Pagina 1 van 1

Spruitstuk defekt

Geplaatst: 14 feb 2016, 14:24
door Willemgorus
Hallo iedereen, ik ben Willem uit Aalst. Ben sinds een tweetal jaar in het bezit van een BMW E61 530D. Nu heb ik een probleem waar ik jullie mening wil van horen.
De wagen heeft een gescheurd uitlaatspruitstuk zoals zovelen.Na wat rondvraag gedaan te hebben zouden de originele spruitstukken allemaal scheuren.
Op het net vond ik een alternatief namelijk een gietijzeren spruitstuk. Ik heb zo eentje besteld op Ebay zou moeten werken voor E61....Mijn garage heeft het spruitstuk gemonteerd, ja het past maar werkt niet !!!! :wtf: Turbo werkt niet meer, turbo actuator maakt steeds klikkend geluid. (vermoedelijk in beveiliging). Garage heeft computer aan wagen gelegd en ja laaddruk is te hoog!! Waarschijnlijk zijn de gaten in het nieuwe gietijzeren stuk te klein....Iemand ervaring met deze gietijzeren stukken???
Zal maar best het originele bestellen denk ik.
Alvast dank voor de feedback
Bewerk bericht

Re: Spruitstuk defekt

Geplaatst: 14 feb 2016, 15:11
door Quadrantz
Hoi Willem,

We stellen op prijs als je je ook even voorstelt in het voorsteltopic met evt. een fototje :).

De 530D's met 218pk (2003 - 2005/2006) staan inderdaad bekend om een zwakkere uitlaatspruitstuk. De 231pk versie en 235pk versie zijn voorzien van de gietijzeren.

Ik zou zeker voor een originele uitlaatspruitstuk gaan van gietijzer, ik weet niet welke je nu precies via Ebay besteld hebt maar namaak zou voor mij een no go zijn.

Succes ermee :duim:

Re: Spruitstuk defekt

Geplaatst: 14 feb 2016, 17:48
door djvirus
Hoi Willem zeker een bekend probleem. Heb bij een klant van me op zijn 530d 218 pk ook de gietijzeren gemonteerd. Na montage bleek de turbo zich in te houden. Hij mist namelijk vermogen onderin. Bij 3000 toeren hoor ik keiharde geblaas en dan schiet ie vooruit. Uitlezen gaf geen fouten aan, maar het blijkt dat de gietijzeren toch een kleinere opening heeft voor de doorlaat van het lucht. De van hem is ook via ebay aangeschaft. Op ebay stond geschikt voor e60 530 218 pk maar uiteindelijk bleek het toch anders te zijn. De klant heeft maar toch voor de originele weer gekozen en nadat ik deze gemonteerd had waren deze problemen weg. Auto heeft weer volle vermogen ook onderin. Zo een spruitstuk gaat toch wel gemakkelijk een 100.000 km mee dus mijn advies is om toch voor de originele te gaan tenzij je zeker weet dat de gietijzeren voor de e60/e61 530d geschikt is. Met name de openingen voor lucht doorlaat.

Re: Spruitstuk defekt

Geplaatst: 14 feb 2016, 18:01
door Willemgorus
DJVIRUS alvast bedankt voor het antwoor, zal het originele stuk alvast bestellen.
Mvg