Pagina 1 van 1
Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 10:42
door BMWfreak28
Beste mede bmw bestuurders,
Allereerst wil ik even om welke auto het gaat:
- een E39 van '99
- benzine motor.
- M52 motor.
- niet eerder de olie vervangen, altijd castrol olie gehad.
- wel eerder olie moeten bijvullen ( beetje bij beetje ivm lekkage).
Nu mijn vraag.
Ik heb dus sludge gespot op de olie dop. Nu vraag ik mij af of ik mij hier zorgen over moet maken of dat dit heel normaal is..?! En waar kan dit door komen en is het te verhelpen?

Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 10:54
door BMWfreak28
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 11:47
door Jos535i
Vraagje van mij. Rij je veel korte ritjes? Hoe lang zijn de ritten die je maakt? Graag zou ik hier eerst antwoorden op hebben voordat ik verder ga.
Met vriendelijke groet,
Jos
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 12:17
door BMWfreak28
ja, ik heb een leasauto van mijn werk waardoor de bmw alleen maar wordt gebruikt voor ritjes naar de supermarkt en dat is t.
Heb er nu trouwens 5w30 inzitten. Wat raad je aan? Laten zoals het is of vervangen?
Kan geen afbeeldingen plaatsen, dan zegt die dat het bestand te groot is..
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 12:27
door Mr._T-Rex
Sludge is condens in je olie. Kan komen door een verstopte carterontluchting, maar heeft waarschijnlijk vooral te maken met de korte ritten. Rij hem eens goed warm op een stuk van 100+ km en kijk of het dan weg is. Zo niet wordt het tijd om je carterventilatie te vervangen, die zit dan waarschijnlijk verstopt.
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 12:30
door martindebelitos
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 12:34
door Jos535i
Precies wat ik ook al dacht. Alleen ritjes zijn trouwens funest voor de motor, een BMW hoort lange ritten te rijden er zit immers een flinke plons olie in de motor die er lang over doet om op temperatuur te geraken. Dus wat mr. T-rex al aangeeft, rij eens een flinke lange rit (of een paar) en kijk daarna eens wat hij doet, anders inderdaad mogelijk een verstopte carterventilatie.
Groet, Jos
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 16 jan 2017, 12:40
door BMWfreak28
Jos535i schreef:Precies wat ik ook al dacht. Alleen ritjes zijn trouwens funest voor de motor, een BMW hoort lange ritten te rijden er zit immers een flinke plons olie in de motor die er lang over doet om op temperatuur te geraken. Dus wat mr. T-rex al aangeeft, rij eens een flinke lange rit (of een paar) en kijk daarna eens wat hij doet, anders inderdaad mogelijk een verstopte carterventilatie.
Groet, Jos
Zal inderdaad even een lange rit maken. En even 'blazen'!
Mocht dit niet helpen dan is het dus de carterventilatie verstopt? En bij vervangen van carterventilatie zou het dan ook helpen om een motorspoelmiddel door erin te doen. En even alle olie eruit en nieuwe olie erin? Wat denken jullie?
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 17 jan 2017, 11:47
door martindebelitos
Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?
Geplaatst: 22 jan 2017, 17:28
door JerreJ
zoals hier boven vermeld staat zeker eens chekken, ik had dit overlaatst ook en heb heel de zooi vernieuwd +- 205€ aan onderdelen... en zelfs alles vervangen gehad(no fun job) ineens heb ik ook kleppendeksel eraf genomen en alles gereinigd ook, en vooral dit niet vergeten als je het vervangt de oliepijlstok er uit trekken en de buis waar het oliepijlstok inzit ook los draaien en deze eruit trekken(nieuwe o ring ook steken)en deze eens doorblazen op de aansluiting van retour olie.... als je dit doed beter ff een veilige afstand(of slechte kleren) hebben want het kan(zoals bij mij) in je gezicht vliegen....komt niet alle drap eruit ja dan is dit versteend en krijg je dit er niet meer uit... dus nieuwe houder kopen (goedkoop is het allemaal niet maar wel ineens correct) maar kan je vertellen no fun job, je kan ook zoals er veel YouTube filmpjes zijn deze "overbruggen" zoadat je die klep nemeer hebt... nu dit raad ik ten STERKSTE af waarom ik heb dit gedaan en deze trok vacuum als een gek (nooit goed) ik heb alle orginele delen vernieuwt en nu doed die het goed...kijk ook ineens de DIS na bij demontage en de nulastklep en reinig deze eens met tinner of dergelijke goede ontvetters en laat deze goed opdrogen voor montage...alsook achteraf nieuwe olie en niewe filter steken en rij de wagen eens goed warm +- 100km of een goei 1uurtje ....
Grts