Pagina 1 van 1

Advies aankoop E60.

Geplaatst: 15 nov 2017, 12:53
door Retep
hallo E60 liefhebbers.

Ik ben nieuw op dit forum, heb me net al even voorgesteld :)
Wel actief op het z3 forum.

Maar mijn vraag is deze:
ik ben van plan om een 530i (E60) automaat te gaan kopen, niet bij de bmw dealer.Het is een importauto uit Belgie. bouwjaar 2004, kmstand net geen 125000. Dealer onderhouden, boekjes ingevuld.
Wat zijn de zwakke punten van dit type, en waar moet ik om denken bij aanschaf? Ik heb er al in gereden, en rijdt best goed.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Alvast bedankt.
Peter

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 15 nov 2017, 13:29
door Quadrantz
Hoi Peter,

Ik rij zelf een E61 diesel (die andere kwalen heeft) maar wat algemene punten zijn:
- Automaat --> Is deze al gespoeld bij de 100K? Dit adviseert ZF (de makers van de bak) Zo niet dan kun je dit nog meenemen in je onderhandeling (is ongeveer 650 euro)
- Accu --> Hoe oud is deze? Die van mij gaf bij aanschaf (auto was toen 8jr) oud wat foutmeldingen en heb deze toen gelijk laten vervangen want als je daar te lang mee wacht kun je allerlei gekke elektronische foutmeldingen krijgen
- CCC Prof of Business navi --> Indien een groot scherm dan is het prof en indien een klein scherm dan is het Business. De prof's gaan wat sneller stuk van dit bouwjaar (Business durf ik niet te zeggen)

Verder ken ik de benzine kwalen niet (goed). Ik zou trouwens altijd een aankoopkeuring bij een BMW specialist/dealer laten doen!

Succes ermee :Duim:

Gr. Joost

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 15 nov 2017, 13:37
door Ralph
Ik heb ook een 530i.
Nooit gekke dingen mee gehad.
Als ik je was zou ik kijken naar Modellen van 1 jaar jonger. In 2005 zijn namelijk de N52 motoren uitgekomen die toch wat verbeter punten hebben.
De CCC van 2005 is ook iets dat veel beter is dan die van de 2003/2004.

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 15 nov 2017, 19:22
door Martijn van Tilburg
Water in de accubak?
Is meestal het rubber van het achterlicht of rubber van benzine vulpijp.

Olieverbruik?
Kan carter-ventilatie die verstopt is, en anders een keer de motor flushen. Maar kan natuurlijk ook een ergere oorzaak hebben zoals zuigerveren die versleten zijn....

Rammeltjes. Kraakjes piepjes in het interieur horen ook niet, en duid er meestal op dat er wel eens e.e.a uit elkaar geweest is ivm een reparatie of iets dergelijks.

Verder kan je eenvoudig kijken naar de banden uitlaat krassen steenslag....

Kortom, hij je oren en ogen goed op tijdens een testrit!

Succes, en hou ons op de hoogte.

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 16 nov 2017, 10:46
door Bart70
Niets mis met 2004 motoren, de M54, prima en betrouwbare motoren !

Vanos wel laten checken, beste even bij p-motorsport (http://www.pmotorsport.nl)

Verder eerder genoemde dingen.

Als je slim bent laat je een aankoopkeuring doen bij een goede bmw specialist.

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 06 dec 2017, 10:32
door Seb83
Retep schreef: Ik heb er al in gereden, en rijdt best goed.
Als een auto niet direct perfect rijdt (in deze prijsklasse) loop ik er meestal met een boog omheen. Wat is de reden dat je zegt dat hij 'best goed' rijdt?

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 11 dec 2017, 21:19
door Retep
Seb83 schreef:
Retep schreef: Ik heb er al in gereden, en rijdt best goed.
Als een auto niet direct perfect rijdt (in deze prijsklasse) loop ik er meestal met een boog omheen. Wat is de reden dat je zegt dat hij 'best goed' rijdt?

Als je vanuit een ander merk auto in een bmw stapt voor een proefrit, dan rijdt dat 'best goed'. Zeker als dat dan een 6 cylinder met automaat is. Of dat perfect is, weet ik niet. Maar de uitdrukking 'best goed' , hier in het noorden van het land wil zoveel zeggen: bijna perfect :) :amen:
Het heeft mij dus doen besluiten om de 530 te nemen, ten koste van de Mitsubishi.
Foto's volgen spoedig. :duimen:

Re: Advies aankoop E60.

Geplaatst: 11 dec 2017, 22:33
door Kubilay
Zal nog even wat extra dingen noemen die ik heb meegemaakt.
Cosmetisch gezien kijken welke opties die heeft. Soms kan het er wel zijn dat er bepaalde opties niet aanwezig zijn.
Ik zelf mis bijv bekerhouders voorin de auto. Panodak (pas op voor het lekken), navi prof, soort stoelen (evt. met stoelverwarming), zonnerollo achter en zijramen achter. Dat zijn dingen die achteraf gezien toch best veel verschil maken qua comfort.
Controleer even de navi of die het wel goed doet.

Technisch gezien is de M54 (in jouw geval M54B30) betrouwbaar. Toch zijn er zeker dingen waar je op moet letten.
Ik had destijds gekeken voor andere 5-serie's. Deze kampten nogal met olielekkages.
Veel autozaken maken de auto veel mooier dan dat ze zijn. Meestal maken ze de auto en in de motorruimte alles schoon. Check het daarom na het 'proefrijden'. Dan komt alles weer naar boven namelijk.

Zweet kan op zich geen kwaad, maar let er wel op. Waar ik veel olielekkages/-zweet tegenkwam zijn hier:

- Op het metalenplaatje boven de manifold. Daar kan zich olie opstapelen bij lekkage. (Foto's zijn van google afb.)

Afbeelding

En een plek waar ik zelf bij mijn eigen 525i ook mee zat die ik helaas niet meteen heb kunnen zien is achter de oliefilter. Pak even een zaklamp en schijn er achter. Daar lopen nogal wat olie- en koelvloeistofslangen. Op den duur kunnen die uitdrogen en scheuren.

Afbeelding

Verder natuurlijk op de bodemplaat kijken dat zich onder de motorblok bevindt.


Een goed ingevulde onderhoudsboekje zegt niet alles. Ik zag teruggedraaide auto's met een nieuwe onderhoudsboekje die vol was gestempeld met gesloten/failliete dealers. Check dat goed! Helaas gebeurt het nog steeds zulke fratsen...
Buiten dat altijd even de koelvloeistofreservoir controleren en de oliepijl stok kijken. Wat is de kleur van de olie (pik zwart, wat niet goed is) of lichtelijk geel/zwart.

Koppakking (of het systeem wat de olie en koelvloeistof uit elkaar houdt) problemen komen niet echt voor met deze blokken. Maar wil je het toch zeker weten? Open dan de koelvloeistofreservoir (als die koud is!!), start de auto en kijk of er luchtbellen komen of dat de koelvloeistof donker is van de olie die er dus bij komt wat niet moet.

Toch denk ik niet dat zulke problemen voorkomen met een km-stand van 125 duizend. Toch zeker voor het onzekere controleren. Komt het toch voor, dan met een grote boog eromheen zoals Seb83 dat zegt. Er kan namelijk eraan 'gesjoemeld' zijn..

Ik wil je niet afschrikken, want een goede motorblok kan gewoon duizenden km verder!
Het is maar net hoe er met de auto mee is omgegaan.

Succes :duim: