Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
IsRaEl
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 jun 2015, 21:13
Locatie: Capelle

Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door IsRaEl » 14 aug 2019, 16:22

Op mijn Orient Blau(we) motorkap zitten bedroevend veel doffe plekken.
vrijwel de gehele kap is een droevige zooi...

vorig jaar deze volledig gepolijst en dit heeft ongeveer een jaar zijn werk gedaan.

hierna dus weer drama. Aangezien ik vrijwel alles zelf doe aan de auto kreeg ik een ingeving tijdens het auto wassen.

“Zal ik gewoon een laag blanke lak eroverheen spuiten?”

waarom wel, waarom niet???
E61_2004_525i

dw70
Berichten: 1845
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door dw70 » 16 aug 2019, 10:26

Blanke lak over een mooi gepolijste motorkap?
Ik denk niet dat de stofjes van je wax de blanke lak accepteren. En ook al zou dat wel lukken dan krijg je kleurverschil met je spatborden.
Ben je geen autospuiter kun je alles teniet doen. Het blijft een vak.
Maar wax en autolak, ook al is het blanke lak.... :nee:
E36 320i Coupé 1994

matheeuwissen
Berichten: 3656
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door matheeuwissen » 16 aug 2019, 11:12

Kleine delen kun jezelf wel spuiten (eigenlijk ook vrijwel niet). Grote delen als een motorkap moet je niet aan beginnen. Dit zijn rechte oppervlakken en hier zie je elk stofje en elke oneffenheid in terug. Of je moet graag de kap naschuren met korrel 2000 en dan opnieuw polijsten zodat hopelijk alle oneffenheden eruit zijn. Anders gewoon aan een spuiter overlaten.

Verder zoals hierboven al aangegeven. Je kunt niet zomaar even blanke lak eroverheen blazen. Dat moet je eerst schoonmaken en ontvetten. Verder ga je elke oneffenheid in de lak ook weer terugzien als je daar gewoon blanke lak overheen rammelt. De basis moet goed zijn dan is de uitkomst later ook veel beter.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Yor
Berichten: 830
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door Yor » 17 aug 2019, 07:29

Je zou het kunnen proberen. De kap opschuren met 800-1000 korrel en een egale schuurlaag achterlaten. Vervolgens wassen, drogen en ontvetten. Met 2k blanke lak lagen maken en alles netjes dekkend maken.

Ik heb wel eens een deur op deze manier gespoten en het resultaat was best netjes.

Of gewoon een andere kap halen.

dw70
Berichten: 1845
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door dw70 » 17 aug 2019, 10:07

Staan je spatborden er fraai op als je kap gespoten is.
Advies geven over spuiten is zo makkelijk. Maar als je daar niet zo bedreven in bent gewoon uitbesteden.
E36 320i Coupé 1994

Gebruikersavatar
arjan_1980
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 jul 2015, 12:08
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door arjan_1980 » 17 aug 2019, 17:34

Als ik kijk wat 2K spuitbussen kosten, zou ik toch echt eens rond vragen en zoeken naar een spuiter die dit een keer tussendoor wil doen.

Wat andere ook al zeggen je gaat het echt zien, en een bumper spuiten is heel wat anders dan een motorkap, spuitbus heeft een veel kleiner nevel oppervlak, zeg niet dat het kan, maar elk stofje ga je terug zien.

Gebruikersavatar
Martijn van Tilburg
Berichten: 344
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door Martijn van Tilburg » 19 aug 2019, 17:00

2k spuiten gaat bij een officiële spuiterij ook niet tot nauwelijks gebeuren. Die mogen tegenwoordig alleen nog maar watergedragen lakken verwerken... Arbo hé!
Maar ook die zijn tegenwoordig gelijk en soms beter dan de lakken op alkydbasis.

jos528
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Gewoon zelf motorkappie spuiten??

Bericht door jos528 » 19 aug 2019, 17:44

mag ik een tip geven
gewoon niet zelf aan beginnen , wordt geheid een schandaal
zeker als je het met spuitbussen wilt doen , en zeker op zo,n groot oppervlak

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”