Waterschade e46 318i (2000) M43B19 (194E1)
Geplaatst: 08 apr 2017, 22:34
Beste forumleden,
Mijn BMW is na een ongeluk in het water belandt. Doordat de sloop er nog maar 125 euro voor gaf, ben ik zelf gaan kijken of er nog het een en ander mogelijk is te repareren. Ik weet dat het niet uit kan, een auto die kopje onder is geweest is meestal een verloren zaak, maar ik vind het zelf leuk om eraan te sleutelen en zie het wel als een uitdaging om hem weer aan loop te krijgen.
Als eerst even de staat van de auto na het ongeval:
- De auto is stationair het water ingegaan en heeft geen waterslag gemaakt;
- De auto is kopje onder geweest;
- De auto is een uur na het ongeluk uit het water getakeld, een dag erna heb ik hem gedroogd met een dieselkachel, de auto is nu droog.
In mijn garage heb ik de auto gestald. Ik noem even op wat ik gedaan heb:
- Lampen eruit;
- De auto droog geblazen met dieselkachels;
- Olie ververst (eerst kwam er 4 liter water uit, waarna de 4 liter olie eruit kwam);
- Filters verschoond;
- Brandstoftank op water gecheckt, zat gek genoeg geen water in;
- Bougies losgehaald;
- Zekeringen gecontroleerd (alleen die van de sigaretenaansteker was doorgebrand);
- Motor rondgedraaid (zonder bougies) om het water uit het blok te draaien en olie in het blok te pompen;
- Snel even gekeken welke elektronica niet werkt: ASC, cruisecontrol, de radio, stuurbediening, verwarming/koeling deden het merkbaar niet. Verder werkt de rest (voorlopig) nog.
Hierna heb ik de motor proberen te starten door remreiniger in de inlaat te spuiten. De motor ging aan loop (alle vier de cilinders), liters water spoot uit de uitlaat.
Na dit gedaan te hebben, heb ik geprobeerd om de motor weer te starten, maar dan zonder remreiniger. De motor ging niet aan loop, doordat er geen brandstof werd aangezogen. Ik heb toen de ECU en relais gecontroleerd. De ECU-printplaat was op verschillende plekken doorgebrand, daardoor werd de opvoerpomp niet aangestuurd (vreemd dat de ontsteking het nog wel deed).
Ik heb toen de opvoerpomp zelf van stroom voorzien (bypass), hierdoor ging de motor wel aan loop.
Ik heb toen een nieuwe ECU gehaald, de software van de oude op de nieuwe gekopieerd, de immobiliseer uitgeschakeld en de startonderbreker er tussen weg gehaald.
Toen heb ik geprobeerd de motor te starten met de nieuwe ECU, maar de motor slaat nog steeds niet aan.
Iemand hier die misschien weet wat het probleem nu kan zijn? Ik denk zelf dat bij het inlezen van de nieuwe ECU er iets niet correct is gegaan (het uitschakelen van de immobilizer denk ik zelf). Weet iemand hoe je dit op de juiste manier doet? Kunnen er nog andere dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien?
Daarnaast vroeg ik mij af, of er nog elektronica gaat uitvallen de komende maanden. De auto is gortdroog geblazen met dieselkachels, er is geen vocht meer aanwezig. Het lijkt mij dat de elektronica daardoor niet meer verder kan oxideren en er dus geen storingen meer bij hoeven te komen.
Alvast bedankt voor jullie tijd en meedenken.
-
Mijn BMW is na een ongeluk in het water belandt. Doordat de sloop er nog maar 125 euro voor gaf, ben ik zelf gaan kijken of er nog het een en ander mogelijk is te repareren. Ik weet dat het niet uit kan, een auto die kopje onder is geweest is meestal een verloren zaak, maar ik vind het zelf leuk om eraan te sleutelen en zie het wel als een uitdaging om hem weer aan loop te krijgen.
Als eerst even de staat van de auto na het ongeval:
- De auto is stationair het water ingegaan en heeft geen waterslag gemaakt;
- De auto is kopje onder geweest;
- De auto is een uur na het ongeluk uit het water getakeld, een dag erna heb ik hem gedroogd met een dieselkachel, de auto is nu droog.
In mijn garage heb ik de auto gestald. Ik noem even op wat ik gedaan heb:
- Lampen eruit;
- De auto droog geblazen met dieselkachels;
- Olie ververst (eerst kwam er 4 liter water uit, waarna de 4 liter olie eruit kwam);
- Filters verschoond;
- Brandstoftank op water gecheckt, zat gek genoeg geen water in;
- Bougies losgehaald;
- Zekeringen gecontroleerd (alleen die van de sigaretenaansteker was doorgebrand);
- Motor rondgedraaid (zonder bougies) om het water uit het blok te draaien en olie in het blok te pompen;
- Snel even gekeken welke elektronica niet werkt: ASC, cruisecontrol, de radio, stuurbediening, verwarming/koeling deden het merkbaar niet. Verder werkt de rest (voorlopig) nog.
Hierna heb ik de motor proberen te starten door remreiniger in de inlaat te spuiten. De motor ging aan loop (alle vier de cilinders), liters water spoot uit de uitlaat.
Na dit gedaan te hebben, heb ik geprobeerd om de motor weer te starten, maar dan zonder remreiniger. De motor ging niet aan loop, doordat er geen brandstof werd aangezogen. Ik heb toen de ECU en relais gecontroleerd. De ECU-printplaat was op verschillende plekken doorgebrand, daardoor werd de opvoerpomp niet aangestuurd (vreemd dat de ontsteking het nog wel deed).
Ik heb toen de opvoerpomp zelf van stroom voorzien (bypass), hierdoor ging de motor wel aan loop.
Ik heb toen een nieuwe ECU gehaald, de software van de oude op de nieuwe gekopieerd, de immobiliseer uitgeschakeld en de startonderbreker er tussen weg gehaald.
Toen heb ik geprobeerd de motor te starten met de nieuwe ECU, maar de motor slaat nog steeds niet aan.
Iemand hier die misschien weet wat het probleem nu kan zijn? Ik denk zelf dat bij het inlezen van de nieuwe ECU er iets niet correct is gegaan (het uitschakelen van de immobilizer denk ik zelf). Weet iemand hoe je dit op de juiste manier doet? Kunnen er nog andere dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien?
Daarnaast vroeg ik mij af, of er nog elektronica gaat uitvallen de komende maanden. De auto is gortdroog geblazen met dieselkachels, er is geen vocht meer aanwezig. Het lijkt mij dat de elektronica daardoor niet meer verder kan oxideren en er dus geen storingen meer bij hoeven te komen.
Alvast bedankt voor jullie tijd en meedenken.
-