Ik merkte vandaag iets aan de automaatbak van mijn 540i E39 dat ik nog nooit eerder bij een automaat heb gemerkt. Ik reed op de snelweg en kwam bij de afrit die ik moest hebben. Vanaf 120 km/h liet ik het gas los om de afrit op te rollen (nou ja, af te rollen dan), en toen bij 100 km/h zakte het toerental langzaam weg naar 1.000 tpm (normaal bij die snelheid in de hoogste versnelling is iets van 1.800 tpm), en bij 80 km/h stond de teller op 800 tpm. Leek op een soort van 'zeilfunctie' avant la lettre... Komt dit de E39 kenners bekend voor? Later probeerde ik het nog eens (gas los en laten rollen) en toen zakte het toerental niet weg maar bleef op de 'normale' waarden hangen. Ik snap er weinig van. Misschien is het wel normaal en heb ik er nooit eerder zo op gelet, ook niet bij mijn A8 automaat (1999). Maar het gebeurt dus kennelijk niet steeds bij mijn E39 (ene keer wel, andere keer niet

O ja, auto is van 2002, en heeft 157.900 km gelopen. Automaatbak is bij 148.000 km gespoeld bij ZF Dortmund. Automaat schakelt verder vlekkeloos smooth! Ik heb de auto 2 maanden, en de auto heeft net een grote beurt gehad bij de BMW specialist...