Ondanks de auto gisteravond nog gewassen te hebben velgen nu alweer vies :()
Afbeelding
Achterkant:
Afbeelding
Verder heb ik ook nog even 2 banden opgepikt, ik was van plan om Michelin Pilot Sport 4 erop te doen, maar toen ik bij de dealer kwam was het in plaats van 4 dus pilot sport 3. Toen ben ik toch maar akkoord gegaan met 3 en de prijs zakte hierdoor ook iets. Bij de volgende wissel zal er Pilot Sport 4 opkomen! Omdat ik de banden van voor naar achter en achter naar voor heb gedaan zijn de banden achter nog prima dus vervang ik voor nu alleen de voorkant. Verder is Pilot Sport 3 natuurlijk ook gewoon een topband!

Michelin Pilot Sport 3
Afbeelding
Foto's zijn niet van de beste kwaliteit heb ze snel genomen met mijn iPhone.

Wat staat er dan nu nog op het lijstje:
- APK
- Banden monteren (word gedaan tijdens de APK)
- Motorkap uitlijnen deze sluit nog niet helemaal (Word gedaan tijdens APK)
- Zwaar gaspedaal oplossen

Het lijstje is ongetwijfeld langer maar ik wil niet op de zaken voorruit lopen.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 06 apr 2020, 10:39

Kijk aan, mooie vorderingen en alles netjes en uitgebreid omschreven. Zo zien we het graag!

Veel plezier met de bimmer, en hopelijk zien we je op een van onze meetings!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 22 apr 2020, 14:47

Ja ik hoop het ook, maar door alle omstandigheden de laatste tijd weet ik niet of dat wel door gaat :nee:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 23 apr 2020, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 22 apr 2020, 15:24

Het is alweer een tijdje geleden maar we hebben niet helemaal stilgezeten! Wel 2 weken in quarantaine gezeten waardoor het moeilijk word om aan je auto te gaan sleutelen maarja... het was even niet anders. Gelukkig zijn de volgende dingen wel gebeurd.

1. Hij is gelukkig door de APK gekomen. Wel waren de daglichten en de lambdawaarde afgekeurd maar dat is weer netjes opgelost door nieuwe lambda's te plaatsen. Wat betreft de daglichten had ik ze eruit gehaald omdat je dan de US daylights krijgt. Even vergeten dat deze moeten worden teruggeplaatst bij de APK.. oops :P.

2. Nieuwe banden voorop gemonteerd (Michelin Pilot Sport 3) 225/40/R18

3. De motorkap afgesteld zodat deze weer volledig sluit

4. Ik heb een M-tech II bumper besteld en direct maar laten bezorgen bij de spuiterij. Deze is momenteel gespoten en ook gemonteerd. (Zie foto)

5. Bij de M-tech Bumper ook maar direct even 2 mistlampen gekocht. (Ik heb de smoke variant gekocht). Bij het plaatsen van de mistlampen waren er een paar onduidelijkheden, gelukkig heb ik deze op kunnen lossen.

Het was namelijk even kijken hoe die mistlampen nou eigenlijk vastgemaakt moeten worden aangezien ik er geen schroefjes of bouten of wat dan ook bijgekregen had. Dus heb ik een redelijk dikke zelftapper gekocht en die vanaf de achterkant erin gedraaid om er zo voor te zorgen dat de mistlamp tegen de bumper werd geklemd. (Gaat geen kant meer op). Verder lukte het me niet om de covers van de mistlampen erop te krijgen. Dit is een kliksysteem maar het paste gewoon niet. Toen kwam ik erachter dat met de bumper dezelfde soorten kapjes waren meegeleverd maar met een minimaal verschil. Deze klikten direct op hun plek en zitten goed vast.

Al met al is het dus niet heel veel maar het is iets. Dus zie hier het resultaat: (Je moet wel even op de afbeelding klikken om ze groter te maken)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was het wel zo ongeveer. Ik ga me voor nu vooral even focussen op de looks en de styling van de auto. De auto loopt namelijk goed en vertoont nu geen problemen. Uiteraard is het uitvoeren van preventief onderhoud altijd goed maar dan blijf je bezig dus dit is de to do list tot nu toe:

- Koplampen opknappen (DOF en lelijk)
- Velgen bijwerken (Krasjes)
- LED achterlichten
- Xenon koplampen (incl angel eyes)

Edward
BimmerPortal Team

Bericht door Edward » 22 apr 2020, 18:25

Parkeerlichten verwijderen voor US Lights? O ja, die knipperlichten gaan uit veiligheid aan ter vervanging van de parkeerlichten. Dus... je rijdt altijd met een storingsmelding in je cluster? Je kan die US Lights toch ook gewoon coderen?

