reset automaat

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

reset automaat

Berichtdoor thijsvanzwam » 08 jun 2018, 08:30

hoi, ik heb al even gezocht op het forum naar een duidelijk antwoord maar ik ben nog niet echt overtuigd...

situatie:
auto van een kennis: E61 520i 2009 Automaat (nagenoeg precies de zelfde als die van mij)
automaat schakelt wat ruw in de eerste 3 gangen, de rest gaat soepel. Automaat is gespoeld door ZF ongeveer 2 jaar terug.
Uitgelezen met ISTA en de adaptiewaarden van de eerste 3 gangen staan rond -40. Ik ben nog even aan het uitdokteren hoe ik deze waarden moet interpreteren maar vergeleken met die in mijn auto is de waarde hoger (of eigenlijk lager, bij mij staat alles rond - 20)
Met rijden een duidelijk verschil, waar mijn auto in de versnelling glijdt, is het bij die van hem duidelijker te voelen dat er wordt geschakeld. Verder geen verschil, toerentallen zijn gelijk, afremmen op de motor gaat prima, handmatig schakelen gaat goed en er zijn geen geluiden te horen. De auto heeft dit blijkbaar al langere tijd, het viel hem pas op toen hij een keer in die van mij reed.
Nu overwegen we de adaptiewaarden te gaan resetten.

simpel klusje maar wat dan?

Ik ga er van uit dat het wel voelbaar is dat de automaat in ene anders schakelt maar moet hij nu een bepaalde rit maken om alles weer in te leren, zijn er trucjes om de boel zo soepel mogelijk te laten verlopen na de reset en zijn er nog andere tips na de reset?


Toen ik recent de adaptiewaarden van mijn motor heb gereset (zie post van Ehomie over de NOX sensor) zat daar een beschrijving bij van wat te doen om de adaptiewaarden snel en goed te laten aanpassen na een reset. Over de automaat kan ik hier dus niets van vinden.

Is er iemand met misschien een beschrijving of stappenplan na een reset? of iemand met ervaring van het inleren?

thanks!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
thijsvanzwam
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 21 apr 2015, 20:08
Woonplaats: Heiloo

Re: reset automaat

Berichtdoor tom_il » 08 jun 2018, 11:01

Ik geloof niet in het resetten van die waardes. Deze zijn er om oa slijtage/toleraties van de automaat te compenseren. Vrij normaal dat je verschillende waardes gaat zien bij het uitlezen.
525d E61 2007 pre-LCI
Avatar gebruiker
tom_il
 
Berichten: 3740
Geregistreerd: 24 jul 2011, 19:32
Woonplaats: Tienen, belgie

Re: reset automaat

Berichtdoor kenza750 » 08 jun 2018, 11:18

ik heb wel degelijk een verschil mogen ervaren na het resetten van de adaptiewaardes en een "relearn" te activeren via ISTA. Bij mij bleef de automaat op een gegeven moment te lang in een vernelling staan als ik in de bebouwde kom reed. Net of je met een handbak continu in z'n 1 blijft rijden. Na resetten en een tijdje normale ritten gereden te hebben was dat weg.

Volgens mij is er niet echt een inleer-proces die je moet volgen. Gewoon normaal rijden zoals je zelf rijdt op verschillende stukken weg (stad, snelweg, normale rijstijl, dus niet ineens plotseling gaan planken terwijl je dat normaal niet doet). Dan past de automaat zich aan aan de rijstijl.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding
Avatar gebruiker
kenza750
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 02 jun 2016, 08:30

Re: reset automaat

Berichtdoor thijsvanzwam » 12 jun 2018, 08:43

goed... de reactie van ZF is duidelijk denk ik...

Wij raden u AF de adaptiewaarden te resetten. U vertelt uw transmissie in feite dat hij “nieuw” is en dat hij met nieuwe schakelwaardes kan gaan rijden.
Mocht de transmissie wel slijtage hebben, dan kan het resetten vervelende gevolgen geven.

Immers, de transmissie doet alsof ie nieuw is, maar met verouderde / versleten onderdelen rond rijdt. Dat kan zelfs tot uitval leiden.

Dus….. NIET DOEN.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
thijsvanzwam
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 21 apr 2015, 20:08
Woonplaats: Heiloo

Re: reset automaat

Berichtdoor thijsvanzwam » 26 jun 2018, 09:03

Even een kleine update:
Ik heb nog even contact gehad met een andere automaten specialist, die vertelde me ook dat het resetten van de adaptiewaarden meer een laatste redmiddel is en dat het beter is om eerst te kijken of het probleem niet ergens anders zit.
Tijdens het uitlezen van een aantal waarden kwamen we er achter dat de LTFT best wel hoge waardes had.
Ik heb de motor zelf eerst eens aan een flinke inspectie onderworpen en kwam zo tot de conclusie dat de bougies al redelijk versleten waren, dus vervangen. daarnaast leek de achterste lambdasonde ook wat traag te reageren dus die ook vervangen. (dat verklaart de LTFT)
De vanosventielen er uit gehaald en flink schoongemaakt in een sonische reiniger, daar kwam behoorlijk donkere soep vanaf, inclusief klontjes! Meteen de o-ringen maar vernieuwd aangezien ze er toch uit waren... kosten ook de kop niet.
Motor uitgebreid geflushed en beurtje gedaan.

Er kwam behoorlijk wat vuil uit de motor vandaan, was dus sowieso geen overbodige luxe. De eigenaar vertelde me nu ongeveer 2 weken later dat hem vooral opviel dat de koude start beter verloopt, hij slaat duidelijk sneller aan.
Ook het schakelen gaat al wat soepeler, voelbaar beter. geen gebonk meer!

Dat alles soepeler loopt kan ik me wel voorstellen, die bougies en de rabbigheid welke met flushen is weggespoeld zal wel een verschil geven. Ik verwacht dat de automaat geen problemen had maar dat het vooral in de motor zat.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
thijsvanzwam
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 21 apr 2015, 20:08
Woonplaats: Heiloo


Keer terug naar BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten