Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor reneee » 04 aug 2018, 15:18

Hallo Bimmers!

Een kleine 2 maanden geleden heb ik mijn 2.5i E60 automaat APK laten keuren en een beurt laten geven waarbij de bougies vervangen zijn. De eerste maand heb ik nagenoeg niet met de auto gereden, de tweede maand des te meer: kilometer of 1.400.

Nou viel mij in de eerste maand al op dat de auto wat rommelig stationair draaide als deze warm was. Gaande weg is dit toegenomen en ontstond er zo'n 1.000km geleden ook een fluittoon bij lage toeren (viel me op als ik voor het stoplicht stond). Nu blijkt dit alleen voor te komen als de auto warm is of flink wat toeren (> 4.000 RPM) heeft gemaakt. Sterker nog: naarmate de auto grotere afstanden heeft gereden wordt de fluittoon steeds heviger, zeker wanneer je langzaam door een woonwijk rijdt of langzaam afremt tot aan volledige stilstand. dan hoor je het gewoon echt hard (ongeveer 4-5x zo hard als in het laatste filmpje).

Het probleem komt voor zover ik het goed inschat redelijk overeen met dit topic (waarin TS helaas verzuimd heeft de oplossing met de medeforummers en de rest van de wereld te delen): http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=45678&p=672214#p672214

Om wat duidelijkheid te verschaffen heb ik wat videotjes gemaakt en deze online gezet:
• Strak stationair bij koude start en zonder fluittoon: https://streamable.com/a1r42
• Onregelmatig stationair bij warme motor met fluittoon: https://streamable.com/av149
• Lopende motor met fluittoon (open motorkap): https://streamable.com/btfu9

Wie o wie weet wat er aan de hand is en hoe dit te verhelpen is?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de aandacht en tijd!

Vriendelijke groet, Rene
reneee
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor jos528 » 04 aug 2018, 18:16

ik zou toch maar eens de spanrol en de andere looprollen controleren cq vervangen en gelijk de riem vernieuwen
probleem is dan waarschijnlijk wel opgelost
jos528
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 maart 2018, 21:03

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor ehombie » 04 aug 2018, 21:47

Kan het geluid slecht beoordelen...kan ook CCV zij cranckcase ventilation. Het membraam is kapot.
Beste is even de isolaitekap van blok halen en vinger op je ccv opening zetten of luisteten
Zie link
https://m.youtube.com/watch?v=RKal0ZjMr7M#
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor reneee » 05 aug 2018, 07:50

Hartelijk bedankt voor jullie reacties jos528 en ehombie!

Nu ik het filmpje (en meerdere aangaande CCV-problemen) bekeken heb, lijkt het er verdomd veel op dat dit het exacte probleem is. Met name omdat het fluitende geluid pas na een paar seconden weer langzaamaan terugkomt zodra de oliedop weer op z'n plaats gezet is.

Ik zal de test uitvoeren en de uitkomst laten weten.
reneee
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor ehombie » 05 aug 2018, 15:14

Hier zie je ook o.a. hoe je die kunt verwijderen https://vanos-bmw.com/product/111275522 ... 1127548196

Ik heb ook een kleine diy geschreven voor een n53. Van een n52 gaat volgens mij makkelijker.
Bij offinga kun je een membraam en dop bestellen. Indien...dit het geval is.

Succes
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor reneee » 05 aug 2018, 20:39

Hallo ehombie,

Ik ben vandaag weer met de BMW op pad geweest en heb met warme motor de oliedop opengedraaid en opengeklapt: dat ging verdomde zwaar. De motor trekt dus inderdaad vacuüm en ik denk dat het inderdaad het membraan is dat lek is, want wat ik vergeten te vertellen ben is dat ik al een tijdje last heb van olielekkage: met name als ik een lang stuk gereden heb en dan opeens stil ga staan, lijkt er een druppel olie op de uitlaat (of iets dergelijks) te vallen (als je voor de auto staat, denk ik dat het aan de linker voorzijde bij de moto plaatsvindt) waardoor je een verbrande oliedamp vanuit de auto onder de motorkap vandaan ziet komen. Dit ruik je uiteraard dan ook in de auto.

Bevestigt dit het recentere probleem? (ik zou dan alleen wel verwachten dat het lekken erger zou zijn geworden als dat gepaard gaat met dit probleem).

Hartelijk bedankt weer voor het meedenken! Echt erg fijn!!

