Inhouden bij accelereren en trillend blok
Geplaatst: 13 sep 2017, 14:32
Na 2 jaar lang mooie en probleemloze kms gemaakt te hebben met mijn 1997 e36 316i sedan M43B16 gaf mijn trouwe werkpaard bij 251000 een probleem. Inmiddels staat hij op 256000
In de heuvels van Spanje had hij ineens vermogensverlies toen ik met een goede portie gas vanuit stilstand op een helling, de helling beklom.
Met veel gas hield ik hem aan en heb ik hem aan de kant gezet, waar ik de auto uit heb gezet. Hij wilde hierna niet meer starten (wel vonk, maar motor liep niet)
In Spanje heb ik de bougies laten vervangen en is er schoongemaakt (door taalbarriere heb ik niet kunnen achterhalen wat, maar zo te zien in ieder geval de gasklep.
Dit liet de auto wel weer starten en rijden maar met erg veel vermogensverlies onder de 3000rpm
In Nederland bij de garage is de rookmachine aangesloten, geen lekke luchtslangen.
Sindsdien heb ik gedaan/vervangen
- bougiekabels
- bobine
- brandstoffilter
- Afstellen gaskabel (zat mij wat te los, geen idee hoe strak hij zou moeten staan)
Inmiddels uitgelezen (met Creator c310) geeft de volgende foutcodes bij Throttle valve control:
- 11 Operation of front left inlet valve faulty
- 12 Operation of front left outlet valve faulty
- 14 Operation of front right inlet valve faulty
Ook na het verwijderen en opnieuw uitlezen blijft hij deze foutcodes geven. Ik heb zelf niet een oplossing bij het zien van deze codes, misschien kunnen jullie mij op het juiste spoor zetten.
Bij het loskoppelen van de luchtmassasensor (0280217502) slaat hij soms af, soms herpakt hij zich en loopt hij door.
Bij het loskoppelen van de gasklepsensor (13631721456) Gebeurt vrij weinig.
Uiteraard levert het loskoppelen van beide sensoren foutcodes op, na verwijderen komen ze niet terug.
Heb verschillende topics in NL en ENG gelezen met zelfde soort problemen, noodloop kwam vaak voorbij. Is volgens mij niet aan de hand, het blok loopt nog tot 6500RPM
Voordat ik verder ga (katalysator of brandstofpomp) graag jullie hulp om mijn e36 naar de 3ton te helpen!
Maurits
Exactere diagnose:
Bij vol gas houdt hij meer in dan dat ik geleidelijk gas geef.
Stationair is het toerental constant maar het blok trilt
Boven 3000 toeren vol gas houd soms ook een beetje in
In de heuvels van Spanje had hij ineens vermogensverlies toen ik met een goede portie gas vanuit stilstand op een helling, de helling beklom.
Met veel gas hield ik hem aan en heb ik hem aan de kant gezet, waar ik de auto uit heb gezet. Hij wilde hierna niet meer starten (wel vonk, maar motor liep niet)
In Spanje heb ik de bougies laten vervangen en is er schoongemaakt (door taalbarriere heb ik niet kunnen achterhalen wat, maar zo te zien in ieder geval de gasklep.
Dit liet de auto wel weer starten en rijden maar met erg veel vermogensverlies onder de 3000rpm
In Nederland bij de garage is de rookmachine aangesloten, geen lekke luchtslangen.
Sindsdien heb ik gedaan/vervangen
- bougiekabels
- bobine
- brandstoffilter
- Afstellen gaskabel (zat mij wat te los, geen idee hoe strak hij zou moeten staan)
Inmiddels uitgelezen (met Creator c310) geeft de volgende foutcodes bij Throttle valve control:
- 11 Operation of front left inlet valve faulty
- 12 Operation of front left outlet valve faulty
- 14 Operation of front right inlet valve faulty
Ook na het verwijderen en opnieuw uitlezen blijft hij deze foutcodes geven. Ik heb zelf niet een oplossing bij het zien van deze codes, misschien kunnen jullie mij op het juiste spoor zetten.
Bij het loskoppelen van de luchtmassasensor (0280217502) slaat hij soms af, soms herpakt hij zich en loopt hij door.
Bij het loskoppelen van de gasklepsensor (13631721456) Gebeurt vrij weinig.
Uiteraard levert het loskoppelen van beide sensoren foutcodes op, na verwijderen komen ze niet terug.
Heb verschillende topics in NL en ENG gelezen met zelfde soort problemen, noodloop kwam vaak voorbij. Is volgens mij niet aan de hand, het blok loopt nog tot 6500RPM
Voordat ik verder ga (katalysator of brandstofpomp) graag jullie hulp om mijn e36 naar de 3ton te helpen!
Maurits
Exactere diagnose:
Bij vol gas houdt hij meer in dan dat ik geleidelijk gas geef.
Stationair is het toerental constant maar het blok trilt
Boven 3000 toeren vol gas houd soms ook een beetje in