Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 01 jul 2020, 09:36

And the story continues!

De airco bleek dus toch een andere oorzaak te hebben dan een bijna leeg systeem. Hij heeft het exact een dag gedaan, waarna hij er weer mee kapte. Compressor is gehemeld. Gezien de belachelijke prijzen van die dingen, en ik zwaar mijn twijfels heb bij het feit of hij nog lang gaat blijven, een goed, werkend tweedehands exemplaar gekocht voor een nette prijs. Blijft een risico natuurlijk. Systeem is gisteren leeggehaald door de garage naast m'n werk, die overigens ook de diagnose heeft gesteld.

Compressor komt vandaag binnen, dus met een beetje geluk aan het eind van de dag meteen omzetten... nadat het gekloot met mijn remmen is opgelost.

Maandagavond heb ik samen met een kennis mijn handremschoentjes vervangen. Was allemaal goed te doen, handrem opnieuw gesteld en alles werkte perfect. Handrem deed het weer zoals hij het hoort te doen, alles zat goed vast en niets liep aan. Nu wil ik vanmorgen wegrijden naar mijn werk, auto van de handrem af, ik trek op en na circa 100 meter hoor ik links achter een klap, die na iedere rotatie van het wiel terug bleef komen. Onder de auto gekropen en ik zie zo snel niets geks. Dus vanmiddag de auto maar weer op de brug en kijken waar het schip strandt.

Overigens lijk ik wel weer een stapje gemaakt te hebben in het motorische probleem. Afgelopen weekend de lmm dus opgehaald en gemonteerd, waarbij ik zag dat de rubberen balg van de lmm naar het gasklephuis behoorlijk vervormd is, en daar waarschijnlijk valse lucht trekt. Was eerder niet, dus is echt iets van de laatste twee weken. De balg is inmiddels besteld, al moet ik wel zeggen dat hij met de 'nieuwe' lmm die ik afgelopen weekend heb gehaald voor mijn gevoel beter loopt.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 01 jul 2020, 18:06

Update:

Een van de veertjes van de remschoenen was losgeschoten. Zit er nu weer goed in. Ook de airco compressor is inmiddels vervangen. We gaan zien of de airco weer werkt aanstaande dinsdag.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 06 jul 2020, 23:33

Nou jongens, we hebben nóg een doorbraak. Probleem met slecht lopen lijkt nu écht opgelost te zijn.

Wat de boosdoener was? De luchtbalg van de LMM naar het gasklephuis. En niet de balg zelf, maar eigenlijk het reservoir dat er aan vast zat. De slang zelf was in best goede staat, maar een of andere steun de beun heeft hem ooit te dicht tegen de multiriem aangezet met dit als resultaat:

Afbeelding

Het scheelt dat ik hem vorige week voor de zekerheid maar besteld heb bij de dealer. In de balg zelf zag ik geen scheur, maar better safe than sorry. Vanmiddag opgehaald, en toen ik hem er net uittrok, zag ik het gat zitten en viel het kwartje. Dus, de nieuwe er net ingezet en probleem is compleet verdwenen. Loopt stationair nu fantastisch, valt niet meer weg bij intrappen koppeling.

De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.

Morgen, eingelijk vandaag al (dinsdag) mag hij voor de APK. Twee nieuwe voorbanden erop: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5’s. Nu maar hopen dat ze verder niks vinden, wat ik niet verwacht eigenlijk. Heb de afgelopen weken zoveel onder die wagen doorgelopen en alles nagekeken, dat ik het me eigenlijk niet voor kan stellen.

Ohja, en ik ben voorlopig wel even klaar met al het gesleutel en gezeik.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Bart70 » 07 jul 2020, 06:44

:duimen: :gekdoen:

Gebruikersavatar
LarsBrugman
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door LarsBrugman » 07 jul 2020, 09:56

Super om te lezen dat het probleem opgelost is.
Veel rijplezier en genieten nu!

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Edward » 07 jul 2020, 12:12

Kijk, dit zijn goede berichten. Nu heb je zeker bewijs dat Haas de Beun aan je auto heeft gewerkt. Weet je wat jij moet doen? Straks lekker de auto bij de garage ophalen. Enorm genieten dat de auto goedgekeurd is door gewoon even in de auto te zitten. De auto aanzwengelen en lekker een stukje gaan rijden!

