Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Berichtdoor bx6cT5 » 02 aug 2018, 08:47

Beste leden ,
Ik rij nu al 8 jaar met 318 Ci van 2002 en ik ben aan iets nieuws toe . Nu heb ik mijn oog laten vallen op de 5 reeks (Facelift). Nu mijn vraag aan jullie waar moet ik opletten bij de aankoop .Ik rij in de week relatief korte afstanden maar in het weekend rij tussen de 50 en 200 km per rit , en ik ben er ook nog niet uit welke motor dat ik het beste neem bij de aankoop .
Graag jullie meningen of opmerkingen en advies .

Thx, jurgen
bx6cT5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 okt 2011, 16:02

Re: Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Berichtdoor ehombie » 02 aug 2018, 11:25

Ik zou voor 525d gaan iets meer power.....wannwer je het pedaal intrapt. Maar hangt af van de uitvoering/opties en looks vaak...520d heeft distributie issue meen ik..

Ik heb welliswaar een 523i benzine..maar denk soms had ik maar een 525i of 530i gepakt...ik hoef niet in mijn stoel gedrukt te worden...maar wel wat acceleratie. Voor deze zware autos. Succes.
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo

Re: Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Berichtdoor Combidiesel » 05 aug 2018, 20:09

Nadat er een boom op mijn E39 530D is gevallen ben ik ook aan het kijken naar een 525D of een 530D van 2004 of jonger. Dus ben ook benieuwd wat tips. Ook omdat ik Wel een automaat wil. Hoe zijn de 6 traps automaten? En hoe gaat het met de roetfilters... min E39 heeft gelukkig geen roetfilter.. maar lees vanalles over vervangen/reinigen/verwijderen
Combidiesel
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 mei 2018, 18:39

Re: Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Berichtdoor Quadrantz » 07 aug 2018, 15:32

Hier een E61 530D (uit 2006) rijder :)

Heb de auto nu bijna 4jr (van 218K naar 354K nu) en rijdt echt super!! Net als andere auto's heeft deze ook de nodige kwalen (is al veel over te vinden op het forum):
- Wervelkleppen (swirlflaps) kunnen afbreken (525 FL heeft deze niet als het goed is)
- PanoDramadak kan voor problemen zorgen (is uiteraard brandstof onafhankelijk)
- Luchtbalgen gaan redelijk snel lek (zelf nog niet gehad maar 1 is al wel vervangen heb ik begrepen)
- Slechte accu zorgt voor allerlei elektronische storingen
- Krukaspoelie komt vaak zo tussen de 200 en 250K kilometers

Altijd een aankoopkeuring doen :).

Succes ermee :duim:
Avatar gebruiker
Quadrantz
 
Berichten: 3035
Geregistreerd: 29 mei 2011, 18:57
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Berichtdoor kenza750 » 09 aug 2018, 15:15

ik zou inderdaad eerder een 525d/530d nemen.

Een 520d zal over het algemeen net ietsje minder verbruiken, maar aangezien je niet echt heel veel km's maakt, is dat verschil echt te verwaarlozen. De 6cylinder loopt dan gewoon stukken rustiger dan een 4 cylinder. Lager in de toeren, meer kracht. relaxter.

Kwa kwalen zal er tussen de 520d en 525d niet veel verschil zijn. De 520d met N47 motor heeft wat vaker kettingproblemen. Dat wil je echt niet hebben (hoge kosten!!). De rest is carosserie-gerelateerd en dat heb je ongeacht de motorisering.

Uiteraard wel op de opties letten. Een bomvolle 520d zou ik dan weer wel verkiezen boven een kale 525d. Zo is het altijd wat ;-)

Aankoopkeuring laten doen bij een BMW specialist. Geeft je zoveel meer inzicht in de staat vd auto en hoeft niet veel te kosten. Ik heb voor aankoop de auto grondig laten keuren bij een BMW specialist in Apeldoorn en die rekende uiteindelijk alleen zn uren (60,- totaal). Totaal geen spijt gehad van de "investering"
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding
Avatar gebruiker
kenza750
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 02 jun 2016, 08:30

Re: Aandachtspunten kopen 520d 0f 525d

Berichtdoor rfs88 » 13 aug 2018, 07:58

Ik bezit een E61 520D LCI 2007 met M47 blok (163pk) -> met chip +-200pk is het vermogen acceptabel maar geen strepentrekker. Ligt er ook aan wat de voorganger is...als je uit 100/120pk komt zal dit zeker niet verkeerd voelen (ik kwam van 210pk A4 TDI dus weldegelijk een achteruitgang). Verbruik ik 6.5L over 75.000 km (aanschaf 300dkm - 375dkm huidig) en geen gekkke kosten gehad buiten normale E6X aandachtpunten.
Op de duiste autobahn merk je dat je boven de 140 kmh toch 2 cylinders mist om echt goed mee te komen tussen alle dikke A6's / F1X's / E klasses - in NL is hij tot 140kmh echt wel voldoende maar nogmaals heb je niet het gevoel een snelle wagen te rijden. Chip in een 525d/530d maakt het wel tot een echt vlotte wagen ;)
rfs88
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 28 maart 2017, 10:29


Keer terug naar BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JW Harley en 9 gasten