Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Geplaatst: 20 aug 2017, 18:05
Beste leden,
Ik ben nieuw op dit forum (zie: voorstelpagina), maar heb met in verband met mijn elektronische problemen al een aantal berichten van jullie doorgenomen. Ik ben sinds een aantal dagen eigenaar van een BMW 520I E39 Sedan uit het jaar 2002. De teller staat inmiddels al op 284.000, maar het rijdt nog als een zonnetje. Toen ik een proefrit wilde maken startte de auto niet. Dit had volgens de garagehouder te maken met een het leeglopen van de accu door restspanning in de auto. Dit probleem heb ik al vaker voorbij zien komen. Hij heeft de accu ter plekke vervangen voor een nieuwe, volle en tevens zwaardere accu. De auto startte en de proefrit verliep prima. Verder voldeed de auto aan mijn verwachtingen en alle knopjes in de auto deden het prima.
Toen ik na aanschaf naar huis wilde rijden bleek de ontgrendeling van de achterklep niet te werken. Met de sleutel kan de kofferbak prima worden geopend en worden afgesloten, maar de servomotor die de elektronische ontgrendeling met de 'knop' op de kofferbak en de centrale vergrendeling moet regelen lijkt niet te werken. Bij het wegrijden toont de auto de melding dat de kofferbak open staat. Dit kan kloppen omdat de servomotor niets doorgeeft aan de autointerface. Dit probleem lijkt mij echter makkelijk te verhelpen door het vervangen van de servomotor.
Echter, dat is niet het enige probleem. Na het afsluiten van de auto gaan na bepaalde tijd de alarmlichten aan. Deze gaan ook weer vanzelf uit en zo herhaalt dat proces zich. Gelukkig stopt het ook een keer en loopt de accu er niet op leeg.
Het voornaamste probleem is dat de auto al twee keer niet wilde starten, omdat er geen stroomvoorziening was. Dus ik dacht meteen aan een leeggelopen accu. De accu gemeten en deze bleek netjes te werken. Min-pool eraf gehaald, minuutje gewacht, min-pool er terug op en de auto startte als een zonnetje. Vanmiddag gebeurde dit zelfs terwijl de auto al stationair draaide: de radio viel uit, de nav begon te flikkeren en het rode accu lampje ging aan en uit. Zelfde proces herhaald met de min-pool en de auto startte weer als een zonnetje.
Een van de meest vervelende dingen is natuurlijk wanneer je je auto niet kan vertrouwen, zeker wanneer deze veel gebruikt wordt. Ik vraag me daarom af of jullie dit probleem herkennen en een mogelijke oplossing weten. Zou de niet werkende kofferklep gelinkt kunnen worden aan de alarmlichten die aanspringen? En zou het niet willen starten van de auto door weigerende stroomvoorziening het gevolg zijn van een kabelbreuk ergens?
Ik heb de auto nog maar net dus mocht dit tot hele grote problemen gaan leiden dan weet ik dat het liefst zsm.
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties!
Ik ben nieuw op dit forum (zie: voorstelpagina), maar heb met in verband met mijn elektronische problemen al een aantal berichten van jullie doorgenomen. Ik ben sinds een aantal dagen eigenaar van een BMW 520I E39 Sedan uit het jaar 2002. De teller staat inmiddels al op 284.000, maar het rijdt nog als een zonnetje. Toen ik een proefrit wilde maken startte de auto niet. Dit had volgens de garagehouder te maken met een het leeglopen van de accu door restspanning in de auto. Dit probleem heb ik al vaker voorbij zien komen. Hij heeft de accu ter plekke vervangen voor een nieuwe, volle en tevens zwaardere accu. De auto startte en de proefrit verliep prima. Verder voldeed de auto aan mijn verwachtingen en alle knopjes in de auto deden het prima.
Toen ik na aanschaf naar huis wilde rijden bleek de ontgrendeling van de achterklep niet te werken. Met de sleutel kan de kofferbak prima worden geopend en worden afgesloten, maar de servomotor die de elektronische ontgrendeling met de 'knop' op de kofferbak en de centrale vergrendeling moet regelen lijkt niet te werken. Bij het wegrijden toont de auto de melding dat de kofferbak open staat. Dit kan kloppen omdat de servomotor niets doorgeeft aan de autointerface. Dit probleem lijkt mij echter makkelijk te verhelpen door het vervangen van de servomotor.
Echter, dat is niet het enige probleem. Na het afsluiten van de auto gaan na bepaalde tijd de alarmlichten aan. Deze gaan ook weer vanzelf uit en zo herhaalt dat proces zich. Gelukkig stopt het ook een keer en loopt de accu er niet op leeg.
Het voornaamste probleem is dat de auto al twee keer niet wilde starten, omdat er geen stroomvoorziening was. Dus ik dacht meteen aan een leeggelopen accu. De accu gemeten en deze bleek netjes te werken. Min-pool eraf gehaald, minuutje gewacht, min-pool er terug op en de auto startte als een zonnetje. Vanmiddag gebeurde dit zelfs terwijl de auto al stationair draaide: de radio viel uit, de nav begon te flikkeren en het rode accu lampje ging aan en uit. Zelfde proces herhaald met de min-pool en de auto startte weer als een zonnetje.
Een van de meest vervelende dingen is natuurlijk wanneer je je auto niet kan vertrouwen, zeker wanneer deze veel gebruikt wordt. Ik vraag me daarom af of jullie dit probleem herkennen en een mogelijke oplossing weten. Zou de niet werkende kofferklep gelinkt kunnen worden aan de alarmlichten die aanspringen? En zou het niet willen starten van de auto door weigerende stroomvoorziening het gevolg zijn van een kabelbreuk ergens?
Ik heb de auto nog maar net dus mocht dit tot hele grote problemen gaan leiden dan weet ik dat het liefst zsm.
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties!