Pagina 1 van 1

Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 14 mei 2017, 15:39
door Laurens1992
Beste BMW fans,

Sinds aantal weken ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste BMW E39 520i

Helaas heb ik er erg veel hoofdpijn van.

Als ik met de auto harder rij dan 70 km per uur begint die te trillen. dat is voelbaar in het stuur maar ook op de stoelen voor en achterin. Tevens kan je met de lampen aan zien op de borden dat die wel degelijk heel erg trilt. het trillen is der mate erg dat je niks op de middenconsole kan leggen zonder dat het door de auto vliegt.

Auto laten balanceren bleek 1 velg krom te zijn. velg vervangen en probleem doet zich nog steeds voor.

Mijn gevoel zegt dat het met de automaatbak te maken heeft. omdat hij bij sommige snelheden aanzienlijk minder trilt voorbeeld 101km per uur en 140 km per uur

Iemand toevallig ervaring mee en advies ?

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 14 mei 2017, 15:56
door AdE39
Goede middag beste Laurens,

Mogelijk kan de Hardyschijf, die tussen de bak en de cardan as zit, defect zijn.
Het kan ook nog de cardan as zelf zijn, of het ophanglager van de cardan as.

Toen u deze BMW kocht, heeft u er toen een proefrit mee gereden?
Was de trilling toen ook al aanwezig?

Er kan ook nog een draagarm defect zijn.

Maar zet de BMW eens op de brug, en kijk eerst eens naar de Hardyschijf en het tussen ophanglager van de cardanas.
Daarna kan men verder gaan zoeken, want er zijn een aantal zaken die deze trilling kan veroorzaken.
Het kan in de aandrijving zitten, maar ook in de ophanging van de bak en de assen voor en achter.
Maar als u het ook in uw stoel voelt, dan kan het van de achteras vandaan komen, of de eerder genoemde zaken.

Ook een hoogteslag in de velg kan dit veroorzaken, anders gezegd, een eivormige velg!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 14 mei 2017, 16:20
door Laurens1992
Dag Ad,

Bedankt voor je bericht.

Heb een proef rit gemaakt. Was toen ook aanwezig. werd door de garage afgedaan als enkel balanceren. Blijkt dus toch meer te zijn. Helaas garantie tot de deur.

Ik ga morgen met uw advies aan de slag word vervolgd.

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 14 mei 2017, 16:21
door Peerke007
Zoals Ad al aangeeft kan dit nogal wat zijn. Zelf heb ik een jaar lang gezocht naar het probleem, wat uiteindelijk de homokineet bleek te zijn en gecubte banden achter deden ook nog wat aan het gebibber. Bij mij was het echter nooit extreem, wat ik wel vind van jouw beschrijving.

Het kan een langdurige zoektocht worden, ik hoop voor je dat je het snel vindt.

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 14 mei 2017, 21:07
door AdE39
Goede avond beste Laurens en Peerke,

De BMW op de brug, en alles stelselmatig van voor naar achter goed bekijken en heel goed onderzoeken.

Ja, een homokineet, beste Peerke.
Daar kan je zeker een tijdje zoet mee zijn, want je verwacht het niet.

Als ik een zoektocht maak onder de auto, dan begin ik van voor af aan, en eindig ik aan de andere zijde van de auto.

Voor een homokineet te onderzoeken, daar bestaat een simpele handeling voor.
Men pakt de aandrijfas vast, een hand voor de homokineet, en de andere hand aan de andere zijde van de homokineet, en dan even een wringende handeling maken, net als of je een doek uitwringt, doe dit snel afgewisseld in beide zijden.
Zo kan men de speling opmerken in een aandrijf as, je voelt de homokineet lichtjes klikken, een teken dat er speling op deze homokineet koppeling aanwezig is.

Bij een voorwiel aandrijver is het gemakkelijker, door eens links en rechts in te sturen, dan hoor je de homokineet van zelf wel ratelen!

Maar bij Laurens word het even zoeken.

Het enige wat ik wel kan zeggen, dat wanneer de trilling niet in het stuurwiel aanwezig is, en wel onder de stoel.
Dan zit het in elk geval niet in de voor as, dan kan men die al even laten rusten!

Zit de trilling in het stuur, en niet voelbaar onder de stoel, dan kan men de onderdelen in de aandrijflijn wel even laten rusten, dan zit het echt in de voor as.

Gemakkelijker kan ik het echt niet maken.

Maar als men dan toch bezig is, dan kan men ook beter met een bandijzer alles even beproeven, en daar bedoel ik dus alle rubbers in de as ophanging, inclusief de subframe rubbers voor en achter.

Ook dit komt wel weer goed.

Bekijk echter ook heel goed, of er geen sporen aanwezig zijn van een oude schade!!
Soms heeft de vorige eigenaar wel eens een flinke schuiver gemaakt in de winter, en dan kan het heel goed zijn, dat de gehele wiel ophanging een hele grote optater heeft gehad.
En als alles krom is, dan kan men het beter met rust laten, daar kan soms geen eer aan te behalen zijn.

Ik meen onlangs een aantal maanden geleden ook al eens een dergelijk geval heb gelezen, en er ook op heb gereageerd, of het nu op dit forum was of op een ander BMW forum.
Maar ook bij dat geval was het precies hetzelfde geval, veel trilling, en hier bleek dus de schade niet te overzien was, en ook niet te repareren.
Of er moest een hele grote reparatie aan te pas komen, en werkelijk alles vervangen te worden, en het chassis gericht worden.
Men kan een chassis weer gewoon recht krijgen via een trekbank, wat erg vaak voorkomt bij een reparatie van een schade, en als dit is gebeurd, dan is er dus echt niets meer aan de hand, de auto is dan weer geheel goed.
Dus daar hoeft men zich echt niet ongerust over te maken.
Men kan gewoon een RDW keuring aanvragen, en als alles goed is uitgevoerd, dan zal de RDW er gewoon een goed keuring aan geven.

Ik zelf heb al eens een auto gericht, en het kenteken bewijs deel 1 was dus ingevorderd door de politie.
Ik heb de schade gerepareerd, en het chassis gericht, en de auto werd gewoon nagemeten en weer goed bevonden!
Het kenteken werd weer gewoon terug gegeven, en de auto kon weer de weg op, met goed keuring!

Let wel, dit is dus mogelijk, maar het hoeft dus niet zo te zijn, maar ik moet het wel even vermelden.
Dus een gedegen onderzoek is wel op zijn plaats!

Succes met het onderzoek, beste Laurens.
Als het onderzoek heeft plaats gevonden, wilt u dan a.u.b. even een reactie/replay geven.
Dan kunnen we samen weer aan de slag om u weer op het goede spoor te zetten, en u van goede raad te voor zien.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 21 mei 2017, 20:20
door Laurens1992
Goede avond Ad en Peerke,

Is een raar verhaal geworden.

Heb zoals verteld de auto laten balanceren krommen velgen laten vervangen enz, nu kreeg ik afgelopen maandag een klapband rechts achter, reserve wiel er op. trillen verholpen. nieuwe set velgen gekocht en banden helemaal top nu.

Ben nu geheel probleem vrij iets waar ik heel blij mee ben.

Bedankt voor jullie advies zeer gewaardeerd.

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 21 mei 2017, 21:12
door Peerke007
Gelukkig voor jouw dat het een raar verhaal is geworden. Is een stuk goedkoper en veel sneller opgelost dan bij die van mij ;) .

Fijn dat je het even meldt. Sommige mede forum gebruikers houden nogal van open eindjes en dat helpt anderen niet.

Have fun.

Re: Trillen bij rijden boven 70km per uur

Geplaatst: 22 mei 2017, 09:03
door AdE39
Goede morgen beste Laurens,

Hartelijk dank voor uw replay.
Nu weten wij de forum leden ook dat uw probleem is opgelost.
Welliswaar door een niet zo'n leuke gebeurtenis, wat wel enige gevaar had kunnen opleveren!

Dan zal de koord laag en of de staalgordel wel eens zwaar beschadigd kunnen zijn.
Of dat de banden wel erg oud geweest kunnen zijn.

Dat komt regelmatige voor, dat er dan een band lek geraakt of openscheurt.
Klappen doen de banden niet snel, tenzij er een binnenband is gemonteerd, dan kan de band wel klappen!

Dan is er maar een verklaring mogelijk!

Door dat de band oud is, dan word het rubber erg onstabiel, ( kauwgom achtig ), en kan het zijn dat bij een snelheid boven de 70 Km./uur de band onbalans gaat vertonen.
Want dit zal niet voorvallen bij een band die net 2 jaar oud zal zijn.

Dan geef ik u een hele goede tip mee!
Bekijk dan ook snel de andere banden, en van welk jaartal deze banden zijn!

Zijn deze ouder dan 6 jaar, vervang deze gerust.
Het gaat om uw en de passagiers veiligheid.

Ik heb ooit ook al eens een auto opgehaald, waarbij ineens een achterband lek ging.
En bij een snelheid boven de 120 Km./uur is dat echt geen leuk iets!
Je voelt de auto steeds zoeken, welke kant hij wil uitgaan.

Daarom, voordat ik in een auto stap, om deze op te halen, bekijk ik wel steeds de banden!
Zien de banden er niet jofel uit, dan laat ik de auto lekker staan, waar deze staat.
Dan word het ophalen met een auto ambulance!

Hopelijk blijven dit soort taferelen u voortaan bespaard!

Ik wens u veel veilige kilometers toe, met uw BMW. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad