Differentieel E87 reviseren

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie

Differentieel E87 reviseren

Berichtdoor RickStigter » 30 dec 2018, 10:10

Mijn 1 serie 118i van 01/2007 klinkt als nagels op een schoolbord. De lagers in het differentieel zijn versleten.

Ik heb erg mijn best gedaan om te achterhalen hoe je dit reviseert. Er zijn setjes met nieuwe lagers te koop, maar hoe je deze vervangt is niet beschreven. Ook mijn Haynes biedt geen hulp. Zoektermen als "final drive rebuild" of "differential overhaul" leveren niets nuttigs op.

Wie kan mij helpen met het volgende?

- Methodiek en afstelling
- Aandraaimomenten / preload gegevens

Hartelijk dank!
RickStigter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 dec 2018, 10:01

Re: Differentieel E87 reviseren

Berichtdoor RickStigter » 07 jan 2019, 18:50

Een gereviseerd differentieel kost zo'n 500 euro en een set lagers kostte 125 euro via carpardoo. Daar kon je je geen bult aan vallen. Dus gewoon maar aan de klus begonnen.
Je kunt de steekassen heel makkelijk losmaken. Maar het verwijderen en plaatsen van de lagers vereist wel gereedschap. Men neme een grote hamer, stevige beitel, een slijptol voor het verwijderen en een hydraulische pers voor het plaatsen :gek: .

Resultaat: lagergeluid is volledig weg, maar licht gierend geluid bij tussen 60 en 80km/h. Alvast een hele verademing om zonder herrie te rijden op de snelweg.

Ik ben erg benieuwd of er handleidingen voor beschikbaar zijn die de procedure beschrijven en mij eventueel op m'n fout kunnen wijzen. Dit weekend gaat het diff er weer onderuit om voor de zekerheid het pignonwiel iets bij te stellen.
RickStigter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 dec 2018, 10:01

Re: Differentieel E87 reviseren

Berichtdoor Yor » 07 jan 2019, 21:53

Het klusje luistert nogal nauw zoals je al aangeeft met o.a de preload. Er is wel het e.e.a te vinden op internet. Dit zijn dacht ik 168k differentielen. Ik zou zoiets toch uitbesteden.
Yor
 
Berichten: 757
Geregistreerd: 23 apr 2017, 21:49

Re: Differentieel E87 reviseren

Berichtdoor RickStigter » 07 jan 2019, 22:28

Ik heb het probleem zojuist gevonden. De centrale moer die de flens voor de aandrijfas op z'n plek houdt draai je vast zodat de lagers netjes op de plek worden geperst, maar niet zo vast dat ze te strak komen te zitten. Bovendien moet het kroonwiel soepel lopen. Dit heb ik op gevoel gedaan en ging prima.

Enkel draai je de moer dus maar relatief licht aan omdat anders de lagers stroef lopen. Hiervoor wordt een ronde borgring met een zeskantig gat in de flens geplaatst. Deze had ik niet goed vastgezet, waardoor de centrale moer was losgelopen en er speling was ontstaan. Dit veroorzaakte het geluid. Nu met een dop 30 erop en flink op de plek geslagen. Ben benieuwd hoe het autootje zich houdt naar het werk morgen :)

Met het juiste gereedschap kan iedereen deze revisie uitvoeren, daar ben ik nu voorzichtig van overtuigd. Zal later proberen te beschrijven hoe het gegaan is.
RickStigter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 dec 2018, 10:01


Keer terug naar BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten