"choke" gevoel e61 525d automaat
Geplaatst: 29 jan 2018, 13:28
Dag allen,
Ik heb sinds 3 weken een e61 met bijna 400k op de teller. Heb hem gekocht met het idee om hem helemaal op orde te krijgen en te houden en daar al een dag sleutelen aan besteed waarbij we een aantal zaken hebben opgelost. Onder andere:
-swirlflaps eruit en blankingplates erin
-alle gloeibougies en regelaar vervangen
-thermostaten vervangen
-koelfan vervangen
....en zo nog wat zaken die niet direct met de motor te maken hadden.
Bij uitlezen daarna geen enkele fout meer gevonden....
Resultaat: start goed, loopt mooi rond, temp nu keurig 90 graden
Echter het volgende doet zich nu voor:
In stadsverkeer bij gas loslaten remt hij niet af op de motor. Ik zie de rpm zakken tot net boven 1000 maar deze stijgt daarna meteen weer tot 1500. Als ik de rem eventjes een klein beetje indruk dan zakt de rpm naar 700 en bij loslaten rem blijft dat even zo maar rpm gaat daarna snel weer naar 1500 om daarna langzaam met het afnemen van de snelheid mee te zakken. In stilstand keurig 700. Het soms wel of hij na het even licht remmen hij weer iets versnelt, alsof er een choke wordt aangezet onder de motorkap. Verder schakelt hij goed. Wel een stootje bij afremmen voor stoplicht van 2 naar 1. En heel af en toe even een klein beetje schommelen bij ingeschakelde cruisecontrol op de snelweg maar is dan snel weer voorbij.
Dit alles deed hij niet voor de garagesessie. Heb volgens mij inmiddels het hele forum doorgespit op alles waar "automaat" bij staat en al een heleboel wijzer geworden.
Mijn theorie:
1. De vorige eigenaar heeft lange tijd met een te koude motor rondgereden en de adaptieve automaat heeft zich daaraan aangepast (en moet dus nu weer leren hoe hij een warme motor moet bedienen). Oplossing: heb gisteren een reset gedaan via het gaspedaal trucje. Nog geen verandering op dat vlak maar is misschien ook te vroeg want sindsdien nog maar 120 km gereden waarvan het meeste snelweg.
2. De olie van de bak wordt nu warmer dan voorheen want nu gekoeld door koelwater van 90 ipv 60 graden. En daardoor komen nu toch ook wat bak probleempjes aan het licht.....
Hebben jullie nog andere ideeen? Wil wel een afspraak maken met ZF maar de tijd (en de knaken) zijn nu eventjes op.
Dank voor jullie input!
Groeten,
Keesjan
Ik heb sinds 3 weken een e61 met bijna 400k op de teller. Heb hem gekocht met het idee om hem helemaal op orde te krijgen en te houden en daar al een dag sleutelen aan besteed waarbij we een aantal zaken hebben opgelost. Onder andere:
-swirlflaps eruit en blankingplates erin
-alle gloeibougies en regelaar vervangen
-thermostaten vervangen
-koelfan vervangen
....en zo nog wat zaken die niet direct met de motor te maken hadden.
Bij uitlezen daarna geen enkele fout meer gevonden....
Resultaat: start goed, loopt mooi rond, temp nu keurig 90 graden
Echter het volgende doet zich nu voor:
In stadsverkeer bij gas loslaten remt hij niet af op de motor. Ik zie de rpm zakken tot net boven 1000 maar deze stijgt daarna meteen weer tot 1500. Als ik de rem eventjes een klein beetje indruk dan zakt de rpm naar 700 en bij loslaten rem blijft dat even zo maar rpm gaat daarna snel weer naar 1500 om daarna langzaam met het afnemen van de snelheid mee te zakken. In stilstand keurig 700. Het soms wel of hij na het even licht remmen hij weer iets versnelt, alsof er een choke wordt aangezet onder de motorkap. Verder schakelt hij goed. Wel een stootje bij afremmen voor stoplicht van 2 naar 1. En heel af en toe even een klein beetje schommelen bij ingeschakelde cruisecontrol op de snelweg maar is dan snel weer voorbij.
Dit alles deed hij niet voor de garagesessie. Heb volgens mij inmiddels het hele forum doorgespit op alles waar "automaat" bij staat en al een heleboel wijzer geworden.
Mijn theorie:
1. De vorige eigenaar heeft lange tijd met een te koude motor rondgereden en de adaptieve automaat heeft zich daaraan aangepast (en moet dus nu weer leren hoe hij een warme motor moet bedienen). Oplossing: heb gisteren een reset gedaan via het gaspedaal trucje. Nog geen verandering op dat vlak maar is misschien ook te vroeg want sindsdien nog maar 120 km gereden waarvan het meeste snelweg.
2. De olie van de bak wordt nu warmer dan voorheen want nu gekoeld door koelwater van 90 ipv 60 graden. En daardoor komen nu toch ook wat bak probleempjes aan het licht.....
Hebben jullie nog andere ideeen? Wil wel een afspraak maken met ZF maar de tijd (en de knaken) zijn nu eventjes op.
Dank voor jullie input!
Groeten,
Keesjan