Luc met een 520d, maar waarom
Geplaatst: 28 feb 2016, 11:55
Hallo allemaal,
Mijn naam is Luc, kom uit het uiterste zuiden des lands, ben zelfstandig ondernemer en beleef BMW rijden sinds 2008.
Daarvoor reed ik redelijk sportieve auto's zoals een Clio 16V (nee, geen Williams) en een Golf VR6. Vanwege gezinsuitbreiding in '99 gekozen voor Skoda Octavia 1.8T (getuned). Daar heb ik er twee van gehad en volstrekt probleemloos gereden totdat....
Ik in 2008 via een vriend zijn E61 530D Executive uit 2005 kon overnemen met 130.000 km op de teller. Wow, dat was toch een aparte beleving. Ik heb de auto tot vorig jaar april gereden en uiteindelijk met een kleine 300K van de hand gedaan. Is de tussenliggende periode probleemloos verlopen? Nou nee, niet echt...
Het begon als vrij snel toen ik de auto had dat de glazenachterklep niet meer openging; kabelbreuk. Na 30.000 begon de auto van binnen naar diesel te stinken. Oorzaak een lekkend spruitstuk. Bij kilometerstand 220K stond ik met geen vermogen meer langs de kant van de weg. Oorzaak turbo kapot. Gelijk hiermee ook het inlaatspruitstuk vervangen (scheurtje). Tevens alle gloeibougies vervangen. Kosten 3000 euro(!!).
Je zou zeggen dat je dan alles hebt gehad. Na 25 maanden bij 260K weer storingen, slecht lopen. Wederom turbo kapot en twee slechte injectoren. BMW gaf niet thuis met coulance en de dealer heeft alles voor me opgelost (chapeau!). De kosten van de injectoren en nog wat klein spul waren voor mijn rekening, toch nog 1600 euri.
De motor bleef slecht lopen en na grondig onderzoek bleken nog twee injectoren slechte waarden gegeven. Tevens direct de roetfiler (voor de 2e keer) laten reinigen. Alles bij elkaar weer 2000 euro. Volgens een dieselspecialist moet je altijd de roetfilter reinigen als je een turbo hebt vervangen.
Intussen hield de bleutooth module ermee op en vertoonde de CCC kuren. Deze startte niet altijd meer op (BMW logo en that's it). Uiteindelijk was ik het allemaal zo beu dat ik - nadat ik duizenden (!!) euro had uigegeven aan reparaties- gekozen heb voor een 2 liter 520D uit 2011 met 68K.
Deze heb ik nu bijna een jaar en wat 'n genot!! Heerlijk cruisen met 24 maanden garantie!! Super zuinig in verbruik. Niet teveel opties (wel electrisch verstelbare stoelen met memo, sportaut, navi prof, lichtpakket, achteruitrijcamera, sophisto grau met oyster leer, zwarte hemel en styling 328 18").
Redelijk basic in vergelijk met alle opties en mogelijkheden. Het enige dat ik echt mis, is het headupdisplay.
Binnenkort wat foto's in de showroom.
Afgelopen oktober de 15 jaar oude polo ingeruild van mijn vrouw (erfenis van mijn vader....de polo, niet mijn vrouw) voor een E87 118i automaat uit 2005 met 80K op de teller. Heerlijke auto met leer en schuifdak!!
Mijn naam is Luc, kom uit het uiterste zuiden des lands, ben zelfstandig ondernemer en beleef BMW rijden sinds 2008.
Daarvoor reed ik redelijk sportieve auto's zoals een Clio 16V (nee, geen Williams) en een Golf VR6. Vanwege gezinsuitbreiding in '99 gekozen voor Skoda Octavia 1.8T (getuned). Daar heb ik er twee van gehad en volstrekt probleemloos gereden totdat....
Ik in 2008 via een vriend zijn E61 530D Executive uit 2005 kon overnemen met 130.000 km op de teller. Wow, dat was toch een aparte beleving. Ik heb de auto tot vorig jaar april gereden en uiteindelijk met een kleine 300K van de hand gedaan. Is de tussenliggende periode probleemloos verlopen? Nou nee, niet echt...
Het begon als vrij snel toen ik de auto had dat de glazenachterklep niet meer openging; kabelbreuk. Na 30.000 begon de auto van binnen naar diesel te stinken. Oorzaak een lekkend spruitstuk. Bij kilometerstand 220K stond ik met geen vermogen meer langs de kant van de weg. Oorzaak turbo kapot. Gelijk hiermee ook het inlaatspruitstuk vervangen (scheurtje). Tevens alle gloeibougies vervangen. Kosten 3000 euro(!!).
Je zou zeggen dat je dan alles hebt gehad. Na 25 maanden bij 260K weer storingen, slecht lopen. Wederom turbo kapot en twee slechte injectoren. BMW gaf niet thuis met coulance en de dealer heeft alles voor me opgelost (chapeau!). De kosten van de injectoren en nog wat klein spul waren voor mijn rekening, toch nog 1600 euri.
De motor bleef slecht lopen en na grondig onderzoek bleken nog twee injectoren slechte waarden gegeven. Tevens direct de roetfiler (voor de 2e keer) laten reinigen. Alles bij elkaar weer 2000 euro. Volgens een dieselspecialist moet je altijd de roetfilter reinigen als je een turbo hebt vervangen.
Intussen hield de bleutooth module ermee op en vertoonde de CCC kuren. Deze startte niet altijd meer op (BMW logo en that's it). Uiteindelijk was ik het allemaal zo beu dat ik - nadat ik duizenden (!!) euro had uigegeven aan reparaties- gekozen heb voor een 2 liter 520D uit 2011 met 68K.
Deze heb ik nu bijna een jaar en wat 'n genot!! Heerlijk cruisen met 24 maanden garantie!! Super zuinig in verbruik. Niet teveel opties (wel electrisch verstelbare stoelen met memo, sportaut, navi prof, lichtpakket, achteruitrijcamera, sophisto grau met oyster leer, zwarte hemel en styling 328 18").
Redelijk basic in vergelijk met alle opties en mogelijkheden. Het enige dat ik echt mis, is het headupdisplay.
Binnenkort wat foto's in de showroom.
Afgelopen oktober de 15 jaar oude polo ingeruild van mijn vrouw (erfenis van mijn vader....de polo, niet mijn vrouw) voor een E87 118i automaat uit 2005 met 80K op de teller. Heerlijke auto met leer en schuifdak!!