PS Is het riskant om er nog een week mee door te rijden (we hebben vakantie :)?
reneee
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor ehombie » 06 aug 2018, 06:36

wat ik heb gelezen is dat he olie verbruik omhoog gaat. Wat er nu gebeurd is dat die beetjes olie (ipv oliedampen) aan kan gaan zuigen wat onder de olievuldop/nokkenas stroomt/spat. Dit vervuild mogelijk ook weer je inlaat traject.
Voor je katalysator is het ook niet goed als die teveel verbranden olie ontvangt.
Je zou wel een week kunnen wachten ja...maar rij er dan zo min mogelijk mee...en vervang het hierna na zsm.
Zeker als het al een wat langere tijd speelt.

Die ventiel zit linksachter als je voor je blok staat....

Hoe langer je er mee rijdt des te meer gezeik KAN je krijgen met andere componenten (vuil inlaattraject,vuile bougies)

Als die lekkage tussen cilinderkop en die zwarte crankcase komt dan zou ik die in zijn geheel vervangen...of nieuwe afdichtingsrubber in die case icm met oplossing in vorige reactie.
Is te doen en er zijn filmpjes van...
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor reneee » 06 aug 2018, 09:19

Bedankt weer voor jouw meedenken en adviezen ehombie! Waardeer ik zeer!!

Heb gisteravond het nieuwe membraan besteld. Hopelijk is deze snel binnen zodat ik deze zsm kan vervangen. Lijkt mij niet het meest lastige klusje, alleen het losmaken van de verlijmde dop is nog een dingetje (en die dan weer 100% vast zien te krijgen met warmte en trilling bestendigde epoxy). Je kan er zo te zien vrij gemakkelijk bij.

Het is mij alleen (nog) niet precies duidelijk wanneer en/of hoe ik kan achterhalen of er een lekkage aanwezig is tussen cilinderkop en crankcase (wat jij beschreef). De crankcase is toch dat zwarte ronde ding waar het membraan in zit? M.a.w.: als het membraan lek is (waar we vanuit mogen gaan), waar zit dan die afdichtingsrubber van de crankcase die kan lekken?
reneee
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor ehombie » 06 aug 2018, 10:36

Als je lekkage tussen kop <--> kleppendeksel zit moet je het volgende vervangen --> https://www.etkbmw.com/bmw/NL/search/se ... CE/11_3737 --> NR 2
Dit kun je pas beoordelen als je die isolatiekap/bobine afdekking eraf hebt denk ik.
Ik had evt ook een nieuwe deksel besteld die je kunt vastschroeven...
https://www.offenga.nl/bmw-onderdelen/m ... mbraam-n52.

Als je de hals ("van het dekselje") te zeer beschadigd van de CCV dan moet je een nieuwe kleppendeksel aanschaffen (nr 1 --> navragen of nr 2 is inbrepen). Dus delicaat te werk gaan. evt met verfbrander voor verwarmen.

Succes.

(ik kon gister even niet op het woord komen maar crankcase = kleppendeksel)
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor reneee » 06 aug 2018, 11:51

Helemaal duidelijk! Ik ben het type ‘alles met beleid doen’ dus hopelijk krijg ik het dekseltje er ongeschonden vanaf. Wat ik zo lees en op video’s zie gaat het niet zo snel fout. Hopen maar :)

Als ik de kleppendeksel eraf heb zal ik allereerst de rand en staat van de kleppendeksel pakking controleren op eventuele lekkage/oneffenheden en deze bij twijfel vervangen. Bedankt opnieuw voor deze waardevolle tip!

Ik zal verslag uitbrengen als ik het materiaal binnen heb en de reparatie ga uitvoeren. Heb geen idee hoe snel vano BMW het pakketje in Nederland krijg, dus vingers kruizen en afwachten...

Ter aanvulling/info: mijn e60 blijkt een n53 blok te hebben. Al doet dat er verder weinig toe.
reneee
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 04 aug 2018, 14:41

Re: Onregelmatig stationair met fluittoon bij <1400 RPM

Berichtdoor ehombie » 06 aug 2018, 13:10

oww n53! Deze is iets lastiger Reneee...ivm brandstofleiding cilinder 5 en 6. Dan zal ik alvast een dop bestellen...als die niet bij je huidige bestelling zit. Respect als je die zonder problemen eraf krijgt.
Ik heb een handleiding gemaakt. pb me maar met je email dan stuur ik je die. Dan heb je wat meer plaatjes tot je beschikking hoe het eruit ziet.
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo


Keer terug naar BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten