520D: DPF vervangen
Geplaatst: 10 jul 2015, 18:29
Dag allemaal,
Nu heb ik al veel gelezen over (verstopte) roetfilters, maar ik vind mijn situatie toch eigenaardig (auto heeft 190.000km):
Ik heb sinds enkele maanden het probleem dat mijn wagen soms last heeft van vermogenverlies. Het komt voor om de 3-4 weken en duurt ongeveer 10-15 minuten. Meestal valt het voor als ik langere tijd op de snelweg rijdt, ik kan dan gewoon 120 km/u rijden, maar optrekken gaat zeer moeizaam.
Mijn eerste gedacht was dat de motor aan het regenereren was, want ik heb hier en daar gelezen dat dat om 1000km (=3-4 weken voor mij) voorvalt. Ik heb echter pas last van vermogenverlies sinds enkele maanden. (zonder meldingen op de boardcomputer)
Nu reed ik zaterdag naar de Ardennen en ineens was het probleem er weer. Maar ik reed gewoon door, in de veronderstelling dat het na 10-15 min wel weer weg zou gaan. Het ging deze keer echter niet weg en werd alleen maar erger tot als ik op een gegeven moment geen 50km/u meer kon halen (kleine nuance: het was >35°C en ik had >400kg aan mensen aan boord) en ik kreeg toen de melding "Verhoogde uitstoot". Uiteindelijk de motor stilgelegd, enkele keren proberen herstarten, maar toerental kwam in neutraal niet hoger dan 2000rpm. Dan maar een uurtje gewacht, dan ging het iets beter en tegen 80km/u naar huis gereden.
Auto tot maandag laten staan, rit van 50km gedaan waarbij hij zonder veel moeite 120km/u kon halen, op CC blijven rijden met af en toe wat kortstondig inhouden (1-2 seconden) in het begin, maar tegen het einde van de rit bleek het probleem weer opgelost te zijn (melding van verhoogde uitstoot is tijdens deze rit ook weggegaan)...
Dan maar naar de dealer gereden om hem uit te lezen, met als verdikt: "Roetfiltersysteem" en 2 Gloeibougies (en een bijzonder hoge factuur voor de auto 3 minuten aan de computer te hangen en blijkbaar krijg je het rapport ook niet mee als je er niet expliciet achter vraagt).
Nu heb ik hierbij een paar concrete vragen:
1. Is zulk vermogenverlies normaal tgv een verstopte roetfilter? En vooral, dat hij 2 dagen later weer normaal rijdt? Is er mogelijk nog iets anders aan de hand?
2. Is het normaal dat ik hiervoor nooit een melding krijg via de boardcomputer, maar dat hij dat blijkbaar wel registreert?
3. Kan het veel kwaad om verder te rijden op de momenten dat er niets aan de hand is, in afwachting van het zoeken naar een oplossing?
4. Betreft de gloeibougies: Moet ik mij hier zorgen over maken? Auto start gewoon normaal alsof er niets aan de hand is (en startte en herstartte ook normaal de bewuste zaterdag).
Alvast bedankt!
Nu heb ik al veel gelezen over (verstopte) roetfilters, maar ik vind mijn situatie toch eigenaardig (auto heeft 190.000km):
Ik heb sinds enkele maanden het probleem dat mijn wagen soms last heeft van vermogenverlies. Het komt voor om de 3-4 weken en duurt ongeveer 10-15 minuten. Meestal valt het voor als ik langere tijd op de snelweg rijdt, ik kan dan gewoon 120 km/u rijden, maar optrekken gaat zeer moeizaam.
Mijn eerste gedacht was dat de motor aan het regenereren was, want ik heb hier en daar gelezen dat dat om 1000km (=3-4 weken voor mij) voorvalt. Ik heb echter pas last van vermogenverlies sinds enkele maanden. (zonder meldingen op de boardcomputer)
Nu reed ik zaterdag naar de Ardennen en ineens was het probleem er weer. Maar ik reed gewoon door, in de veronderstelling dat het na 10-15 min wel weer weg zou gaan. Het ging deze keer echter niet weg en werd alleen maar erger tot als ik op een gegeven moment geen 50km/u meer kon halen (kleine nuance: het was >35°C en ik had >400kg aan mensen aan boord) en ik kreeg toen de melding "Verhoogde uitstoot". Uiteindelijk de motor stilgelegd, enkele keren proberen herstarten, maar toerental kwam in neutraal niet hoger dan 2000rpm. Dan maar een uurtje gewacht, dan ging het iets beter en tegen 80km/u naar huis gereden.
Auto tot maandag laten staan, rit van 50km gedaan waarbij hij zonder veel moeite 120km/u kon halen, op CC blijven rijden met af en toe wat kortstondig inhouden (1-2 seconden) in het begin, maar tegen het einde van de rit bleek het probleem weer opgelost te zijn (melding van verhoogde uitstoot is tijdens deze rit ook weggegaan)...
Dan maar naar de dealer gereden om hem uit te lezen, met als verdikt: "Roetfiltersysteem" en 2 Gloeibougies (en een bijzonder hoge factuur voor de auto 3 minuten aan de computer te hangen en blijkbaar krijg je het rapport ook niet mee als je er niet expliciet achter vraagt).
Nu heb ik hierbij een paar concrete vragen:
1. Is zulk vermogenverlies normaal tgv een verstopte roetfilter? En vooral, dat hij 2 dagen later weer normaal rijdt? Is er mogelijk nog iets anders aan de hand?
2. Is het normaal dat ik hiervoor nooit een melding krijg via de boardcomputer, maar dat hij dat blijkbaar wel registreert?
3. Kan het veel kwaad om verder te rijden op de momenten dat er niets aan de hand is, in afwachting van het zoeken naar een oplossing?
4. Betreft de gloeibougies: Moet ik mij hier zorgen over maken? Auto start gewoon normaal alsof er niets aan de hand is (en startte en herstartte ook normaal de bewuste zaterdag).
Alvast bedankt!