Even een update van mijn kant.
Vorige week dus besloten om (als eerste van dit forum??) mijn roetfilter te laten reinigen door Filtermaster-DPF. Bij deze mijn ervaring met dit bedrijf.
De reden dat ik besloten heb om mijn filter te laten reinigen is het volgende:
a. km-stand is nu 175.000; redelijk in de buurt van een reguliere vervanging/reiniging
b. thermostaat bleek niet helemaal goed geweest te zijn toen ik de auto kocht. Ik weet dus niet hoelang de vorige eigenaar met een "te koude" motor heeft rondgereden.
c. ik heb nog een origineel filter onder de auto zitten. Aangezien OEM filters voorzien zijn van edelmetalen en niet alleen bestaan uit een stalen honinggraat zoals vaak bij goedkope imitatie het geval is, vond ik het zonde om deze te slopen en leeg te halen.
d. er zijn wat rumoeren rondom de regelgeving. Zal je net zien dat als ik een roetfilter leeghaal, dat ik dan volgend jaar alsnog een filter kan aanschaffen omdat de apk regelgeving dan aangepast is
Anyways: het bedrijf waar het hier dus om gaat Enviro-ICS te 's Heerenberg. Enviro is een dochteronderneming van Tunex en zit daar dus ook om de hoek. Ze maken gebruik van een geavanceerd systeem om roetfilters te reinigen.
Ik heb mijn roetfilter zelf gedemonteerd en ben daarmee naar Enviro gegaan. In de ochtend (rond 10:00 uur) afgegeven. Er werd mij helder uitgelegd wat de reinigingsprocedure inhoudt en ik heb zelfs mee mogen kijken in de hal (foto volgt).
1. als eerste wordt het filter gewogen en wordt de tegendruk bepaald. Na reiniging wordt deze procedure herhaald om te bepalen hoeveel rommel eruit is gehaald (verschil in gewicht) en wat de tegendruk na reiniging is.
2. filter wordt in een reinigingsmachine compleet intern gereinigd met een speciale vloeistof die heen en weer door het filter wordt geschud.
3. Na reiniging met de vloeistof gaat het filter voor een uur of 3,5-4 in een speciale oven waar hij intern volledig gedroogd wordt op een temperatuur van 490 graden. Er mag namelijk geen vocht achterblijven aangezien de reinigingsvloeistof dan kristalliseert.
4. Na droging en afkoelen wordt het gewicht weer bepaald en wordt een tegendrukmeting verricht. Hiervan ontvang je een testrapport.
De resultaten:
Rond 15:00 had ik mijn filter weer terug. Uit het testrapport bleek dat mijn filter 84gr. lichter is geworden. M.a.w: 84gr. as/roet is door reiniging verwijderd. Lijkt weinig, maar gezien de zeer fijne structuur van het honinggraat-filter, kan dit voor behoorlijke verstopping zorgen.
De tegendruk was enorm gedaald! Voor reiniging ruim 300 m3/h; na reiniging: 118 m3/h. Dit was best een grote afname van de tegendruk; bij Enviro was men dus ook goed tevreden over het resultaat
Klinkt alsof ik mijn turbo heb gered van een vroegtijdige dood
Meteen het filter gemonteerd en een stuk gereden natuurlijk. Ik merk een enorm verschil in trekkracht, met name vanaf 100-120km/u. Vóór reiniging merkt ik dat de auto soms met vrij veel moeite wilde doortrekken. Nu ging ik met gemak en een vrij constante duw in de rug door naar de 180km/u. Ben toen maar gestopt
Conclusie:
Ik heb het idee dat de reinigingsmethode zijn werk goed heeft gedaan. Gezien de apparatuur die gebruikt wordt voor reiniging heb ik er wel vertrouwen in. Het is duidelijk geen opstelling van even met de hand een filter schoonblazen en klaar is kees.
Filter zag er optisch schoon uit (voor zover je kunt zien natuurlijk) en met name het enorme verschil in tegendruk gaf mij goede hoop. iDrive heb ik na montage van het filter gereset, dus de komende 150.000-200.000km hoop ik geen omkijk meer te hebben (ik rij alleen vrij grote stukken).
In het midden is de reinigingsmachine te zien. Links staat een vat met reinigingsvloeistof (helder) en daarnaast de vloeistof met het afval erin (zwart). Aan de rechterkant is de oven te zien die het filter een drogingsbeurt geeft.
Ik heb het testrapportje even niet bij de hand, maar zal deze een dezer dagen ook uploaden.