Differentieel E87 reviseren

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
RickStigter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Differentieel E87 reviseren

Bericht door RickStigter » 30 dec 2018, 10:10

Mijn 1 serie 118i van 01/2007 klinkt als nagels op een schoolbord. De lagers in het differentieel zijn versleten.

Ik heb erg mijn best gedaan om te achterhalen hoe je dit reviseert. Er zijn setjes met nieuwe lagers te koop, maar hoe je deze vervangt is niet beschreven. Ook mijn Haynes biedt geen hulp. Zoektermen als "final drive rebuild" of "differential overhaul" leveren niets nuttigs op.

https://youtu.be/d9nz9r0LmVA

Wie kan mij helpen met het volgende?

- Methodiek en afstelling
- Aandraaimomenten / preload gegevens

Hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door RickStigter op 12 feb 2019, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

RickStigter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: Differentieel E87 reviseren

Bericht door RickStigter » 07 jan 2019, 18:50

Een gereviseerd differentieel kost zo'n 500 euro en een set lagers kostte 125 euro via carpardoo. Daar kon je je geen bult aan vallen. Dus gewoon maar aan de klus begonnen.
Je kunt de steekassen heel makkelijk losmaken. Maar het verwijderen en plaatsen van de lagers vereist wel gereedschap. Men neme een grote hamer, stevige beitel, een slijptol voor het verwijderen en een hydraulische pers voor het plaatsen :gek: .

Resultaat: lagergeluid is volledig weg, maar licht gierend geluid bij tussen 60 en 80km/h. Alvast een hele verademing om zonder herrie te rijden op de snelweg.

Ik ben erg benieuwd of er handleidingen voor beschikbaar zijn die de procedure beschrijven en mij eventueel op m'n fout kunnen wijzen. Dit weekend gaat het diff er weer onderuit om voor de zekerheid het pignonwiel iets bij te stellen.

Yor
Berichten: 801
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Differentieel E87 reviseren

Bericht door Yor » 07 jan 2019, 21:53

Het klusje luistert nogal nauw zoals je al aangeeft met o.a de preload. Er is wel het e.e.a te vinden op internet. Dit zijn dacht ik 168k differentielen. Ik zou zoiets toch uitbesteden.

RickStigter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: Differentieel E87 reviseren

Bericht door RickStigter » 07 jan 2019, 22:28

Ik heb het probleem zojuist gevonden. De centrale moer die de flens voor de aandrijfas op z'n plek houdt draai je vast zodat de lagers netjes op de plek worden geperst, maar niet zo vast dat ze te strak komen te zitten. Bovendien moet het kroonwiel soepel lopen. Dit heb ik op gevoel gedaan en ging prima.

Enkel draai je de moer dus maar relatief licht aan omdat anders de lagers stroef lopen. Hiervoor wordt een ronde borgring met een zeskantig gat in de flens geplaatst. Deze had ik niet goed vastgezet, waardoor de centrale moer was losgelopen en er speling was ontstaan. Dit veroorzaakte het geluid. Nu met een dop 30 erop en flink op de plek geslagen. Ben benieuwd hoe het autootje zich houdt naar het werk morgen :)

Met het juiste gereedschap kan iedereen deze revisie uitvoeren, daar ben ik nu voorzichtig van overtuigd. Zal later proberen te beschrijven hoe het gegaan is.

RickStigter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2018, 10:01

Re: Differentieel E87 reviseren

Bericht door RickStigter » 12 feb 2019, 20:17

Het valt mij op dat er echt heel erg veel 1 series rondrijden met hetzelfde geluid uit de achteras.

Om het differentieel te reviseren heb je een hydraulische pers nodig, een grote doppenset, bijtels, slijptol, een serieuze seegerringtang (dus niet met die kleine puntjes maar iets sterkers), een brug (handig), en een gewone doppenset.

Uiteraard ook het setje lagers en pakkingen.

- Draai de steekassen los van het differentieel,
- Verwijder achterste aluminium hitteschild boven de aandrijfas.
- Draai boutjes van de aandrijfas los.
- Zorg dat het differentieel opgekrikt is en haal het los van de auto.
- Werk met hamers, bijtels, schroevendraaiers, zweet en getier de aandrijfas los.
- Differentieel op de werkbank.

- Steekassen trek je er zo uit.
- Schildje op de achterkant kan eraf, olie aftappen.
- Borgringen verwijder je met veel zweet (goed bewaren, onthoud voor zekerheid welke van links en rechts kwam).
- Haal het planetairstelsel eruit.
- Draai centrale moer op aandrijfas los en tik as met pignonwiel eruit.

- Gebruik grote doppen en hydraulische pers om lagerschalen te verwijderen uit het huis. Onthoud waar wat vandaan komt...
- De lagerschalen om de as met het pignonwiel kreeg ik los met een slijptol, bijtel en hamer. Zet een bril op, de stukjes vliegen alle kanten op! Voorzichtig te werk gaan zodat je de as zelf niet raakt met de slijptol.
- Pers nu nieuwe lagers op de plek.

- Montage is omgekeerde van demontage MAAR.
- De as met pignonwiel is 2x gelagerd en ertussen komt een nieuwe persbus uit het revisiesetje. Deze moet je precies genoeg vastpersen zodat het differentieel zonder wrijving loopt, maar niet te ver. Geduld! Kleine slagen maken en met de hand aan de as draaien. Zwaar = verder draaien, maar niet te ver! Je merkt na verloop van tijd dat hij steeds lichter gaat draaien. Als je te ver draait zitten de lagers vastgeperst en draait het ook weer heel zwaar. Dan moet je weer losser, maar de vraag is dan of je de persbus niet te veel speling geeft.

Good luck!

PeterLC
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 feb 2019, 19:13
Locatie: Rotterdam

Re: Differentieel E87 reviseren

Bericht door PeterLC » 12 feb 2019, 22:55

Als ik handig genoeg was, zou ik 't zelf doen! Heb vrijwel zeker hetzelfde probleem. Morgen diagnose bij een specialist in de buurt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”