Pagina 1 van 1

Airco Probleem

Geplaatst: 31 mei 2018, 07:27
door Armazia
Hoi,

In mijn E36 Cabrio werkt de Airco niet meer. Ik heb deze al opnieuw afgevuld en uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat het relais van de Magneetkoppeling niet inschakeld (Computer stuurt hem dus niet aan).

Ik heb hier geen enkele storing in kunnen vinden, dus ben hiermee naar Offenga in Franeker geweest. Hier konden ze ook geen enkel probleem vinden, zelfs na het doormeten van de complete computer. Hiermee hadden ze geconstateerd dat het probleem mogelijk in de massa van de computer lag. Hierbij boden ze aan om alle computers te vervangen.

Nu heb ik geen zin om dit allemaal te vervangen, of te laten vervangen. Mogelijk komen hier alleen maar meer problemen uit en het gaat uiteindelijk om een airco in een Cabrio :bang: .

Ik zit te denken aan een bypass op de magneet koppeling, het mooiste zou zijn dat ik hem nog wel door de druk kan laten schakelen (High pressure switch).

Heeft iemand een idee of er een vrij simpele manier is om een goede bypass te maken? Alvast bedankt!

Re: Airco Probleem

Geplaatst: 04 jan 2020, 11:32
door Juan
Is dit een E36 type, en werkt de aanjager binnen ook niet, dan is de unit stuk .


Afbeelding

Re: Airco Probleem

Geplaatst: 04 jan 2020, 20:32
door Daytonawim
De magneetkoppeling is wel te testen, als je er stoom opzet moet deze vast slaan( pulley draait nu met de compressor mee) , stoom er af is ie weer los je kan de pulley met de hand ronddraaien.

Ook kan je op de stekker van de airopomp meten of er wel stroom op komt als je hem inschakelt.

Re: Airco Probleem

Geplaatst: 12 mar 2020, 14:09
door deepbass909
Alle computers vervangen is wel heel extreem, maar er zijn 2 units betrokken bij de airco. De eerste is het paneel in het dashboard, maar ook de DME.

Je kan altijd van de sloop een andere unit halen om te testen (ze hoeven niet gecodeerd te worden).

Maar even terug naar de storingsanalyse, want ik mis een aantal stappen, bovendien wordt het relais massa-geschakeld. Dat betekent dat het relais altijd voorzien wordt van 12V en de computer de min (of massa) zijde schakelt. Aangezien je auto verder gewoon werkt (en ik er even vanuit ga dat het paneel ook lijkt te functioneren), mag je er vanuit gaan dat de massaverbinding van de units zelf wel in orde is.
  1. Als je het relais eruit haalt en tussen de schakelende contacten verbinding maakt, werkt de koppeling dan wel? Ja, dan is de bedrading tussen zekeringenkast en pomp in orde.
  2. Nee? Controleer zekering F39. Hier moet altijd spanning op staan.
  3. Werkt de koppeling in de bovenstaande test, controleer dan de aanstuurcontacten van het relais. Op één pen moet altijd 12v staan. Heb je dat niet, controleer dan zekering F16.
  4. Als je een multimeter over de aansluitingen van de spoel van het relais zet, dan mag je bij uitgeschakdelde airco geen spanning, of alleen een hele lage (5 volt bijv) meten, en bij ingeschakelde spanning rond de 12 V.
  5. Werkt dat, dan is je relais kapot.
  6. Werkt dat niet, dan zal je dieper moeten gaan duiken.