Raar geluid onder de motorkap
Geplaatst: 23 sep 2015, 20:48
Beste Leden,
De BMW E60 die ik bezit heeft mij helaas wel eens laten zitten. er zijn al verschillende reparaties aan geweest helaas. dure hobby allemaal. Vandaar dat ik eens dacht om ergens anders hulp te zoeken. sinds enige tijd stotterde mijn E60-je veelal net onder 2000 toeren. en met stotteren bedoel ik ook echt schokken etc. beetje het idee alsof je motor net uitvalt. op een gegeven moment reed ik van mijn werk weg en wou ik over de snelweg naar huis tuffen. Toen ik rond de 120 zat, viel het me op dat er totaal geen vermogen meer (over) was. langzaam ging hij toch richting de 135. maar meer ook niet. een grote kanttekening is dat ik mijn voet halverwege het gaspedaal had en de verbruiksmeter ging naar het midden van de schaal (10L/100K). wat ik vrij normaal vind met een beetje optrekken. Indien ik dan het gaspedaal verder intrapte, gebeurde er niets. de verbruiksmeter ging niet omhoog en ik voelde ook geen vermogen. net alsof de auto er niets mee deed. Vervolgens reed ik naar een officiele BMW dealer en de werkplaats was zo vrij om even onder de motorkap te kijken. Ik heb verteld wat bovenstaand viel te lezen. toen ik de auto uitzette en vervolgens weer startte, is dit bovenstaande niet meer voorgekomen. ik heb het ook één keer eerder gehad maar dat was een half jaar geleden na een reparatie. de garage waar ik toen bij zat heeft een rit met mij gedaan zodat hij het zelf kon ervaren, en zoals ook bovenstaand te lezen valt, na het uit en aanzetten is het "euvel" weg.
na een half uurtje/ drie kwartier kon de werkplaats mij vertellen dat ik een lek inlaatspruitstuk had en om een lang verhaal kort te maken het kwam er op neer: een nieuw inlaatspruitstuk, het roetfilter reiningen en werkloon.
Totaal 2K.
Ik vond dit nogal aan de royale kant en ben eens wezen kijken met wat vrienden. we hebben het uitlaatspruitstuk eraf gehad, en behalve heel veel carterdamp en verkoling (of hoe je het ook moet noemen) in de "inlaatbuisjes", konden we geen lek vinden. totdat één zei: "kijk eens naar deze scheur". en ja hoor, 2 scheuren van rond de 4 á 5 cm in de slang tussen de intercooler en het gashuis. Door de bovendruk van de turbo is er dus lucht wezen lekken.
We hebben dit even met de quickfix manier gedaan en dat is Duct tape (het eeuwenoude wondermiddel). ik zal hiervoor een nieuwe slang bestellen.
Vervolgens had ik het idee dat de auto weer beter trok, alleen nu komt het volgende "euvel". De auto maakt, indien ik echt trekkracht vraag zoals even een beetje doortrappen (uiteraard met warme motor), dat er onder de motorkap een hoog geluid vandaan komt. het eerste waar ik aan dacht is een kapotte turbo. Tsja zoveel verstand heb ik er ook niet van. heb eens de auto in de vrijgezet en iemand het pedaal laten intrappen naar 3000 - 3500 toeren en ben zelf onder de motorkap wezen luisteren, maar kon niets horen. ik dacht als het de turbo is zal het ook hoorbaar moeten zijn in de vrij. of is het alleen maar hoorbaar indien de auto ook echt moet "trekken".
Hebben jullie ideeën?
Met vriendelijke groeten,
Jan
De BMW E60 die ik bezit heeft mij helaas wel eens laten zitten. er zijn al verschillende reparaties aan geweest helaas. dure hobby allemaal. Vandaar dat ik eens dacht om ergens anders hulp te zoeken. sinds enige tijd stotterde mijn E60-je veelal net onder 2000 toeren. en met stotteren bedoel ik ook echt schokken etc. beetje het idee alsof je motor net uitvalt. op een gegeven moment reed ik van mijn werk weg en wou ik over de snelweg naar huis tuffen. Toen ik rond de 120 zat, viel het me op dat er totaal geen vermogen meer (over) was. langzaam ging hij toch richting de 135. maar meer ook niet. een grote kanttekening is dat ik mijn voet halverwege het gaspedaal had en de verbruiksmeter ging naar het midden van de schaal (10L/100K). wat ik vrij normaal vind met een beetje optrekken. Indien ik dan het gaspedaal verder intrapte, gebeurde er niets. de verbruiksmeter ging niet omhoog en ik voelde ook geen vermogen. net alsof de auto er niets mee deed. Vervolgens reed ik naar een officiele BMW dealer en de werkplaats was zo vrij om even onder de motorkap te kijken. Ik heb verteld wat bovenstaand viel te lezen. toen ik de auto uitzette en vervolgens weer startte, is dit bovenstaande niet meer voorgekomen. ik heb het ook één keer eerder gehad maar dat was een half jaar geleden na een reparatie. de garage waar ik toen bij zat heeft een rit met mij gedaan zodat hij het zelf kon ervaren, en zoals ook bovenstaand te lezen valt, na het uit en aanzetten is het "euvel" weg.
na een half uurtje/ drie kwartier kon de werkplaats mij vertellen dat ik een lek inlaatspruitstuk had en om een lang verhaal kort te maken het kwam er op neer: een nieuw inlaatspruitstuk, het roetfilter reiningen en werkloon.
Totaal 2K.
Ik vond dit nogal aan de royale kant en ben eens wezen kijken met wat vrienden. we hebben het uitlaatspruitstuk eraf gehad, en behalve heel veel carterdamp en verkoling (of hoe je het ook moet noemen) in de "inlaatbuisjes", konden we geen lek vinden. totdat één zei: "kijk eens naar deze scheur". en ja hoor, 2 scheuren van rond de 4 á 5 cm in de slang tussen de intercooler en het gashuis. Door de bovendruk van de turbo is er dus lucht wezen lekken.
We hebben dit even met de quickfix manier gedaan en dat is Duct tape (het eeuwenoude wondermiddel). ik zal hiervoor een nieuwe slang bestellen.
Vervolgens had ik het idee dat de auto weer beter trok, alleen nu komt het volgende "euvel". De auto maakt, indien ik echt trekkracht vraag zoals even een beetje doortrappen (uiteraard met warme motor), dat er onder de motorkap een hoog geluid vandaan komt. het eerste waar ik aan dacht is een kapotte turbo. Tsja zoveel verstand heb ik er ook niet van. heb eens de auto in de vrijgezet en iemand het pedaal laten intrappen naar 3000 - 3500 toeren en ben zelf onder de motorkap wezen luisteren, maar kon niets horen. ik dacht als het de turbo is zal het ook hoorbaar moeten zijn in de vrij. of is het alleen maar hoorbaar indien de auto ook echt moet "trekken".
Hebben jullie ideeën?
Met vriendelijke groeten,
Jan