Membraan in CCV/kleppendeksel e60/N53 vervangen, maar...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

Membraan in CCV/kleppendeksel e60/N53 vervangen, maar...

Berichtdoor reneee » 11 sep 2018, 11:03

Hallo Bimmers,

Inmiddels heb ik na het vervangen van het membraan (zie laatste post voor mijn werkwijze http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=123&t=57107) een aantal keer met de auto gereden. Er zijn mij een aantal zaken opgevallen die me betreuren:

1) De motor maakt in stationair een lichte fluittoon. Nu denk ik dat dit komt omdat er een gaatje in de geplaatste aluminium dop zit (ik had hiervan graag een foto bijgevoegd, maar dat werkt op dit forum helaas voor geen meter: zelfs niet als je de foto's optimaliseert naar het juiste formaat): doordat deze nogal klein is en geenszins airodynamisch (ook hiervan had ik graag een foto bijgevoegd).

Deze fluittoon hoor je niet als je rijdt, maar valt eigenlijk alleen op als de motor stationair draait. Misschien herkenbaar voor andere mensen? Klopt mijn redenatie?

2) Wanneer ik de olievuldop open, draait de motor zéér onregelmatig (ook trekt ie nog wat vacuüm, voor mijn gevoel 2x zo veel dan in normale toestand, dus bij een 100% gezonde motor).

Nu kan ik me vergissen, maar volgens mij liep ie alleen iets terug in de toeren als ik dat deed toen de motor nog 100% gezond was (het is lang geleden dat ik dat een keer gedaan heb om het me goed te kunnen herinneren). Maar nu las ik in een post dat veel auto's (ook BMW's) hier 'last' van hebben en het dus een vrij normaal fenomeen is. Ik denk ook dat dit samenhangt met het (te?) kleine gaatje waardoor er in verhouding tot de originele setting eigenlijk te weinig lucht in het membraan stroomt en de verhoudingen dus anders zijn. Had er stiekum op gehoopt dat de computer dit zou opvangen of opnieuw zou instellen, maar dat is tot dusver niet het geval.

Ik denk dat ik hiervoor gewoon mijn schouders ga ophalen (want verder rijdt hij als een zonnetje: ik tank ook altijd de duurste benzine en hij loopt echt zo mooi en soepel!). Maar misschien kan iemand dit bevestigen of er iets zinnigs over zeggen? :)

3) Zoals gezegd loopt de motor perfect als bij zo'n 1.500 RPM en meer. Niets op aan te merken! Maar hij loopt niet strak stationair zoals hij dat voorheen uiteraard wel deed (in 100% staat). Ook loopt hij onder de 1.500 RPM wat minder soepel.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Is dit op te lossen?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Vriendelijke groeten, Rene
reneee
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 aug 2018, 14:41

Keer terug naar BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten