Pagina 1 van 1

Swirlflaps/wervelkleppen verwijderen

Geplaatst: 05 aug 2015, 10:36
door BlackMansWagon
Goedemorgen allemaal,

Ik heb net een BMW 5serie 520D E60 2009 gekocht met 180k op de teller.
Ik heb hem uitgelezen en er komen geen storingen naar voren.

Kan iemand mij vertellen wat swirlflaps/wervelkleppen zijn en of deze verwijderd moeten worden. Is het beter om ze te verwijderen of moet ik ze houden.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik mijn turbo kan controleren.

Kortom, ik ben blij met de auto, maar met zoveel elektronica en features wil ik graag weten waar ik op moet letten qua onderhoud. Iemand zei me al dat ik de automaat-bak moet laten spoelen.

Ik hoor het graag van de experts.

Re: Swirlflaps/wervelkleppen verwijderen

Geplaatst: 05 aug 2015, 11:58
door tom_il
Zoals in je andere topic aangegeven is het grootste pijnpunt bij de N47 motor in de fl de distributieketting. Bij de pfl zat nog de M47 erin die dit probleem totaal niet heeft zoals de 6 cilinders.
Zeker bij deze km stand. Menig horror verhaal te vinden op internet waarbij de motor in de soep draaide.
Hoeft niet perse bij jou wagen, maar zeker een heel belangrijk aandachtspunt.
Wervelkleppen zijn mij minder bekend van dit motortype. Meen dat de constructie anders is dan bij de 6 cilinders.

Ik raard je aan om de 1/3 serie fora te bezoeken omtrend de N47 motor, deze is namelijk zeer beperkt hier aanwezig. Terwijl deze in tig keer meer toegepast is in de 1/3 serie. Veel meer kennis is daar aanwezig.

Re: Swirlflaps/wervelkleppen verwijderen

Geplaatst: 07 aug 2015, 12:21
door avdakker
Hadden we hier niet al ergens opgezocht welke wagens er wel of niet problemen mee hadden? Effe kijken....
http://www.bmwforums.info/general-guide ... flaps.html
Hier staat het e.e.a. in maar niets over de N47 inderdaad. Wel de M47 motor maar die heeft ze blijkbaar niet.