Over een paar weken - samen met je kennis - toch nog eens minitieus door de motorruimte gaan... in alle rust. Misschien kom je nog iets tegen, misschien ook niet. Maar gezien de problemen de afgelopen tijd en wat je allemaal vervangen hebt? Moet dat wel goedzitten.

Bedankt voor de herinnering trouwens, ik moet zo nog een afspraak maken voor de APK van de 325i volgende maand.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 07 jul 2020, 13:12

Hahaha, dat zal wel goed komen Edward. Als ‘ie goed gekeurd is ga ik hem even uitlaten in Duitsland vanavond... :whistle:
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Josh330
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 aug 2018, 18:37
Locatie: Regio Arnhem

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Josh330 » 07 jul 2020, 18:03

Mooi zo robin!
Nu kan je weer genieten van de wagen!

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 20 aug 2020, 21:18

Tijdj... ach, jullie kennen het inmiddels wel.

Zie nu dat ik helemaal geen update meer heb gegeven over de APK zelf. Ze hebben eigenlijk weinig gevonden. Paar kapotte lampjes/te veel kleurverschil en m'n uitlaat was niet gasdicht. Wat ik eigenlijk ook wel verwacht had, gezien hij ineens een vet koel tjoening geluid gaf. Deze hebben ze netjes dichtgemaakt, airco bijgevuld en that's it.

De afgelopen maand heb ik daadwerkelijk kunnen genieten van de wagen. Zelfs nog een keer uit kunnen laten in Duitsland. Toen alle sterren in één lijn stonden, ik wind mee had, berg af ging, het ISS in de buurt was en Putin een goede dag had, haalde ik 215 km/u op de gps. Weer doet BMW z'n imago eer aan: altijd harder dan in het boekje.

Afgelopen maandag echter helaas weer een tegenvaller. Koelvloeistof lekkage. Naar alle waarschijnlijkheid mijn radiateur. Morgen kan ik hem (zoals het er nu uitziet) afpersen. Voor de zekerheid toch de radiateur vanmorgen maar besteld bij Winparts, dan kan ik hem er zaterdagmiddag meteen in hangen mocht het nodig zijn.

Daarnaast ben ik erg aan het twijfelen om mijn auto te laten dippen. Het enige dat me tegenhoud is de keuze in kleuren, en het feit dat de dip vaak heel erg mat is. Mocht ik beslissen het toch te doen, ga ik waarschijnlijk voor een niet-standaard kleur op een E46. Vind Speed Yellow super tof, maar weet niet of dit ook mooi wordt met een 'matte' finish.

Wat verder op het lijstje staat is om van de winter mijn velgen zelf op te knappen. Hebben behoorlijk wat stoeprandschade en nu de auto weer helemaal netjes is, wil ik de velgen ook helemaal netjes hebben eigenlijk. En ook hier twijfel ik weer over de kleur: gewoon de originele lak kleur van de style 68, of gun metal grey (klik voor voorbeeldje).

Goed, ik houd jullie even op de hoogte van wat er komend weekend allemaal gebeurd. Groetjes!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 27 aug 2020, 09:29

Zijn we weer. Afgelopen zaterdag de radiateur vervangen; was ook wel nodig:
Afbeelding

Lekkage is nu verholpen, koelvloeistof blijft netjes op peil.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Edward » 27 aug 2020, 11:51

Mooi zo! En nu... genieten :duim:

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 14 sep 2020, 18:48

En dat genieten is nu begonnen, haha.

Begin het vertrouwen in de auto inmiddels weer steeds meer terug te krijgen, gelukkig. Afgelopen zaterdag meteen maar wat fotootjes geschoten:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toen ik bovenstaande foto’s gisteren postte in de BMWLiefhebbers groep op Facebook, had ik deze reactie niet verwacht: “He grappig das mijn oude auto!”

Na ongeveer een jaar zoeken heb ik per stom toeval de oude eigenaar van m’n auto gevonden. Helaas niet degene die de auto voor mij heeft gehad, maar degene daarvoor. Hij wist me gelukkig wel wat dingen te vertellen over de historie van de auto. Kleppendeksel, oliefilterhuis en rembekrachtiger zijn tijdens zijn bezit ondermeer vervangen. Hij heeft de auto tot ergens in 2015 in bezit gehad, en heb zelfs wat fotootjes van hem gekregen:
Spoiler: Laat zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verder ben ik de komende maand, netzoals de laatste anderhalve maand, helaas amper tot niet actief op het forum. In tegenstelling tot begin van het jaar gaan we een aantal knotsgekke weken tegemoet op werk. We mogen eindelijk weer evenementen organiseren. Uiteraard volledig coronaproof!

Tot snel allemaal!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 18 okt 2020, 20:56

Zo, we zijn er weer hoor! Gelukkig dit keer zonder slecht nieuws.

Vanaf het moment dat ik de radiateur vervangen heb nog geen een keer koelvloeistof bij hoeven vullen, dus dat is nu écht goed gefixt haha.

Voor wat betreft het motorische gedeelte: ook hier geen problemen meer ondervonden met stationair lopen of gewoon tijdens het rijden. Enige probleem dat ik blijf houden is dat 'ie wat olie verbruikt. Naar mijn mening net wat te veel. Een liter op 1000 - 1500 km. Is bijvoorbeeld goed te merken als 'ie even stationair gelopen heeft. Dan komt er een poefje blauwe rook uit de uitlaat. Nu zet ik m'n geld op de klepseals, maar goed. Was een probleem wat de vorige eigenaar vele malen erger had en dat is volgens hem dus ook opgelost door de handelaar (ja, ik ben ook niet zo'n fan van handelaren) opgelost nadat hij hem verkocht had. Gezien de verdere technische staat van de wagen toen ik hem kocht, betwijfel ik of dat inderdaad op de goede manier opgelost is. Maar ja, haha.

Verder is het deze maand tijd voor olie en filtertje. Andere filters zitten er nog geen 15.000 kilometer in en zien er nog goed uit. Bougies zijn, net als de andere filters dus, bij de volgende oliewissel weer aan de beurt.

Daarbij wil ik ook meteen twee extra dingetjes meepakken: de ruitenwissers (flatblades van Bosch) en de verlichting. Ik vind de lichtopbrengst in het donker, en zeker met nat weer, echt waardeloos. Nu heb ik er gewoon 'normale' halogeen lampjes in zitten, maar wil eigenlijk voordat ik xenon ga retrofitten eens van die witte halogeentjes proberen. Schijnt ook al een wereld van verschil te zijn. Iemand aanraders?

Goed, dat was 'm weer. Tot snel!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Josh330
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 aug 2018, 18:37
Locatie: Regio Arnhem

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Josh330 » 19 okt 2020, 09:20

Ik zou beginnen met goeie lampen te kopen, bijvoorbeeld Philips extreme vision of Osram nog wat.
De flatblades van Bosch lekker bij online bestellen scheelt weer 2 tientjes en het zijn precies dezelfde als bij de Dealer.
Erger nog, de originele van BMW zijn bosch flatblades waar de bosch logotjes afgehaald zijn.....

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 19 okt 2020, 09:27

Haha, precies. Heb de flatblades al op m'n lijstje staan bij Winparts. Zelfde gelft idd voor de Philips Extreme Vision, staan ook al in het winkelmandje te wachten. Wel typisch trouwens, heb op de website van Bosch opgezocht welke wissers is moet hebben, uit m'n hoofd de Bosch AR606S. Nu geeft Winparts aan dat ze niet passen, dus ik ga er eigenlijk van uit dat dit een foutje bij Winparts is. Ga ze even een berichtje sturen, laat nog even weten of mijn conclusie klopt.

Korte update:
Zojuist even de originele maten opgezocht, gezien de wissers die er bij mij opzitten op dit moment niet de juiste afmetingen hebben. Volgens RealOEM hebben de wissers die BMW levert de afmetingen 580-500. Bosch geeft aan dat de AR606S dus zou moeten passen. Afmetingen hiervan zijn 600-500. Nu lijkt die 2 centimeter mij geen probleem, toch?

Winparts kwam trouwens aan met SWF. Zullen vast prima wissers zijn, maar ik zweer bij Bosch wissers.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”