Pagina 1 van 15

Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Geplaatst: 22 feb 2018, 15:25
door frazz
Heren,

Gisteren heb ik mijn roetfilter laten reinigen omdat die vol zat.
Dit is gelukt, na de reiniging waren alle oude foutmeldingen verdwenen en kwamen ook niet terug
Echter heb ik er een foutcode voor terug gekregen (Op mijn scherm de melding 'increased emission'):

Als ik het uitlees, krijg ik dit te zien:

Afbeelding

Is de inlaat vies geworden? Vaccum pompen of zo? Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken.


Overigens, blijft de koeltemperatuur tijdens een rit van anderhalf uur schommelen tussen de 60 en 70 graden.
Nieuwe thermostaten zijn al besteld en komen hopelijk vrijdag binnen.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 22 feb 2018, 17:16
door ehombie
Ik weet niet of het ermee van doen heeft en van toepassing is bij deze modellen.

maar heb je aangegen in inpa (of ista) dat je dpf hebt verwisseld/schoongemaakt.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 22 feb 2018, 17:18
door frazz
Neen, hoe doe ik dat? :)

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 22 feb 2018, 19:02
door ehombie
Ik denk ergens in het dde menu. (Nogmaals weet niet zeker of het van toe passing is). Je hebt niet aan je luchttoevoer gesleuteld?

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 22 feb 2018, 20:56
door frazz
Nee. Ik ga de vacuum slangen checken in het weekend.
De specialist heeft de DPF gereset. Nouja de meldingen.
Ik weet niet wat het kan zijn, ik lees heel veel verschillende oorzaken.

Als ik de gaspedaal intrap dan reageert de ECU pas 2 seconde later.
Het lijkt op LM Sensor of slangen of zo.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 23 feb 2018, 08:05
door rfs88
ja is van toepassing - aangeven dat de DPF vernieuwd is!

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 23 feb 2018, 17:41
door frazz
Hoe doe je dat precies dan?
Ik zou het niet weten en op internet vind ik niet veel er over.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 26 feb 2018, 18:53
door frazz
De thermostaten zijn vervangen. Temperatuur schommelt tussen de 60 en 70 graden.
Als ik de gaspedaal intrapt reageert de auto pas na 1/2 seconden, wat ontzettend irritant is, zeker als je op een rotonde zit.

Na veel uren speuren lees ik weer veel verschillende oorzaken, waaronder:

- LMM
- Turbo
- Vacuüm slangen
- Aangekoekte inlaatspruitstuk
- Aangekoekte EGR klep.

Dit is weer zo een verhaal waarbij je op goed geluk een voor een de mogelijke oorzaken af moet gaan en hopen dat je de juiste oorzaak elimineert.

Men spreek bijvoorbeeld over de vacuüm slangen, welke slangen bedoelen ze hier mee?
Ik denk dat ik maar de LLM ga vervangen. Ik weet het ook niet. Hoop dat als ik achter de oorzaak kom, mensen met hetzelfde probleem het makkelijker kunnen vinden.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 27 feb 2018, 09:40
door frazz
Gisteren avond alle foutmeldingen gewist.
Wil graag weten wat er terug komt. "Increased emissions" melding heb ik voor het wissen van de foutmeldingen al niet meer gezien. Beetje vreemd. Maar goed. Ik verdenk mijn LMM, wellicht dat ik deze ga vervangen met een goedkope imitatie om te controleren of het de LMM is. Ik hoop zo erg dat het niet de Turbo is.

Als het de Turbo was, dan zou die toch überhaupt niet moeten aanslaan na de vertraging.
Of ben ik langzamerhand gek aan het worden :gek: ?

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 02 mar 2018, 07:43
door frazz
Foutmeldingen zijn niet terug gekomen, behalve enkele die niets te maken hebben met de DDE module.
De auto houdt nog steeds nu en dan in, veel minder dan voor het resetten, maar toch.
En wat mij ook opvalt is dat die veel verbruikt, 10L/100KM iets klopt niet.

Ik denk dat ik de EGR laat verwijderen. En de inlaat laat reinigen.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 03 mar 2018, 10:52
door Vintiem
Ik heb twijfels bij de kwaliteit van de reiniging van je DPF.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 10:17
door frazz
Het probleem is dat, hij nu en dan inhoud onder de 2000 toeren. Zodra je boven de 2000 toeren zit valt het weer mee.
Ik overweeg het verwijderen van de roetfilter, maar wil weten wat de repercussies zijn.
Ik weet dat het 15% heffing op het MRB als gevolg heeft, maar wat gebeurd er bij de volgende APK keuring in maart 2019?

En kan het niet iets met LMM zijn?
Wellicht is het een idee om de waardes van de roetfilter en luchtmassa te meten bij stationair en rijden?
Alleen zou ik niet weten wat gezonde waarden moeten zijn, is hier een specificatie van te vinden op het internet?

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 11:40
door tom_il
Laat hem eens degelijk uitlezen.
Turbo druk / Tegendruk Kan allemaal uitgelezen worden.
Nu is het koffiedik kijken.
Een specialist die weet zeker raad met jouw probleem.

Als je het mij vraagt heb je een luchtlek.
Zo een luchtlek veroorzaakt een te rijk mengsel wat extra roet met zich mee brengt en waardoor je filter verstopt geraak. Ook Lekende injectors kunnen teveel roet veroorzaken.
Tevens loopt de motor ook niet correct bij bovenstaande problemen.

Een verstopte roetfilter is zeer dikwijls een symptoom en niet de oorzaak van het probleem.
Motor loopt slecht waardoor hij teveel roet uitstoot. Wat doet men dan de roetfilter aanpakken, maar niet de oorzaak van het verstoppen ervan.
En ondertussen maar extra veel kankerverwekkend roet uitstoten terwijl dit helemaal niet nodig is.

Hoe is je filter gereinigd ? Als je twijfeld of dit correct gedaan is, waarom ga je dan niet terug ?

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 12:26
door frazz
Ik wil wel zeker weten dat de roetfilter niet goed gereinigd is voordat ik terug ga.
Wil niet zomaar teruggaan en speculeren.

Het liefst laat ik de roetfilter zitten. Geloof ook wel dat de roetfilter niet de oorzaak is, maar een symptoom.
Ik heb me de afgelopen tijd suf zitten lezen over de werking van Turbo, EGR, Roetfilter, Sensoren, Luchtmassa, Inlaat etc, en als ik dan soortgelijke problemen lees dan kom ik vaak lekke slangen/turbo issues tegen.

De meeste BMW Specialisten hebben pas eind maart tijd. Ik gebruik INPA
Ik neem aan dat je niet dat bedoeld emt fatsoenlijk uit laten leen.
Kent iemand een meer Specialisten dan google aangeeft in de buurt van Beverwijk/Amsterdam?

Dank voor je reactie Tom.

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Geplaatst: 05 mar 2018, 12:58
door tom_il
Heb je de LMM al eens uitgetrokken ?

Heb je de EGR gereinigd samen met inlaatcollector ? Is nooit slecht om dit te doen.
Ik neem aan dat je wervelkleppen reeds verwijderd zijn. Zoniet doe je dit best in één keer.