automaat probleem
Geplaatst: 07 okt 2015, 09:26
Geachte medeforummers,
Mag ik jullie advies vragen: ik heb een 530XD uit 2008 met zo'n 170.000 op de teller (vorig jaar gekocht, altijd onderhoud gehad bij BMW dealer; nooit getuned).
Vanwege de vele adviezen hieromtrent heb ik de automaatbak begin dit jaar bij ZF preventief onderhoud laten ondergaan (volgens hun standaard protocol). Ik had tevoren geen klachten.
Later dit jaar ontstonden er wel klachten: bij koude start wat slippen en schokken bij van stilstand wegrijden, dus de lage versnellingen. Als de auto na 20 minuten ofzo is warmgereden, verdwijnen meestal de hiervoor genoemde klachten. Ik ben teruggegaan naar ZF voor verdere analyse. Ze hebben ermee gereden (met de laptop verbonden) en de foutcodes van de automaat opgezocht: het gaat om (in mijn eigen woorden) een probleem van de 2de versnelling en de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling, dat neerkomt op slijtage. Advies: in principe alleen op te vangen met een nieuwe (gereviseerde) automaat a 3500 euro. Slecht nieuws dus, zeker omdat ik met het serviceonderhoud hoopte dit soort dingen te voorkomen, maar goed. Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar de auto bereed, zelf rijden we er altijd erg rustig mee, dus dat zo'n bak bij 170.000km al kuren vertoond is vervelend maar het is niet anders..
Maar nu de vraag: wat zouden jullie doen: de auto rijdt op zich helemaal niet slecht en als die eenmaal warm is gelopen merk je uberhaupt niets. Je kunt er mee doorrijden, met als risico dat vroeg of laat de automaat die schakeling niet meer wil maken en dus niet wegrijdt en dan moet je vanzelf een nieuwe automaat laten installeren.
Zijn er andere opties? Ik denk zelf dat flushen hier niet het gewenste effect zal hebben. Wel zit ik te overwegen om gewoon nog een tijd door te rijden tot dat de klachten dermate opspelen dat het echt vervelend wordt. Ik heb de auto gekocht met de intentie om hem langer te houden (hij is verder in goede staat, er zijn geen andere problemen), bv door hem zeker tot 300k km te houden (we rijden 30-40k km per jaar) dus misschien is het de investering wel waard van een nieuwe bak.
Graag jullie gedachten / tips / adviezen!
Mag ik jullie advies vragen: ik heb een 530XD uit 2008 met zo'n 170.000 op de teller (vorig jaar gekocht, altijd onderhoud gehad bij BMW dealer; nooit getuned).
Vanwege de vele adviezen hieromtrent heb ik de automaatbak begin dit jaar bij ZF preventief onderhoud laten ondergaan (volgens hun standaard protocol). Ik had tevoren geen klachten.
Later dit jaar ontstonden er wel klachten: bij koude start wat slippen en schokken bij van stilstand wegrijden, dus de lage versnellingen. Als de auto na 20 minuten ofzo is warmgereden, verdwijnen meestal de hiervoor genoemde klachten. Ik ben teruggegaan naar ZF voor verdere analyse. Ze hebben ermee gereden (met de laptop verbonden) en de foutcodes van de automaat opgezocht: het gaat om (in mijn eigen woorden) een probleem van de 2de versnelling en de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling, dat neerkomt op slijtage. Advies: in principe alleen op te vangen met een nieuwe (gereviseerde) automaat a 3500 euro. Slecht nieuws dus, zeker omdat ik met het serviceonderhoud hoopte dit soort dingen te voorkomen, maar goed. Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar de auto bereed, zelf rijden we er altijd erg rustig mee, dus dat zo'n bak bij 170.000km al kuren vertoond is vervelend maar het is niet anders..
Maar nu de vraag: wat zouden jullie doen: de auto rijdt op zich helemaal niet slecht en als die eenmaal warm is gelopen merk je uberhaupt niets. Je kunt er mee doorrijden, met als risico dat vroeg of laat de automaat die schakeling niet meer wil maken en dus niet wegrijdt en dan moet je vanzelf een nieuwe automaat laten installeren.
Zijn er andere opties? Ik denk zelf dat flushen hier niet het gewenste effect zal hebben. Wel zit ik te overwegen om gewoon nog een tijd door te rijden tot dat de klachten dermate opspelen dat het echt vervelend wordt. Ik heb de auto gekocht met de intentie om hem langer te houden (hij is verder in goede staat, er zijn geen andere problemen), bv door hem zeker tot 300k km te houden (we rijden 30-40k km per jaar) dus misschien is het de investering wel waard van een nieuwe bak.
Graag jullie gedachten / tips / adviezen!