Pagina 1 van 1

"choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 29 jan 2018, 13:28
door Keesjan
Dag allen,

Ik heb sinds 3 weken een e61 met bijna 400k op de teller. Heb hem gekocht met het idee om hem helemaal op orde te krijgen en te houden en daar al een dag sleutelen aan besteed waarbij we een aantal zaken hebben opgelost. Onder andere:
-swirlflaps eruit en blankingplates erin
-alle gloeibougies en regelaar vervangen
-thermostaten vervangen
-koelfan vervangen

....en zo nog wat zaken die niet direct met de motor te maken hadden.

Bij uitlezen daarna geen enkele fout meer gevonden....

Resultaat: start goed, loopt mooi rond, temp nu keurig 90 graden

Echter het volgende doet zich nu voor:
In stadsverkeer bij gas loslaten remt hij niet af op de motor. Ik zie de rpm zakken tot net boven 1000 maar deze stijgt daarna meteen weer tot 1500. Als ik de rem eventjes een klein beetje indruk dan zakt de rpm naar 700 en bij loslaten rem blijft dat even zo maar rpm gaat daarna snel weer naar 1500 om daarna langzaam met het afnemen van de snelheid mee te zakken. In stilstand keurig 700. Het soms wel of hij na het even licht remmen hij weer iets versnelt, alsof er een choke wordt aangezet onder de motorkap. Verder schakelt hij goed. Wel een stootje bij afremmen voor stoplicht van 2 naar 1. En heel af en toe even een klein beetje schommelen bij ingeschakelde cruisecontrol op de snelweg maar is dan snel weer voorbij.

Dit alles deed hij niet voor de garagesessie. Heb volgens mij inmiddels het hele forum doorgespit op alles waar "automaat" bij staat en al een heleboel wijzer geworden.

Mijn theorie:
1. De vorige eigenaar heeft lange tijd met een te koude motor rondgereden en de adaptieve automaat heeft zich daaraan aangepast (en moet dus nu weer leren hoe hij een warme motor moet bedienen). Oplossing: heb gisteren een reset gedaan via het gaspedaal trucje. Nog geen verandering op dat vlak maar is misschien ook te vroeg want sindsdien nog maar 120 km gereden waarvan het meeste snelweg.
2. De olie van de bak wordt nu warmer dan voorheen want nu gekoeld door koelwater van 90 ipv 60 graden. En daardoor komen nu toch ook wat bak probleempjes aan het licht.....

Hebben jullie nog andere ideeen? Wil wel een afspraak maken met ZF maar de tijd (en de knaken) zijn nu eventjes op.

Dank voor jullie input!

Groeten,

Keesjan

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 29 jan 2018, 14:28
door Keesjan
....nog even een toevoeging op bovenstaande:

Theorie 3: Iets vacuum-achtigs onder de motorkap.....?

Nogmaals dank voor jullie reactie!

Groeten,

Keesjan

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 29 jan 2018, 14:40
door Martijn van Tilburg
Al uitgelezen?

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 29 jan 2018, 17:58
door Keesjan
Uitlezen = geen foutmeldingen....

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 29 jan 2018, 18:34
door struikie
Kleine tip voor wat betreft het resetten van de adaptie waarden.... nooit weer doen...

Adaptions – The most misunderstood part of transmission control.

Since the launch of xHP, nearly 1 year ago, there is the same question popping up every week by customers: “Does xHP reset my transmissions adaptions when flashing?” To cut that short: No, xHP does not reset adaptions and they do not get reset, when flashing the transmission at all. That means, they do not get reset at the dealer either, when you are there for an update. And there are good reasons for it.

First, let’s have a look what Adaptions are and what they are good for. Adaptions basically have two purposes. The very first is to overlay the basic maps, stored in the TCU, by some small offset maps to compensate mechanical/hydraulical tolerances. No transmission is 100% identical to the other in real life and those differences need to be kept in check. So, the aim is to correct the errors in the stored basic setting, if you will.

Secondly, every moving part inside the transmission will wear over it’s lifetime. This is especially true for the clutch packs, which are built to wear by nature. Just like your brake discs wear through friction between disc and pads, so do your clutches (there are 5 of them in the 6HP + the Torque Converter Clutch) on every shift. Don’t panic, most of that wear is controlled through the lubrication with the transmissions oil. That also explains, why oil changes approx. every 60.000 miles are not the worst idea, despite BMW not recommending them. Normally the 6HP’s clutches are good for 200.000 miles and much more. Wear of clutch packs means, they get thinner and thinner over their lifetime.

This leads to the conclusion, the transmission controller has to have a function, to compensate this. Those are the Quickcharge Times and Quickcharge Pressures. They are there to compensate the higher travel, the piston needs to actuate the clutch, before it starts to bite. This is the same principle, employed by your brake system and employed by a manual clutch to compensate for wear. It’s more complicated in the transmission, but the logic is the same.

So, with that knowledge, what is it good for to reset adaptions regularly? Simple answer: For nothing. In rare cases, on transmissions with already very high positive adaptions, this can even lead to a situation, where your transmission will refuse to shift and you basically have to rebuild it, before it will work again. And that is the reason, why adaptions do not get reset by the dealer on service work. There is no reasons for it, unless hardware on the transmission has been changed.

Below you can see how typical (basic) adaption values look like on a 335i car with around 60.000 miles on it. Common min./max. values are -+400 mbar for the Pressure adaption and +-40 ms for the Quickcharge Times. Values above or below are treated as “out of tolerance” but however, transmission can still run and shift "normally" with + 700 mbar as well.

Bron:
https://www.facebook.com/xhpflashtool/p ... 1651273188

JW

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 29 jan 2018, 18:40
door struikie
het varieren van het gas tijdens gebruik van cruise control heb ik ook,
maar alleen tijdens het regenereren van het roetfilters... het motor
managment past dan de timing in inspuiting enorm aan om een
hoge uitlaatgas temperatuur te maken..

JW

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 30 jan 2018, 08:30
door Keesjan
Goed stukje JW, en daarmee stof tot nadenken. Alleen resetten als er gewerkt is aan de bak als ik het zo lees....

Mijn roetfilter is leeg en weg geprogrammeerd dus het lijkt me dat hij dan ook niet regenereerd. Voor mijn gevoel lijkt het het meest op de bak die niet goed lockt maar dat varieren is maar heel minimaal en met name als de motor minder belast wordt (CC met bergje af) of direct daarna (CC begin bergje op) en alleen rond lage toeren (1500-1800). Ik hoop dus niet dat het iets is met de koppelomvormer want da's wel weer een kostbare grap.

Daarnaast blijft natuurlijk dat "choke" gevoel zoals eerder beschreven. Heb geen idee of dat afwijkend gedrag is van de bak of dat het normaal is want ik heb geen ervaringen met andere automaten.

Nog een vraagje: reageren diesel automaten anders dan benzine automaten? Mijn broer heeft een E61 525I en ik dus een 525d. Dit weekend eens een ritje maken in zijn auto en kijken of die automaat hetzelfde reageert als de mijne....

Dank voor reacties!

Keesjan

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 30 jan 2018, 19:45
door struikie
Wellicht de bak eens uitlezen met de Xhp tool...
daarmee kun je, via een generieke inpa kabel en een usb otg kabeltje, met de telefoon je bak uitlezen...

JW

Re: "choke" gevoel e61 525d automaat

Geplaatst: 30 jan 2018, 22:18
door Keesjan
Ik heb vrijdag een afspraak bij een maatje die alles kan uitlezen. Ik zal hem eens vragen naar de Xhp en die kabel. Kan me herinneren dat hij al voorstelde om iets dergelijks voor me te regelen. Heb ook een afspraak gemaakt bij ZF in Delfgauw over een paar weken want ik wil de bak toch schoon hebben.....

Heb nog even verder gespit op het forum en forumlid "knakkel" had in 2014 exact dezelfde symptomen. Nadat hij de bak had laten spoelen ergens. Volgens mij kwam ik later een opmerking tegen dat ze te weinig olie hadden bijgevuld maar heb hem voor de zekerheid even een persoonlijke mail gestuurd. Toeval of niet maar over te telefoon was dat ook de eerste diagnose door ZF nadat ze mijn symptomen hadden gehoord.

Vrijdag weet ik in ieder geval weer iets meer. Zal de uitslag hier ook even posten...

Dank voor je reactie JW!

Cheers,

Keesjan