Pagina 1 van 3
Slechte verwarming in mijn BMW E61
Geplaatst: 08 feb 2018, 10:09
door ThijsB
Hi leute,
Ik heb iets geks en ik kan er niet zo 1,2,3 wat over vinden op het forum.
Ik ben trotse eigenaar van een E61 523 met benzinemotor. Ik heb nog niet veel ervaring met BMW, maar mijn vriendin wel.
Zij geeft aan dat haar BMW altijd heel snel warme lucht (korter dan 10 min) gaf echter deze auto doet dat niet. Als ik rij (met auto-stand of handmatige bediening) dan wordt de verwarming niet echt warm en als de lucht warm wordt dan duurt het ook een behoorlijke tijd (langer dan 30min). Nou is mij nog iets geks opgevallen namelijk, dat als ik de temperatuur instel op zijn heetst dan wordt de lucht wel warmer als ik even doortrek tot een hoger toerental. Verder werkt de aanjager wel qua verschillende snelheden.
- Hoe hoort de verwarming te werken bij een E61 uit 2009? Zit er een elektrisch element in die bij koude start via stroom direct warmte hoort af te geven?
- De verwarming lijkt slecht te werken
- De airco lijkt slecht te werken en dus ook het ontuchtigen van de ramen
- Ik ruik af en toe een branderig luchtje?
Uit de bovenstaande lijst zouden, volgens andere berichten op dit forum, wellicht 2 problemen zijn: thermosstaat en kachelweerstand? Wellicht hebben jullie andere ideeën?
Ik hoor graag van jullie, thanks!
Groeten,
Thijs
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 10:57
door ehombie
Volgrns mij werkt je kachelventiel niet (goed). Deze genereerd volgens mij niet dirct foutmeldingen. Zal even plaatje zoeken. Hij aan het chassis op de veerpoot van bestuurderszijde. Beetje onder interieurfilter behuizing zo uit mijn hoofd. Even wat waterslangen volgen en kijken of deze warm worden.
In dit topic zit een plaatje
viewtopic.php?f=123&t=52168&hilit=standkachel&start=15
Onderdeel 11. Deze willen ook wel eens defect gaan...gezien op fora.
Duurt overgens bij mij circa 10 min/10km voordat er echt warme lucht komt. Weet ook niet precies bij welke temp. De thermostaten opengaan enof de kachel in het thermostaat circuit zit.
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 12:34
door tom_il
De diesels hebben een electrisch element omdat deze relatief traag opwarmen.
Niet zeker of de benzines dit hebben.
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 13:05
door h3b
Komt het koelwater wel op temperatuur? Voor benzine zal dus ergens tussen 95 en 105 moeten zijn?
Controle kan via obd poort van de auto met een uitleesapparaat of dongle/smartphone app, of via het 'geheime' menu in de boardcomputer. Even zoeken via google of youtube en je vindt hiervan wel voorbeelden.
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 14:42
door tom_il
Bij mij komt op binnen de 10min redelijk warme lucht uit de verwarming. Dit is lang voordat de motor op temperatuur is.
Maar ik heb een diesel.
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 18:34
door e39-528i
Ik heb een 530I benzine (2003) en net wat Tom ook zei, in de 10 minuten best wel warme lucht.
Gr.Joop
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 18:36
door e39-528i
Staat alles in de I-drive goed ingesteld ??
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 18:55
door ThijsB
ehombie schreef:Volgrns mij werkt je kachelventiel niet (goed). Deze genereerd volgens mij niet dirct foutmeldingen. Zal even plaatje zoeken. Hij aan het chassis op de veerpoot van bestuurderszijde. Beetje onder interieurfilter behuizing zo uit mijn hoofd. Even wat waterslangen volgen en kijken of deze warm worden.
In dit topic zit een plaatje
viewtopic.php?f=123&t=52168&hilit=standkachel&start=15
Onderdeel 11. Deze willen ook wel eens defect gaan...gezien op fora.
Duurt overgens bij mij circa 10 min/10km voordat er echt warme lucht komt. Weet ook niet precies bij welke temp. De thermostaten opengaan enof de kachel in het thermostaat circuit zit.
Helemaal super, dit ga ik zaterdag even controleren

Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 18:57
door ThijsB
e39-528i schreef:Staat alles in de I-drive goed ingesteld ??
Ik neem aan dat je doelt op de instelling of het klimaat koud, middel of warm staat: Bij mij staat hij op warm (althans, lichaam (romp) op rood kleurig)
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 20:18
door e39-528i
Ik heb het net nog even getest toen ik naar huis ging, met een buitentemperatuur van +2 graden
had ik binnen 4 minuten rijdend binnen de bebouwde warme lucht.
En ja dat bedoelde ik met instellingen in de I-Drive .
Gr.Joop
Re: slechte verwarming
Geplaatst: 08 feb 2018, 20:38
door ThijsB
e39-528i schreef:Ik heb het net nog even getest toen ik naar huis ging, met een buitentemperatuur van +2 graden
had ik binnen 4 minuten rijdend binnen de bebouwde warme lucht.
En ja dat bedoelde ik met instellingen in de I-Drive .
Gr.Joop
Thanks Joop!
Ik sluit morgen voordat ik vertrek naar het werk de stekker wel even aan de auto om te monitoren wat de temp doet.
Re: Slechte verwarming in mijn BMW E61
Geplaatst: 09 feb 2018, 21:11
door ThijsB
Hi leute,
Vandaag even een testje gedaan met het verloop van de koelvloeistoftemperatuur. Ik denk dat hiermee de functionaliteit van de thermostaat bewezen is: die functioneert goed.
Hieronder het resultaat
Re: Slechte verwarming in mijn BMW E61
Geplaatst: 09 feb 2018, 21:16
door ThijsB

Grappig, blijkbaar lukt het mij niet om een foto te uploaden. Iets met max quota... enniewee: binnen 10 minuten zit de koelvloeistoftemperatuur op 81 graden bij een buitentemperatuur van 0 tot 1 graden. Waarbij de eindtemperatuur (na 15min einde rit) bleef hangen op 96 graden
Re: Slechte verwarming in mijn BMW E61
Geplaatst: 12 feb 2018, 23:38
door genaaa
Hallo allemaal,
heb soortgelijk probleem. De verwarming wordt wel warm, maar duurt veels te lang. Hoe kouder t is hoe langer t duurt, klinkt normaal, als koud, duurt t langer natuurlijk. Bij mij duurt t minimaal 6/7 minuten, als kouder dan nog langer. Heb meerdere bmw's ter vergelijk. Ook bij temperaturen rond vriespunt beginnen na 3/4 minuten de ventilatieopeningen warme lucht door te laten bij deze wagens en hoe langer je doorrijdt hoe warmer de lucht wordt, volstrekt normaal. Zelfs bij een e46 uit 2003 met kapotte aircopomp, alleen kachel aan stand 4 en warme lucht, 3 min en de lucht begint warm te worden.
Mn idrive instellingen heb ik in alle standen nu geprobeerd, hard zacht warm koud boven midden beneden, en de auto- stand. Ik merk wel dat als je de blaasstand niet vol aan zet, dus op 2 of 3 streepjes, dat ie dan sneller warme lucht geeft dan wanneer je vol gaat blazen, dan duurt t meer dan 10 min voordat de lucht warm wordt.
Motor komt snel op temperatuur, dus thermostaat en waterpomp verdenk ik niet. Kachel wordt warm en warmte is regelbaar indien t eenmaal warm is, dus kachelmotor en kachelweerstand verdenk ik ook niet.
Wat ik denk dat t probleem is, is de kachelkraan/waterklep. Volgens mij moet deze opengaan om t opgewarmde water door te laten om interieur te verwarmen, ik denk hij gaat te laat open, of te langzaam open naarmate t kouder is ( dus blijft beetje hangen ). Lente komt eraan, dus ik laat t nu even zoals t is. Maar einde zomer ga ik de kachelkraan vervangen in de hoop dat t gaat helpen sneller warme lucht te krijgen in de koude dagen. Deze waterklep kost ongeveer 93 euro bij bmw, en t vervangen is niet veel werk.
Enige experts hier die t logisch vinden? Hoor t graag !
Re: Slechte verwarming in mijn BMW E61
Geplaatst: 13 feb 2018, 08:26
door tom_il
genaaa schreef:Hallo allemaal,
heb soortgelijk probleem. De verwarming wordt wel warm, maar duurt veels te lang. Hoe kouder t is hoe langer t duurt, klinkt normaal, als koud, duurt t langer natuurlijk. Bij mij duurt t minimaal 6/7 minuten, als kouder dan nog langer. Heb meerdere bmw's ter vergelijk. Ook bij temperaturen rond vriespunt beginnen na 3/4 minuten de ventilatieopeningen warme lucht door te laten bij deze wagens en hoe langer je doorrijdt hoe warmer de lucht wordt, volstrekt normaal. Zelfs bij een e46 uit 2003 met kapotte aircopomp, alleen kachel aan stand 4 en warme lucht, 3 min en de lucht begint warm te worden.
Mn idrive instellingen heb ik in alle standen nu geprobeerd, hard zacht warm koud boven midden beneden, en de auto- stand. Ik merk wel dat als je de blaasstand niet vol aan zet, dus op 2 of 3 streepjes, dat ie dan sneller warme lucht geeft dan wanneer je vol gaat blazen, dan duurt t meer dan 10 min voordat de lucht warm wordt.
Motor komt snel op temperatuur, dus thermostaat en waterpomp verdenk ik niet. Kachel wordt warm en warmte is regelbaar indien t eenmaal warm is, dus kachelmotor en kachelweerstand verdenk ik ook niet.
Wat ik denk dat t probleem is, is de kachelkraan/waterklep. Volgens mij moet deze opengaan om t opgewarmde water door te laten om interieur te verwarmen, ik denk hij gaat te laat open, of te langzaam open naarmate t kouder is ( dus blijft beetje hangen ). Lente komt eraan, dus ik laat t nu even zoals t is. Maar einde zomer ga ik de kachelkraan vervangen in de hoop dat t gaat helpen sneller warme lucht te krijgen in de koude dagen. Deze waterklep kost ongeveer 93 euro bij bmw, en t vervangen is niet veel werk.
Enige experts hier die t logisch vinden? Hoor t graag !
Je zegt niet welke motor je wagen heeft
6 a 7 min is normaal en al zeer snel. Het is trouwens een electrische weerstand die dan je interieur mee zit te verwarmen. Je motor is dan nog lang niet op temperatuur en niet staat om je interieur op te warmen.
Je laat hem ook best op autostand staan, deze regelt bij mij perfect door in het begin lage luchtsnelheid aan te houden en pas als er voldoende warmte is de snelheid op te drijven.
Alle warmte ontrekken aan je motor is dan wel goed voor jou maar niet voor je motor, die oude systemen hielden hier ook geen rekening mee.
Ik heb het idee dat je best een wagen koopt met een standkachel want jouw eisen zijn vrij hoog.