Als ik lees 'Xenon koplampen'... dan bedoel je vast niet originele xenon koplampen, maar aftermarket xenonpitten zeker?
Ik vraag dit omdat je ook je huidige koplampen wil opknappen en dat zou dan dubbel zijn.

Smoked mistlampen zijn dan wel weer erg mooi :) Zat zelf te dubben tussen gele of smoked en ik ben blij dat ik voor de smoked ben gegaan. Die vallen bij mijn E90 ook lekker weg in de bumper. Lichtbeeld is niet geweldig, maar ik gebruik ze toch nooit. Als het maar door de keuring komt. Helaas was er geen kant en klare oplossing voor een foglight-delete.

Josh330

Bericht door Josh330 » 23 apr 2020, 16:29

Mooiste is inderdaad oem xenon lampen. :)

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 19 mei 2020, 14:15

Ik had inderdaad vanwege de tijd gewoon de dagverlichting eruit gehaald. Uiteraard is het beste om het even te coderen wat ik in de toekomst inderdaad nog ga doen zodat ik in het cluster geen storing heb.

Wat betreft de koplampen moest ik misschien het iets beter uitleggen. Ik vind de kant en klare xenon + angel eyes koplampen niet de mooiste de angel eyes ringen zijn te dik. Wat ik dus wil is de oem xenon koplamp of bestaande koplamp xenon inbouwen + nieuw glas ervoor. (Xenons van retrofitlab)

Verder wou ik de binnenkant zwart plastidippen en de xenon lens dan weer vrij maken voor een smoke look (Vind dat mooi staan bij grijs) En dan daarna dus dunne witte angel eyes ringen erin) Zie foto dan heb je er beeld bij.

Afbeelding

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 19 mei 2020, 14:18

Dag heren,

Grote update:

Ik ben opzoek naar een M54B30 en deze zal dan in mijn auto worden gebouwt. Updates volgen! En alles zal hier gedocumenteerd worden!
Laatst gewijzigd door E46_Baan op 24 jun 2020, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

E46_Baan

Re: E46_Baan E46 320I Sedan --> 330I (Retrofit)

Bericht door E46_Baan » 24 jun 2020, 10:59

Begin pagina aangepast

In de begin pagina worden nu alle mods die gedaan zijn bij gehouden (ik probeer overal nog foto's bij te zetten) en staan ook beschreven wat de plannen nog zijn met de auto.

E46_Baan

Re: E46_Baan E46 320I Sedan --> 330I (Retrofit)

Bericht door E46_Baan » 24 jun 2020, 11:08

Even weer een update, zoals al eerder gezegd wil ik een M54B30 in mijn auto gaan bouwen en hiervoor ik heb dus een Donor auto aangeschaft.

Toevallig in dezelfde kleur als mijn eigen auto :P Dat kwam wel goed uit :D.

Ik ben eigenlijk direct al begonnen met het zoeken naar een plek waar ik dit alles kan uitvoeren en ik kwam bij een monteur terecht die een eigen prive halletje had en die vond het eigenlijk wel een leuk project om te doen dus hij helpt me ook nog is! Beter kan je het niet treffen toch?

Dus eenmaal een plekje gevonden, de auto op pootjes gezet en direct begonnen met demonteren van het blok. En het was 2 uur vrijdagnacht toen hij er eindelijk uit was.

FOTO: Afbeelding

Nu is het plan het blok te reviseren en daarna weer in te bouwen in mijn eigen. Uiteraard wil ik ook alles eromheen direct nieuw eromheen hebben dus maar direct een bezoekje gebracht aan autodoc. Wat ik allemaal heb besteld zal ik later in 1 foto even posten. Het is nogal een lang lijstje. Dit was het voor nu, updates volgen!

Nurdt

Re: E46_Baan E46 320I Sedan --> 330I (Ombouw)

Bericht door Nurdt » 27 jun 2020, 14:27

leuk om te lezen zo!
Waar ik erg benieuwd naar ben is wat ben je allemaal nodig voor een swap en waar ben je allemaal tegen aangelopen?
Wat zijn zaken wat handig is om te weten om hieraan te beginnen? Zoals, voorfront eraf natuurlijk. :-)

E46_Baan

Re: E46_Baan E46 320I Sedan --> 330I (Ombouw)

Bericht door E46_Baan » 01 jul 2020, 10:06

Wat je exact allemaal nodig bent is ook nog een verrassing voor mij haha :P.

Wat inderdaad wel handig is met het inbouwen/uitbouwen van een motor is de front eraf inderdaad en dat is bij bmw echt een klusje van 10/15 minuten :D

Je bent ook een elektronisch gaspedaal nodig aangezien de M52 (die ik erin heb liggen) aangedreven is d.m.v. een kabel. Uiteraard de ECU en de kabelboom die bij de donor motor hoort.

Voor de rest begint het inbouwen binnenkort en dan ga ik tegenkomen wat er allemaal nog meer veranderd moet worden!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”