Pagina 1 van 3
BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 14:17
door Bmw530d2005
Goedendag,
Sinds 4 maanden heb ik mijn 16e BMW op rij een 530D Sedan uit 2005 met roetfilter.
Deze auto gekocht van de handel en wat achterstallig onderhoud weggewerkt samen met mijn kameraad die een garage bedrijf heeft.
Echter een groot probleem is niet op te lossen dat de auto bij 2200 toeren in noodloop gaat en praktisch geen vermogen meer heeft en ook geen kickdown.
De prestaties zijn 0-100 in 12 sec en een top van 160 km/h
Het vreemde is dat als je de auto uit zet even uitstapt en opnieuw start hij eenmaal vol vermogen geeft een seconde of 7 om vervolgens weer in noodloop te gaan tot de 2200 toeren trekt hij gewoon vandaan daarna wordt hij geknepen begrenst.
Tot nu toe aan gedaan. km stand auto 410.000
Automaat gespoeld : knapte hij erg van op ( extreme schokken tijdens overschakelen nagenoeg helemaal weg )
I-drive swenkleidingen hoge druk vervangen : eentje knapte ander preventief vervangen kosten samen € 325-,
LMM vervangen originele Bosch en opnieuw ingeleerd
Olie druk te laag melding : Motor geflusched nieuwe olie plus filters vervangen probleem opgelost.
Grote beurt / Apk
Vlinderkleppen verwijdert vervangen door 33 mm afdopset om complete motorschade te voorkomen.
Lekkages opgelost o.a koelvloeistof en olie
Accu vervangen opnieuw ingeleerd
Wie kan mij een sugestie geven wat het turbo probleem kan zijn heb ook een roetmeting laten doen hij stoot roet uit ga er niet vanuit dat dan het roetfilter verstopt zit.
Mvg,
Sjoerd Langenbach
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 14:29
door h3b
Als die in de noodloop gaat heb je ook foutmeldingen. Wat zijn de foutmeldingen? Op basis daarvan kunnen we je mogelijk verder helpen.
Je hebt een auto MET roetfilter, en je ziet dat die roet uitstoot. Dat rijmt niet met elkaar. Als de auto een roetfilter heeft en ook goed werkt dan is in principe je uitlaat brandschoon. Dan lijk het er haast op dit die kapot is en mogelijk zit daar ook je probleem dat die in de noodloop gaat.
Voorstellen wordt hier erg gewaardeerd. Dit kun je via de volgende link doen:
viewforum.php?f=698
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 14:44
door Bmw530d2005
Hartelijk dank ! voor dit antwoord.
Ga er mee aan de slag meer info over de foutmeldingen te krijgen kom er op terug.
Mvg,
Sjoerd Langenbach
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 16:15
door Bmw530d2005
De foutcode is P14 A4 , vorige week is alles gereset dit is de enigste code die terugkomt.
Volgens mij heeft deze wel iets met het roetfilter vandoen omdat die codes vaker met P14 beginnen.
Zal het profiel compleet maken incl een voorstel rondje.
Mvg,
Sjoerd Langenbach
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 16:52
door h3b
http://www.meeknet.co.uk/e38/BMW_E-OBD_Codes.pdf
P14A4 - Abgastemperatursensor / Exhaust gas temperature sensor
Lijkt sensor na de kat of DPF te zijn. Waar die exact zit, daar heb ik geen idee van. Mogelijk dat iemand anders op het forum je op weg mee kan helpen.
Zou in ieder geval ook eens de DPF laten controleren op z'n werking gezien het feit dat die roet waardoor het mogelijk ook een symptoom storing kan zijn. Alternatief zou zijn om de DPF leeg te halen en in de software weg te laten schrijven.
-edit-
Check onderstaande ook eens, DPF gerelateerd. Sensor vervangen en DPF schoongemaakt (niet heel handig gedaan maar goed, ieder z'n ding)
http://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=742077
Gradually getting worse, put the foot down and the car would de-celerate....
(Background error code was P14A4)
BMW tech just kept repeating to go for long hard drive to run the car into DPF burnoff mode.....
Did that regularly for a month with no real improvement......same reply from BMW.
After chasing up copy of DIS and INPA, discovered quite by chance a fault logged for "Open Circuit DPF EGT".....secondary temperature probe in exhaust.
Turns out the car would not enter the DPF burn out mode due to the ECU not seeing the exhaust temperature criteria achieved.
This results in the DPF remaining fouled up.
Probe was definitely open circuit.
Replaced the probe.... (should be ~15kOhm at room temperature)
Removed the secondary DPF, hosed it out with the garden hose for an hour....dried....put back in.......
Now....?
Completely different car.....revs hard to 4500rpm with astonishing ease.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 17:02
door tom_il
Laat hem eens uitlezen met BMW apparatuur. Dan krijg je correcte codes en vooral alle codes.
Zoniet blijf je maar vervangen.
Mij lijkt dat de regeleenheid die de schoepen van de turbo aanstuurt niet reageert of vast komt te hangen.
Hierdoor gaat de turbo geen druk opbouwen en heb je totaal geen vermogen.
Maar laat hem eerst correct uitlezen met BMW apparatuur of je blijft onnodig geld uit geven. Zo een generieke uitlezer is gewoon onvoldoende nauwkeurig.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 20:38
door gk5
Roetfilter verstopt.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 09 jan 2017, 21:30
door tom_il
Mogelijk maar dan zou je toch een foutcode van tegendruk krijgen ?
Daarom eerst correct uitlezen.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 10 jan 2017, 13:01
door Bmw530d2005
Enorm bedankt voor de antwoorden , ga er mee aan de slag mocht er wat uitkomen en opgelost zijn laat ik het uiteraard weten !!
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 17 jan 2017, 22:19
door Bmw530d2005
Oorzaak gevonden , gisteren bij de specialist in Borne geweest de auto aan de laptop laten uitlezen en de monteur heeft onder de kap gekeken en zag vrij snel dat de leiding van de turbo naar de intercooler lek is , hij gooit olie op de turbodrukregelaar die eronder zit en laat een rijk mengsel aan onverbrande gassen de uitlaat in waardoor het DPF inmiddels vol zit.
Vrijdag heb ik een afspraak laat het DPF verwijderen , leiding turbo/intercooler wordt vervangen incl pakkingen etc. EGR en DPF worden professioneel uitgeschakeld.
Met de garantie dat het probleem dan opgelost zou moeten zijn alle eerdere monteurs van andere bedrijven hebben dit probleem over het hoofd gezien.
Hopelijk is Vrijdag alles opgelost en loopt hij ook iets zuiniger zonder DPF rij veel lange stukken en kom niet boven de 1 op 10.
Wel kwam eruit naar voren dat 5 van de 6 verstuivers in storing staan / slecht werken nu overweeg ik deze te vervangen maar € 270 p/st Bosch x 6 is vrij prijzig excl. vervangen totaal een kleine € 2000-, daarom overweeg ik daarvoor tweedehands/revisie verstuivers te kopen of nog even te wachten er van uit gaande dat er nog niets gebeurd.
Mvg,
Sjoerd
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 17 feb 2017, 10:42
door Bmw530d2005
Inmiddels een maand verder auto is al 7 keer terug geweest ,, hij blijft bij 2200 toeren in noodloop gaan en mist ongeveer 60 % van het vermogen ook geen kickdown.
Leiding van turbo naar intercooler is dichtgemaakt/vervangen een andere gebruikte turbodrukregelaar en opnieuw alle software geïnstalleerd.
Probleem is een dag geweest hij deed het perfect , kwam de volgende morgen weer terug ,, iemand toevallig tips
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 17 feb 2017, 10:49
door h3b
Wat heb je gedaan met de verstuivers aangezien daarop ook storingen op vermeld waren? Als deze nog niet vervangen zijn zou dat de eerste volgende stap zijn. Zeker gezien de km.stand van 410.000km. Gereviseerde verstuivers zijn in de praktijk goedkoper en prima om te monteren. Weet niet hoeveel je dit gaat schelen maar elke euro is meegenomen.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 17 feb 2017, 11:07
door Quadrantz
Pffff das mooi balen

. Maar ik lees in je post ervoor dat je garantie hebt dus ik zou terug gaan naar Borne.
Wellicht dat het aan de verstuivers ligt aangezien 5 van de 6 storing geven?
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 18 feb 2017, 00:29
door Bmw530d2005
Heb besloten de auto helemaal goed te maken , De E60 is nog een auto van enige waarde en geloof erin dat hij nog makkelijk een 100 tot 200 dkm mee kan het blok dan aangezien het een zespitter diesel is.
Wel is 400 dkm een kantelpunt dat de nodige reparaties zich melden logisch anders zou niemand hem meer nieuw kopen ,,
Maandag wordt er in Borne weer aan gesleuteld door de specialist zal; het verhaal van de verstuivers meenemen en overleggen ,
Ook de automaat bak zit mij niet fijn hij bokt als een gek bij koude motor ijzer op ijzer lijkt het wel ,, ook niet vreemd met 4 ton ,, mijn kameraad heeft hem gespoeld klachten verder minder 3 maanden later zijn ze weer terug ,, zit te denken aan de echte specialist of Veenendaal schijnt een hele goede te zitten of ZF Duitsland maar kan hem alleen onder in Duitsland vinden terwijl er ook een in de buurt van Dortmund schijnt te zitten.
Zit te wachten op een bedrijf die echt een diagnose stelt dan weet ik wat ik moet doen.
Re: BMW 530D E60 2005 Turbo op noodloop niet op te lossen
Geplaatst: 18 feb 2017, 09:39
door mitglied007
Dag Sjoerd,
Wat een verhaal...
Mag ik vragen naar wie die specialist is? Ik kom uit die hoek, en ik heb in overijssel maar 2 adressen voor bmw specialisten, luttenberg of ommen. Laatste heb ik geen ervaring mee, eerste wil ik nog wel eens bezoeken als ik het onderhoud niet zelf kan doen, en ben er tevreden mee.
In Borne ken ik wel het bedrijf dat DPF's weg schrijft, maar persoonlijk blijf ik daar weg...
Qua ZF, er zit in Oberhausen een servicepartner, en Dortmund één die direct onder ZF valt.
Servicepartner: Hennig getriebeservice GmbH, Oberhausen,
ZF Services Dortmund:
Vincenz-Wiederholt-Strasse 10
ZF Services Dortmund
59439 Holzwickede , Dortmund
Nordrhein-Westfalen
Germany
Phone: +49 2301 91229 0
Heb ik beide overigens nog geen gebruik van hoeven maken, mijne is nog "maagdelijk" met 230K en een handbak.... Duitse collega's zweren overigens bij Dortmund, en ik heb op duitse fora wel eens lovende berichten erover gelezen... Maar volgens mij zit er ook een ZF dealer in nederland toch? Meen in Delfgauw...
Succes met je zoektocht....
Groet,
Vincent