M57T2 motor performance verlies vanwege?
Geplaatst: 03 feb 2020, 20:19
Mijn E91 330D (met M57T2-motor en handbak) heeft nu 366 kkm op de klok staan.
Daarvan heb ik er zelf 290 kkm mee gereden.
De afgelopen paar maanden valt me op dat de auto sloom begint te worden.
Maar is dat nu echt zo, of denk ik dat maar en ben ik een beetje blasé geworden na al die km's in deze auto?
Volgens BMW moet 'ie de tussensprint van 80-120 in 4e in 5.2 seconden doen.
Twee maal geklokt, beide keren op 10.8! seconden. Wat kan er aan de hand zijn?
Noot 1: de auto geeft geen enkele foutmelding!
Noot 2: de auto is altijd door BMW-dealer onderhouden, olieverbruik nog steeds nul.
Compressie te laag? Hij start nog steeds perfect, loopt in 1 keer mooi rond, geen geschud en gedoe.
Met veel compressieverlies lijkt de koude start me ook niet meer vlekkeloos te verlopen. Mee eens?
Vuldruk te laag / luchtverlies tussen compressor en inlaat? Geen idee.
Spruitstuk op advies van dealer (vanwege wervelkleppen) nog laten vernieuwen bij 332 kkm.
Teveel tegendruk in de uitlaat?
DPF vervangen bij 326 kkm. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Brandstoffilter verstopt?
Dat heeft er pas twee oliebeurten / 66 kkm op zitten.
Normaal bij 3e oliewissel vervangen heeft nooit problemen gegeven.
Bovendien, hij loopt bij elke belasting netjes rond, geen gehik en gedoe.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
En nee, de remmen lopen niet aan;-)
Met vriendelijke groeten,
Maurice
Daarvan heb ik er zelf 290 kkm mee gereden.
De afgelopen paar maanden valt me op dat de auto sloom begint te worden.
Maar is dat nu echt zo, of denk ik dat maar en ben ik een beetje blasé geworden na al die km's in deze auto?
Volgens BMW moet 'ie de tussensprint van 80-120 in 4e in 5.2 seconden doen.
Twee maal geklokt, beide keren op 10.8! seconden. Wat kan er aan de hand zijn?
Noot 1: de auto geeft geen enkele foutmelding!
Noot 2: de auto is altijd door BMW-dealer onderhouden, olieverbruik nog steeds nul.
Compressie te laag? Hij start nog steeds perfect, loopt in 1 keer mooi rond, geen geschud en gedoe.
Met veel compressieverlies lijkt de koude start me ook niet meer vlekkeloos te verlopen. Mee eens?
Vuldruk te laag / luchtverlies tussen compressor en inlaat? Geen idee.
Spruitstuk op advies van dealer (vanwege wervelkleppen) nog laten vernieuwen bij 332 kkm.
Teveel tegendruk in de uitlaat?
DPF vervangen bij 326 kkm. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Brandstoffilter verstopt?
Dat heeft er pas twee oliebeurten / 66 kkm op zitten.
Normaal bij 3e oliewissel vervangen heeft nooit problemen gegeven.
Bovendien, hij loopt bij elke belasting netjes rond, geen gehik en gedoe.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
En nee, de remmen lopen niet aan;-)
Met vriendelijke groeten,
Maurice