Pagina 1 van 1
Remmen trillen BMW E39
Geplaatst: 07 mar 2017, 07:50
door Johan6
Heren & Dames,
Helaas moet ik melden dat mijn stuur/auto weer begint te trillen!
Heb mijn voorste remschijven + blokken vervangen bij, 426xxx km inmiddels staat de teller op 448xxx km.
Remschijf 24.0122-0159.1 ATE
Productnummer: 0383871
Fabrikantcode: 24.0122-0159.1
(via
http://www.winparts.nl)
Wie kan mij vertellen waar het probleem zit, of is het gewoon vette pech?
Heb trouwens mijn rubbers ook al laten vervangen, en banden zijn allemaal gelijk.
Ik hoor het graag,
(Iemand ook nog een adresje voor remblokken en schijven, achter is ook aan de beurt dus wil alles gaan verangen)
Re: Remmen
Geplaatst: 07 mar 2017, 14:38
door AdE39
Goede middag beste Johan,
Heeft u de raakvlakken van de naaf ook gereinigd, zodat er geen aanslag en dergelijke meer aanwezig is?
Ik gebruik daar een schuur pad voor, die ik in de boormachine kan doen.
En dan schuur ik alles grondig schoon, tot het weer blank metaal is.
Ik smeer er dan zeer spaarzaam wat olie of dun vet op het oppervlak van de naaf.
Verder zou ik ook de remklauwen eens goed bekijken.
Of de remzuigers wel soepel door de boring en het rubber gaat.
Als de remklauw blijft hangen, dan worden de remschijven ook weer warm, en kunnen krom trekken.
Wat ik ook als goede raad geef:
Rem altijd een nieuw set in, en dan maakt het niets uit of het nu om enkel de remblokken gaat of nieuwe remschijven en blokken.
Dat wil zeggen, rem de eerste 400 km. niet te bruusk af.
Houd daarvoor een goede afstand met de voorganger.
Het in remmen, daar bedoel ik dus mee, zachtjes afremmen, en niet door trappen.
Het is dus meer slijpen dan remmen.
Tegenwoordig komt het ook voor, dat er een coating op de remschijven zit, om het roesten te voorkomen.
Vaak is deze grijs van kleur.
Laat deze dus echt zitten, echt niet wegschuren!!
Dit gaat vanzelf weg met het in remmen van de schijven en de blokken, en het kan echt geen kwaad!
Trilling!
Heel erg irritant!
Het trillen, is dat enkel bij het remmen, of ook zonder het remmen?
Soms kan het wel eens gebeuren, dat men remt en direct volgt het trillen in het stuur en de voorzijde van de auto.
Dit hoeven niet direct de remmen te zijn!
Dat kan ook de oorzaak zijn van de stabilisator rubbers en de koppelstangetjes aan het einde van de stabilisatorstang!
Ook kan het mogelijk zijn, dat er een fusee kogel aan het slijten is, of een spoorstang kogel.
Ook kan het zijn, dat er een stoeprang is geraakt, en dat de sporing niet helemaal oké meer is!
Ook kan er sprake zijn van het verslijten van een rubber ophanging van de vooras!
Kan het zijn, dat er een balans loodje van de velg is verdwenen?
Is er een domlager defect aan de bovenzijde van de schokdemper voorzijde.
Ook een voorwiel lager zou deze trilling kunnen veroorzaken, maar deze zou eerder geluid maken dan trillen.
Er zijn zoveel onderdelen die trilling kunnen veroorzaken in de voor as.
Dus een gedegen onderzoek kan de uitkomst bieden.
Zet de BMW op de brug, en bekijk alle onderdelen van de ophanging zeer kritisch.
Controleer ook de balans van de wielen, en of er een hoogte slag of een kromme velg aanwezig is.
Kijk ook of de band recht op de velg zit, en of de band niet lichtjes slingert.
Het hoeft maar echt zeer weinig te zijn.
En als u dan toch bezig bent, kijk dan ook even naar de achter as ophanging.
Nog een goede tip:
Na het rijden, kijk dan ook eens of de beide voorvelgen even warm zijn.
Als daar echt verschil in zit, dan heeft u de dader ook te pakken.
Bij de warmste velg, daar blijft de remklauw hangen.
En deze zal ook een kromme remschijf kunnen veroorzaken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Remmen
Geplaatst: 07 mar 2017, 14:58
door Johan6
Alles is brandschoon gemaakt, en netjes ingereden.
Het gebeurd alleen bij remmen (je voelt het best bij het aanremmen), rijden geen problemen..
Verder heb ik geen rare geluiden of dat de auto verder raar reageert..
Mijn velgjes zal ik vanavond bij thuiskomst ff voelen..
En kan natuurlijk altijd de stabilisatorstangetjes vervangen uit voorzorg, deze kost immers niet veel...
Of denk je dat dit weggegooid geld is?
Re: Remmen
Geplaatst: 07 mar 2017, 15:02
door pnbmw
Ik heb bij 2 BMW's dit probleem gehad en in beide gevallen waren de cilinders in de remklauwen onvoldoende gangbaar waardoor de blokken te veel tegen de schijf bleef lopen en de schijf warm werd en dus krom trok met trillen als gevolg.
Re: Remmen
Geplaatst: 07 mar 2017, 17:48
door Peerke007
Bij mij heeft het overschakelen op keramische blokken goed geholpen tegen het kromtrekken van de schijven.
Re: Remmen
Geplaatst: 07 mar 2017, 18:51
door AdE39
Goede avond beste Johan,
Zeker is dit echt geen weggegooid geld, die koppelstangen.
