Pagina 1 van 2
Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 17 apr 2009, 17:15
door kuil15
Beste,
Na tijden blij rondgereden te hebben met mijn gechipte 320d compact, ben ik op zoek naar meer vermogen..
Nu kan ik dit tegen:
http://cgi.ebay.co.uk/ST%2FSTEEL-BMW-E4 ... 6002r16317
Dit is wat ze garanderen:
Performance - You will enjoy reduced turbo lag and a noticable performance difference throughout the entire rev range, the original downpipe has a near 90 degree angle into a restrictive "heat soaked" cat which is replaced with a smooth bend and unnecessary under bonnet heat is reduced.
Economy - You will experience a 2-4mpg improvement over the original
Dit onderdeel vervangt dus de huidige downpipe waar ook een Katalysator inzet, mijn idee is om beide katalysator's te verwijderen. Goed idee of niet?
Gr, Jeffrey
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 17 apr 2009, 20:42
door bjornc
Tja, ben niet zo into de APK regeltjes, maar lijkt mij een afkeur.
Dus moet je elk jaar je originele pijp eronder schroeven.
Verder zal het ongetwijfeld iets helpen, maar of het nou ècht veel uitmaakt? Ik denk niet dat het de moeite is.
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 18 apr 2009, 09:41
door Griffendahl
Katalysator onder een diesel is bij mijn weten geen apk eis... Dus als die kat er niet zit kan volgens mij geen apk afkeur zijn...
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 19 apr 2009, 14:14
door kuil15
bjornc schreef:Tja, ben niet zo into de APK regeltjes, maar lijkt mij een afkeur.
Dus moet je elk jaar je originele pijp eronder schroeven.
Verder zal het ongetwijfeld iets helpen, maar of het nou ècht veel uitmaakt? Ik denk niet dat het de moeite is.
Heb het even nagekeken, Katalysator onder een diesel is niet verplicht. Dus kan gewoon.
Iemand een idee over de voordelen van deze bypass?
GR,,
Jef
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 19 apr 2009, 14:20
door Griffendahl
Het zal altijd helpen om vermogen te winnen, elke restrictie die je uit je uitlaat sloopt is winst, simpel zat... Je turbo flowt wat vrijer als het goed is en dat resulteert zeker in een aantal extra pk's.
Als extra voordeel heb je volgens mij dat je kats ook niet meer dichtslippen, dit resulteert doorgaans ook wel in en stuk vermogensverlies en kan je op die manier wel voorkomen.
Bij mijn vorige auto (atmosferische benzine met bouwjaar voor '93) leverde het verwijderen van de kat ongeveer 5 pk op...
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 19 apr 2009, 17:22
door Fabian79
Ik heb dit ook eens nagevraagd, maar het schijnt zo te zijn dat je motor er beroerd van kan gaan draaien.
De tegendruk die er door de cat ontstaat heeft behoorlijk wat invloed op het hele motorsysteem.
Ik kreeg een afrader om deze reden van een berhoorlijk doorgewinterde monteur.
Bij mij was het trouwesn niet om het vermogen, maar meer om de 6-pitter beter te horen

Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 12 jul 2009, 15:56
door kuil15
BYpass binnen gehad en bestelt, past perfect en het lijk of de motor langer harder doortrekt( automaat)
Verder aanrader, wanneer de orignele downpijp lek is.

Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 14 jul 2009, 20:12
door largeproject
Fabian79 schreef:Ik heb dit ook eens nagevraagd, maar het schijnt zo te zijn dat je motor er beroerd van kan gaan draaien.
De tegendruk die er door de cat ontstaat heeft behoorlijk wat invloed op het hele motorsysteem.
Ik kreeg een afrader om deze reden van een berhoorlijk doorgewinterde monteur.
Bij mij was het trouwesn niet om het vermogen, maar meer om de 6-pitter beter te horen

Onzin,heb bij mij de eerste kat leeg geslagen,je merkt er nix van,alleen dat de turbo wat meer fluit,de 2de kat zit er nog wel in,geen zin om die weg te halen.
Zonder tegendruk komt de turbo een fractie eerder op toeren,wat zou dat het motormanegment kunnen beinvloeden
Mannen in de TDI wereld doe nix anders en egr dicht maken.
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 16 jul 2009, 19:34
door Fabian79
Ik zei ook niet dat het superslecht is, ik gaf alleen door wat mij verteld is.
Ik ben er ook vaker mee bezig geweest bij andere auto's en dit is wat ze mij vertelden.
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 16 jul 2009, 19:45
door largeproject
Kijk wat je wilt is de turbo zoveel mogelijk toeren laten maken (en zo snel mogelij) dus temeer lucht word er in de motor gepompt,om de turbo snel toeren te laten maken zullen de uitlaat gassen er zo snel mogelijk moeten,als dus de uitlaat gassen tegen gaat houden zou ie minder snel op toeren kommen.
Heb jongens op de Norschleife gesproken (en gezien)edie bv. op een Skyline een turbo van een vrachtwagen gemonteerd hadden,wel ff dubbel injectors erbij geplaats om het geheel van voldoende brandstof te voorzien,dingen waren bijna niet bij te houden met de motor,maar als je ff een versnellingktje verkeerd zat,dan stond je bijna stil.

Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 16 jul 2009, 21:40
door Griffendahl
't Enige is dat je labda sensor na je kat zit, en ik weet niet hoe de kat de gemeten waarde van de labda sensor beinvloed. Als de gemeten waarde van de labda verandert (zonder katalysator) dan beinvloed dat wel je motormanagement want de waarde die de labda leest gaat rechtstreeks naar de ECU...
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 17 jul 2009, 17:59
door largeproject
Dacht dat we het hadden over een diesel.

Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 17 jul 2009, 18:06
door Griffendahl
Sorry, in de gauwigheid even overheen gelezen
Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 17 jul 2009, 21:27
door largeproject
Het zei je vergeven.
Maar dan nog,lambasonde zit altijd voor de kat,stel als het mengsel niet goed is(wat de kat zou beschadigen)dan wil je dat graag weten voordat het de kat door gaat en niet daarna,want dan ben je mooi te laat om het mengsel aan te passen.

Re: Katalysator Bypass? iemand ervaring mee
Geplaatst: 18 jul 2009, 07:02
door Fabian79
largeproject schreef:Kijk wat je wilt is de turbo zoveel mogelijk toeren laten maken (en zo snel mogelij) dus temeer lucht word er in de motor gepompt,om de turbo snel toeren te laten maken zullen de uitlaat gassen er zo snel mogelijk moeten,als dus de uitlaat gassen tegen gaat houden zou ie minder snel op toeren kommen.
Heb jongens op de Norschleife gesproken (en gezien)edie bv. op een Skyline een turbo van een vrachtwagen gemonteerd hadden,wel ff dubbel injectors erbij geplaats om het geheel van voldoende brandstof te voorzien,dingen waren bijna niet bij te houden met de motor,maar als je ff een versnellingktje verkeerd zat,dan stond je bijna stil.

Ik snap wel hoe het werkt, vandaar dat ik het ook nagevraagd heb

. Het is mij afgeraden en dat is dus wat ik vermeld heb.
Een skyline is toch ook geen diesel?? (h)
Ik ben blij voor kuil15 dat het zo goed uitgepakt heeft. En als ik dit zo hoor begin ik zelf ook wel weer een beetje nieuwsgierig te worden.
