Pagina 1 van 1
Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 07 sep 2016, 20:23
door Johnny530d
Past bij mijn topic over het trillen, dat gaat echter over twee losse dingen.
viewtopic.php?f=123&t=50911
Probleem is trillen bij bepaalde snelheid tussen de 80 en 110, het ergst bij 95 km per uur. Na veel zoeken, vervangen en dus kosten is de laatste diagnose de kruiskoppeling van de cardanas. 1100 euro voor een nieuwe (incl montage), 0 garantie dat het de oplossing is (want kon ook een steekas zijn). De koppeling vertoonde wel slijtage en is opnieuw ingesmeerd. Het was heel even weg en het lijkt nu erger (al twijfel ik nu aan alles wat ik voel aan de auto).
1100 is nogal een dure gok. Ik heb gelezen over een revisie van de as wat een stuk voordeliger is. Optie 3 is een tweedehands en dan heb je al 1 voor 125 Euro. Op de laatste zit garantie (3 maanden). Leuk maar ze zetten m er niet onder. Dus als ie niet goed is ga zit je qua kosten al snel naar nieuwe (ik kan dit niet zelf vervangen).
Ik neig naar revisie bij bedrijf wat ook demontage en montage kan doen. Als ie dan niet goed is kan je nog terug gaan. Als het niet helpt heb ik iig nog een gereviseerde as.
Wat raden jullie aan, nieuw, revisie of tweedehands? In geval van revisie nog tips waar?
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 10 sep 2016, 07:45
door thijsvanzwam
Als je er niet zeker van bent dat de as of koppeling de oorzaak is, dan zou ik er niet zomaar een nieuwe onder laten zetten.
De koppeling is een zogenaamde kruiskoppeling, deze verbindt twee delen met een soort kruisvormige pen welke in door vet gelagerde bussen scharniert. Vuil en vocht kunnen er voor zorgen dat deze bussen slijten waardoor er speling kan ontstaan met onbalans als gevolg.
Door de koppeling even goed in te vetten druk je deze speling tijdelijk weg, de trilling zal dan vanzelf ook even minder voelbaar zijn maar al vrij snel weer terugkomen.
Bij een revisie vervangen ze die delen, de lagerbussen (waarschijnlijk van messing) en het kruisstuk zelf. Aangezien de lagerbussen er waarschijnlijk in geperst zijn is hier wel wat specialisme voor nodig, met een hamer en schroevendraaier ga je het thuis niet redden, daarbij moet de boel ook weer perfect recht komen te zitten.
De optie voor een gebruikte as is natuurlijk interessant, als je hem zelf kan monteren helemaal maar hoe is de staat van die as? die heeft ook al wat ritjes meegemaakt en ook bij die as kan er al sprake zijn van opkomende slijtage. misschien rij je er een jaar mee en heb je weer het zelfde probleem.
Ik zou -als je er zeker van bent dat de koppeling de boosdoener is- voor de revisie optie gaan. De as zelf zal niets aan slijten, dat is gewoon een draaiende buis. De koppeling is na revisie nieuw dus eigenlijk heb je dan het zelfde als dat je de hele as laat vernieuwen maar voor een veel gunstigere prijs.
Een revisie bedrijf kan vaak ook eerst bepalen of revisie van de koppeling wel nodig is, zo voorkom je ook weer een reparatie welke geen oplossing biedt.
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 10 sep 2016, 20:15
door JWtje
Op handrem zetten, bak in neutraal en dan onder de auto aan de as draaien en trekken om te kijken of je speling hebt ergens. Je kan ook de bak in P of in eerste versnelling zetten, 1 wiel opkrikken en heen en weer draaien terwijl er iemand onder de auto controleert op speling. Kruisstukken kosten niet de wereld en monteren ervan is binnen een uur te doen.
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 10 sep 2016, 20:16
door JWtje
Wel vreemd dat het bij die snelheid is. Zou bij hogere snelheid ook moeten zijn. Misschien zelf nog erger. Laat je achterwielen eens opnieuw balanceren. Zou ik het eerder op gokken dan een aandrijfas.
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 11 sep 2016, 12:18
door h3b
Eens met JWtje. Op mijn X3 ook een trillling gehad tussen de 80 en 110km/u. Oorzaak was bij mij de banden. Of het zijn je banden of je mist wat lood en zijn ze niet meer goed gebalanceerd.
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 12 sep 2016, 09:26
door Johnny530d
h3b schreef:Eens met JWtje. Op mijn X3 ook een trillling gehad tussen de 80 en 110km/u. Oorzaak was bij mij de banden. Of het zijn je banden of je mist wat lood en zijn ze niet meer goed gebalanceerd.
Banden is echt uitgesloten. Los van het testen met 3 setjes zijn er twee weken geleden 2 nieuwe banden onder gegaan (lekke band).
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 12 sep 2016, 09:31
door Johnny530d
JWtje schreef:Op handrem zetten, bak in neutraal en dan onder de auto aan de as draaien en trekken om te kijken of je speling hebt ergens. Je kan ook de bak in P of in eerste versnelling zetten, 1 wiel opkrikken en heen en weer draaien terwijl er iemand onder de auto controleert op speling. Kruisstukken kosten niet de wereld en monteren ervan is binnen een uur te doen.
Hij is vorige week donderdag bij de specialist in Odijk geweest. De eigenaar heeft ermee gereden en voelde het ook (opvallend genoeg op ene moment erger dan het andere moment). Auto is de brug op geweest en met 2 man aan 2 kanten gedraaid. Ze konden geen speling ontdekken (wat het niet uitsluit trouwens). Hij dacht zelf aan de koppelomvormer en gaf me 'huiswerk' mee in de zin dat ik zo veel mogelijk omstandigheden moet noteren (wat zijn de omstandigheden als je het het meest voelt, toeren, versnelling etc.). De enige constante die ik kan vinden is de snelheid. Al is het soms heel erg en soms weg of bijna niet merkbaar.
Ik neem aan dat de as altijd draait als je rijdt, vrij staan gebeurd in de bak. Dus als je m rijdend in N zet dat blijft de as draaien toch?
Re: Advies cardanas - nieuw, revisie of gebruikt
Geplaatst: 12 sep 2016, 09:33
door Johnny530d
thijsvanzwam schreef:Als je er niet zeker van bent dat de as of koppeling de oorzaak is, dan zou ik er niet zomaar een nieuwe onder laten zetten.
De koppeling is een zogenaamde kruiskoppeling, deze verbindt twee delen met een soort kruisvormige pen welke in door vet gelagerde bussen scharniert. Vuil en vocht kunnen er voor zorgen dat deze bussen slijten waardoor er speling kan ontstaan met onbalans als gevolg.
Door de koppeling even goed in te vetten druk je deze speling tijdelijk weg, de trilling zal dan vanzelf ook even minder voelbaar zijn maar al vrij snel weer terugkomen.
Bij een revisie vervangen ze die delen, de lagerbussen (waarschijnlijk van messing) en het kruisstuk zelf. Aangezien de lagerbussen er waarschijnlijk in geperst zijn is hier wel wat specialisme voor nodig, met een hamer en schroevendraaier ga je het thuis niet redden, daarbij moet de boel ook weer perfect recht komen te zitten.
De optie voor een gebruikte as is natuurlijk interessant, als je hem zelf kan monteren helemaal maar hoe is de staat van die as? die heeft ook al wat ritjes meegemaakt en ook bij die as kan er al sprake zijn van opkomende slijtage. misschien rij je er een jaar mee en heb je weer het zelfde probleem.
Ik zou -als je er zeker van bent dat de koppeling de boosdoener is- voor de revisie optie gaan. De as zelf zal niets aan slijten, dat is gewoon een draaiende buis. De koppeling is na revisie nieuw dus eigenlijk heb je dan het zelfde als dat je de hele as laat vernieuwen maar voor een veel gunstigere prijs.
Een revisie bedrijf kan vaak ook eerst bepalen of revisie van de koppeling wel nodig is, zo voorkom je ook weer een reparatie welke geen oplossing biedt.
Invetten is inderdaad gedaan, had niet het idee dat het daarna weg was. Misschien 1 ritje wat minder. Dank voor het advies, ik dacht zelf ook aan een revisie als beste optie.