Pagina 1 van 1
bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 28 okt 2018, 11:11
door 187_E36
Recent heb ik een leuke 97' 320i gekocht die ik weer netjes ga maken.
In tegenstelling tot mijn 95' 318i zit hier alles op en aan.
Het probleem is dat er een gebonk in de aandrijflijn zit. In eerste instantie dachten we dat het de hardyschijf, cardanas lager of een van de kniekoppelingen was. Gister de cardanas lager vervangen, hardyschijf nog als nieuw en geen speling op de kniekoppelingen, maar het gebonk bleef. We zijn er nu achter dat het alleen bonkt als de ASC/traction control aanstaat. ASC/Traction control uit geen probleem.
TC delete ben ik aan het overwegen maar wil eerst het bonken oplossen
Wat zou het probleem kunnen zijn ?
Re: bonken in de aandrijflijn
Geplaatst: 28 okt 2018, 13:05
door Yor
Speling op het subframe/diff achter? Wanneer neem je het gebonk waar?
Controleer ook eens je ophanging zoals de veren en of je accu vast zit. Die kan ook nog wel eens gaan schuiven.
Re: bonken in de aandrijflijn
Geplaatst: 28 okt 2018, 17:39
door 187_E36
Subframe en diff zijn in orde. Accu zit vast. Schroefset moet ik nog nakijken.
Alleen met ASC/TC aan bij het optrekken en doortrekken in alle versnellingen.
ASC/TC uit en nergens last van. Ik zat zelf richting de abs te denken omdat die mee remt bij de ASC/TC.
Re: bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 29 okt 2018, 14:17
door Yor
Goeie oefening zou het schoonmaken van de abs ringen zijn. Achter zitten die op de aandrijfassen en zou door roest aangetast kunnen zijn.
Re: bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 29 okt 2018, 14:22
door 187_E36
Daar kunnen we idd nog naar kijken.
Zelf had ik het idee dat het bonken meer van voor komt.
Re: bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 29 okt 2018, 16:52
door Dutchie
Een bonk van voor icm met ASC aan of uit legt bij mij zo 1,2,3 ook geen link...
Check vooral even de dingen die kunnen bonken, inderdaad de rubbers (diff rubber, subframe rubbers, bak steunen, motorsteunen).
Daarnaast, gaat het ASC lampje branden zodra je de bonk hoort? zo niet, gebeurt er ook niks met de ASC, dus kan ik helemaal geen link leggen over wat de bonk met de ASC te maken kan hebben.
Re: bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 25 jan 2019, 15:32
door deepbass909
ASC grijpt al in voor het lampje gaat branden. ASC+TC werkt in twee stappen, de eerste stap is met een rem het doorslaande wiel afremmen, daarna wordt het motorvermogen geknepen met de smoorklep. Pas bij het tweede gaat het lampje branden, bij ingrijpen door de rem zie je geen waarschuwing. En juist dat remmen kan bonken veroorzaken als er fysiek iets achter niet helemaal goed zit.
@187_E36
Hoe is het gesteld met de silentblocks/draagarmrubbers achter? Als die nog origineel zijn, zouden die best weleens compleet kapot kunnen zijn en dat kan bonken in de auto verklaren.
Re: bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 20 apr 2020, 11:29
door 187_E36
Lang afwezig geweest maar goed....
Bonken doet de auto inmiddels niet meer. Inmiddels de asc ge delete, abs ringen schoon gemaakt en rubbers nagelopen. Handrem bevestiging links achter bleek helemaal door gerot te zijn en alles lag los in de "trommel".
Enige waar ik nu nog last van heb zijn trillingen in de aandrijving bij gas Los. Aangezien hardy, tussenas lager enzo in orde zijn kom ik uit bij het diff. Ben er inmiddels achter dat er nadat er tot 2x toe een standaard 168mm 320 diff kapot gereden te zijn er een 188mm diff van een 325 onder is gehangen. Flensen zijn verwisselt maar vind dat er veel speling op zit. Kunnen in en uit schuiven. Zonder lekken maar lijkt me toch niet goed.
Ik zit al langer te denken aan een kortere diff verhouding. Standaard 320 zou 3.45 zijn maar het 325 diff wat gemonteerd is 3.15.
Wat is nu wijsheid; dit diff behouden en ophang rubbers verniewen, spacer tussen flens en as en de inhoud wisselen. Heb nog tandwielen in 3.45 verhouding liggen.
Of; een standaard 320 168mm diff op de kop tikken ?
Re: bonken in de aandrijflijn met ASC aan
Geplaatst: 18 aug 2020, 21:22
door 187_E36
Misterie is opgelost. Met de montage van het 188mm diff hebben ze de aandrijfas niet vervangen. Het 188mm diff is groter dus stond de aandrijfas onder spanning tussen bak en diff. Juiste aandrijfas laten monteren bij Peter Molenaar en nu nergens meer last van.