Wat ik nog wel wil zeggen, beste Johan.
Haal de voet van het rempedaal, als u gestopt bent.
De plaats waar de remblokken tegen de schijf gedrukt worden na het remmen.
Dat gedeelte koelt dus niet goed af, de rest natuurlijk wel.
En dit kan dus ook kromme remschijven veroorzaken!
Dan is het beter om de handrem te gebruiken, als u een automaat heeft, of tegen een hellinkje staat!
Maar net wat ik al eerder heb gezegd, hangende remklauwen ( zuigers ).
Soms gaan deze te stroef, en gaan niet ver genoeg terug in de boring.
Dan is het of goed gangbaar maken, of vervangen door revisie.
Wat Peerke zegt, daar zit ook wel wat in.
Daarbij worden de velgen ook niet meer zo vuil, van het remstof!
Keramische remblokken zijn zeer zeker erg goed.
Maar ook hier weer, de voet van het rempedaal af, ook hier hetzelfde verhaal als boven aan.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Remmen
Geplaatst: 18 mar 2017, 11:01
door Johan6
Goedemorgen,
Ad ff terugkomend op jou reactie.
Heb een handgeschakeld, en als mij voet niet op de rem hoeft dat is die daar ook niet..
En heb de vorige keer 426xxx km alles net gangbaar gemaakt, en na mij idee waren de zuigers soepel/gangbaar.
Inmiddels staat het klokje op 450xxx km en vindt het jammer dat het probleem eigenlijk alweer een tijdje speelt, verder is het een monsterauto en geniet elke dag van de wagen.
Auto is in de tussentijd uitgelijnd en de nieuwe banden (incl bijna nieuwe velgen, standaard stalen originele BMW-velgen) zijn gebalanceerd, heb ook geen goedkope bandje eronder. (Michelin Alpin rondom, 205 breed)
Velgen zijn ook niet ''warm'' na een rit, en er zit al helemaal geen temperatuurverschil in.
Heb vanmorgen ff mijn stabilisatorstangen bekeken, lijken mijn nog goed..
Maar ga ze toch vervangen, zijn al besteld en het zijn de kosten niet..
Anders zal ik toch keramische blokken zoals Peerke al benoemde...
Maar hier heb ik nog een vraag over, ik heb altijd geleerd.. als je remmerij vervangt je alles moet vervangen..
Niet alleen de blokken of alleen de schijven??
Anders is het nog een optie, mocht de schijven niet krom zijn...keramische blokken te plaatsen misschien is het dan over..
(ik denk hardop, misschien is het bovenstaande wel een ongezonde hersenspinsel..

)
Re: Remmen
Geplaatst: 18 mar 2017, 14:23
door AdE39
Goede middag beste Johan,
Als er onderdelen van de remmerij moet vervangen worden!
Dan is het van belang, dat de dikte van de remschijf boven het minimum dient te zijn, anders moeten de schijven ook vervangen worden.
Zijn de remschijven nog voldoende dik, dan lekker laten zitten, tenzij er hele diepe groeven in de remschijven zit.
Dan direct ook vervangen.
De remblokken zijn aan vervanging toe, de schijven zijn nog oké.
Dan enkel de remblokken vervangen!
Dat doet de garage ook, als het goed is.
Anders is het inderdaad geld over de bekende balk gooien.
Als de schijven nog dik genoeg zijn, en recht zijn, en niet diep gegroefd, dan gewoon de keramische blokken monteren.
De velgen zullen dan ook langer schoon blijven, als het goed is.
Maar ik zal u even uit de droom helpen!
Als u nu remt met de normale remblokken gemonteerd, en u heeft trilling tijdens het remmen.
Dam zal dat ook zo zijn, als u de keramische remblokken heeft gemonteerd.
Controleer de ophanging van de vooras. ( rubbers, fusees en stuurkogels en de draagarmen ).
Controleer ook de stabilisatorstang rubbers en de eind stangetjes.
Controleer ook de wiellagers op eventuele speling.
Controleer de subframe rubbers.
Controleer de dom lagers aan de bovenzijde van de schokdempers.
Controleer ook de stuur inrichting op eventuele speling op de stuur as.
Zorg dat de geleide vlakken van de remklauwen/remankerplaat goed schoon zijn, en smeer spaarzaam in met Kobaslib (Kopervet).
Kijk ook even naar de geleide pennen/bussen van de remklauwen, zijn deze nog gaaf, en niet beschadigd.
Gaan de bussen soepel over de geleide pennen!
De sporing van de BMW, beste Johan, is deze ook al gecontroleerd?
Het kan zijn, dat u dit al heeft beschreven, maar toch even voor de zekerheid, deze vraag.
Het zijn nog al wat onderdelen, die deze trilling kunnen veroorzaken.
Mocht ik nog wat vergeten zijn, dan mag u dat van mij gerust aanvullen.
Het is zeker erg goed, om Johan van dat irritante trillen af te helpen met het remmen.
Ik zou ook mijn BMW helemaal binnenste buiten keren, om van die irritante trilling af te komen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Remmen
Geplaatst: 02 mei 2017, 07:40
door Johan6
Update:
Tot op heden, is het klein beetje minder geworden.
Na de remschijven en blokken, (wat zowieso vervangen moest worden)
reactiearmrubbers vervangen, geen resultaat,
stabilisatorsteunen vervangen, iets minder geworden maar nog trilling..
Probleem is boven de 100 km/h het ergst, onder de 100 km/h bijna / geen trilling..