Pagina 1 van 1
Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 09:17
door black 320
Ik ben op zoek naar een 320d sedan,
Nu heb ik een nette blauwe uit 1999 op autoscout zien staan. Met “maar†180.000 km op de teller. Nu ligt er de originele turbo nog onder, is dat reden voor paniek????
En het is dus een pre facelift model, wat zijn de verschillen tussen face lift en pre facelift???? Alleen dingetjes aan de buitenkant of zijn er wezelijke verbeteringen doorgevoerd???
Jörgen
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 09:37
door Opt1mus
Hey Jörgen, 1999 en 180.000 km is netjes idd. Controleer iig of dit klopt bij de NAP.
VWB de levensduur van de turbo is dat afhankelijk van hoe de vorige eigenaar (en) ermee om zijn gegaan. Mijn PFL staat nu op 202K met de originele turbo
Verschillen tussen FL en PFL kun je
hier lezen.
Lees ook eens de diverse topics met aankooptips.
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 15:26
door jantjehayabusa
Dit kun je idd beter per PB of in de rubriek "aangeboden" doen.
Moderatoropmerking Opt1mus
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 16:08
door Mario TT
Omdat je auto kilometers heeft hoeft dat niet meteen reden te zijn voor paniek. Alle zwakke punten van deze auto kunnen kapot, zoveel bij een BMW of bij een ander model. Alleen statistisch gezien heb je meer kans misschien.
Je leest heel veel over zwakke plekken van de e46 op dit forum , sommige dingen vind ik behoorlijk overtrokken en sommige dingen niet. Je kan je ongelooflijk veel zorgen gaan maken over de turbo of over de hoge drukpomp terwijl morgen misschien wel eens je waterpomp het begeeft. Of je rijdt je band lek of je komt er achter dat je tank brandstof lekt of er scheurt een waterleiding...of je oliepomp gaat kapot. Of je stuurpomp gaat kapot. Alles kan en je moet je er niet tevel zorgen over maken want misschien rijdt er morgen wel iemand door het rood en rijdt finaal je zijkant er uit met je vriendin erbij. Er zijn zoveel zorgen die met een auto meekomen. De facelift of de prefacelift hebben allebei wel zwakke punten, ik neig naar een facelift omdat die betrouwbaarder zou kunnen uitpakken dan een prefacelift. Echter vinden andere mensen dat misschien niet.. Als ik nu de keuze moet maken tussen een PFL en een FL kies ik toch voor de PFL al is de FL moderner.
Overigens vind ik 180.000km discutabel... dat betekend dat je diesel 18000km per jaar heeft gereden en dat is iets wat je bijna nooit ziet bij een diesel.. NAP is te omzijlen. Maar ik wil niet beweren dat het gelogen is en niet kan want naar mijn berekeningen is het omslagpunt rond de 15000km (zonder onderhoud meegerekend). Je moet ook een goed gevoel krijgen bij de auto.
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 17:18
door Johnny
Wat ^ zegt. Ik heb zelf afgelopen zaterdag een FL 330d H5 aangeschaft. Met nog 8mnd huisselectiegarantie.
De auto wordt pas overgeschreven als na de aankoopkeuring blijkt dat er iets gerepareerd/vervangen moet worden en dat ook is gedaan. Dat gaat a.s. donderdag gebeuren (betekend voor mij dus wederom een verlofdag x| ) en hopelijk kan ik dan gewoon direct naar huis rijden na overschrijving :~
En bedenk je wel dit he ... 320d zit momenteel qua MRB op circa 330 euro/kwartaal x| en een 330d op circa 364 euri/kwartaal
Tss... 6% gestegen sinds de laatste verhoging in april ofzo :r
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 17:37
door Fabian79
Overigens vind ik 180.000km discutabel... dat betekend dat je diesel 18000km per jaar heeft gereden en dat is iets wat je bijna nooit ziet bij een diesel.. NAP is te omzijlen. Maar ik wil niet beweren dat het gelogen is en niet kan want naar mijn berekeningen is het omslagpunt rond de 15000km (zonder onderhoud meegerekend). Je moet ook een goed gevoel krijgen bij de auto.
De mijne is van jan 2001 en heeft nu 145.000 gelopen (330d) das ook 18.000 gemiddled per jaar. Ik vind dat niet raar voor een diesel. Errug lekker moet ik zeggen zo'n km stand. Vindt er maar es 1.
Ik heb deze helemaal gechekt met N.A.P. en RDW apk gegevens en alles klopt. Ik ben zelf echt helemaal diesel verslaafd. Ik rij misschien ook maar 10.000 per jaar. Dan mag het duurder zijn, maar het rijdt vele malen lekkerder dan benzine. Dat is persoonlijk, maar voor mij waarheid. Ik ben gewoon gek op koppel

Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 17:50
door kleze
Met de pfl moet je je druk maken om de brandstofpomp (1500-2000) euro, en niet de turbo, dat is juist bij de fl weer de kwaal! verder zijn de draagarmen, koppeling+drukgroep en lmm de duurste kwalen van de pfl
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 18:08
door Johnny
Fabian79 schreef:Overigens vind ik 180.000km discutabel... dat betekend dat je diesel 18000km per jaar heeft gereden en dat is iets wat je bijna nooit ziet bij een diesel.. NAP is te omzijlen. Maar ik wil niet beweren dat het gelogen is en niet kan want naar mijn berekeningen is het omslagpunt rond de 15000km (zonder onderhoud meegerekend). Je moet ook een goed gevoel krijgen bij de auto.
De mijne is van jan 2001 en heeft nu 145.000 gelopen (330d) das ook 18.000 gemiddled per jaar. Ik vind dat niet raar voor een diesel. Errug lekker moet ik zeggen zo'n km stand. Vindt er maar es 1.
Ik heb deze helemaal gechekt met N.A.P. en RDW apk gegevens en alles klopt. Ik ben zelf echt helemaal diesel verslaafd. Ik rij misschien ook maar 10.000 per jaar. Dan mag het duurder zijn, maar het rijdt vele malen lekkerder dan benzine. Dat is persoonlijk, maar voor mij waarheid. Ik ben gewoon gek op koppel

Voor dat koppel betaal je dan wel dik 800 euro per jaar aan extra MRB

x|
Da's gewoon dik 8500 km die je minder kan rijden!

Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 19:51
door Mario TT
Fabian79 schreef:Overigens vind ik 180.000km discutabel... dat betekend dat je diesel 18000km per jaar heeft gereden en dat is iets wat je bijna nooit ziet bij een diesel.. NAP is te omzijlen. Maar ik wil niet beweren dat het gelogen is en niet kan want naar mijn berekeningen is het omslagpunt rond de 15000km (zonder onderhoud meegerekend). Je moet ook een goed gevoel krijgen bij de auto.
De mijne is van jan 2001 en heeft nu 145.000 gelopen (330d) das ook 18.000 gemiddled per jaar. Ik vind dat niet raar voor een diesel. Errug lekker moet ik zeggen zo'n km stand. Vindt er maar es 1.
Ik heb deze helemaal gechekt met N.A.P. en RDW apk gegevens en alles klopt. Ik ben zelf echt helemaal diesel verslaafd. Ik rij misschien ook maar 10.000 per jaar. Dan mag het duurder zijn, maar het rijdt vele malen lekkerder dan benzine. Dat is persoonlijk, maar voor mij waarheid. Ik ben gewoon gek op koppel

Ik zei ook niet dat het niet kon, je kan er dus over discussieren en jij bent het levende bewijs dat het wel kan. Maar omdat het zeldzamer is dien je het wel extra te controleren. Bijv. aan de slijtplekken op het stuur.. die zullen er nog niet zijn met 180000km maar wel met 300000km..
Vergeet trouwens bij de FL de klepjes niet die kunnen afbreken in de inlaat waardoor je hele motor in de soep kan lopen.
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 20:05
door Mario TT
Niet elke e46 rijder zit op het forum.. een klein percentage daarvan maar en wellicht dat daarvan meer mensen een sportstuur willen.
En juist wel een goede indicator, als er geen ander stuur in zit, maar dit is iets wat een kant opwerkt. Als er slijtplekken opzitten heeft de auto waarschijnlijk meer dan 180.000km gereden. Als er geen slijtplekken opzitten betekend het niet dat hij 300.000km heeft gelopen. Hetzelfde als een stoel, als je stoel helemaal versleten is denk je dan dat de auto 180.000km heeft gelopen of eerder 300.000km? Het bewijst niets maar het geeft gewoon een indicatie en een soort van vertrouwen of niet.
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 21:50
door Fabian79
Mijn stuur heeft echt wel gebruikerssporen, maar denk dat it ook te maken heeft met wie er met zo'n auto rijdt.
Draagt deze persoon altijd ringen? heef tdeze altijd het stuur hetzelfde vast en draai je altijd met 1 hand aan het stuur tijdens inparkeren enzo. Laten we het dan ook nog maar niet over de invloed van de zon hebben en het onderhoud van het geheel.
Ik heb auto's gezoen met lederen bekleding met 300.000 + op de teller en dat zag er beter uit dan dat van mij.
Tis maar net wie gebruikt het en hoe. Tuurlijk zal je meestal verschil zien, maar het hoeft niet altijd.
Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 19 jan 2009, 23:37
door Mario TT
Heb jij al kale plekken op het stuur?? Had ik niet verwacht... dan neem ik terug wat ik gezegd heb. En ja je kan heel lang doen met je spullen het ligt er inderdaad aan hoe je er mee omgaat... Maar had toch wel gedacht dat een BMW redelijk slijtvast zou zijn.. Kilometers zeggen niet alles want ik rij 100km kaarsrechtuit naar m`n werk dus dan draai ik ook niet echt aan het stuur. Als ik 5 km stad rij heb ik dat 100x meer gedaan.. Nu gooi ik mijn eigen theorie omver denk ik... maar had wel gedacht dat BMW slijtvaster zou zijn... maar niet slijtproof natuurlijk. Maar dan blijft het wel zo dat als bijv het stuur gesleten is en de bekleding ziet er niet zo mooi meer uit en het lijkt allemaal te mooi om waard te zin dat het dan misschien ook wel is..maar hoeft niet.. jullie hebben gelijk.

Re: Facelift of pre facelift model???????
Geplaatst: 20 jan 2009, 12:37
door JonasCoryn
Mario TT schreef:Overigens vind ik 180.000km discutabel... dat betekend dat je diesel 18000km per jaar heeft gereden en dat is iets wat je bijna nooit ziet bij een diesel.. NAP is te omzijlen. Maar ik wil niet beweren dat het gelogen is en niet kan want naar mijn berekeningen is het omslagpunt rond de 15000km (zonder onderhoud meegerekend). Je moet ook een goed gevoel krijgen bij de auto.
Of je nu weinig of veel km's hebt met een diesel, je moet er niet echt iets achter zoeken als de staat van de wagen de kilometerstand betaamt.
Mijne van 2002 heeft nu 80.000km en dus statistisch gezien 10-15000 per jaar gelopen.
Mijn onderhoudsboek vertelt me perfect hoeveel de kmstand was in welke periode, en daaruit blijkt dat hij zo'n 2 jaar veel minder gereden heeft, als wagen van een oudere man. En dat vind ik niet eens zo erg. Wat me wel intereseerde is dat de wagen altijd binnengestaan heeft enzo. Dat vind ik wel belangrijker.