Pagina 1 van 1

Dynamo storing.. [OPGELOST!]

Geplaatst: 01 jul 2015, 18:35
door Bmw 525 Berline
Jongens kreeg juist een melding van dat er een dynamo storing was. Kreeg een rode accu symbool in de display boven stuur. Stuur trok ook heel fel en blokkeerde precies. Ik heb nog tot thuis kunnen rijden. Thuis aangekomen kwam er ook stank.

Weet iemand wat dit is?

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 19:55
door 525i
wellicht laat je dynamo te weinig bij.
laat sowieso de laadspanning even nameten van de dynamo

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 20:23
door Lowkey
multiriem / krukaspoelie kapot?

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 21:12
door Bmw 525 Berline
525i schreef:wellicht laat je dynamo te weinig bij.
laat sowieso de laadspanning even nameten van de dynamo
Heb hem al aan de garage gezet. Ze gaan het morgen nakijken. Zeg is de dynamo de alternator? Zo ja is dat duur?
Lowkey schreef:multiriem / krukaspoelie kapot?
Ai... dat klinkt als zware problemen??

Ps: trekt de stuur door dit?? Het blokkeerde precies en ik kon amper een bocht nemen.. . Zo zwaar woog de stuur. Trouwens onderweg naar de garage gaf het ook melding van te hoge temp motor en dat ik snelheid moest verminderen..

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 21:15
door Degids
Moet haast wel de multiriem zijn. Alle dingen die je noemt zitten op die riem:
- stuurbekrachtiging
- waterpomp
- dynamo

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 21:25
door tom_il
Idd de riem.

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 21:33
door Bmw 525 Berline
Jongens allemaal bedankt voor jullie reply maar.. zijn dat zware kosten of valt het toch mee de multiriem?? Dan weet ik of ik 's nachts goe ga slapen of niet.............

Ps: is dat eig de "Poly V-riem"??

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 22:16
door tom_il
De riem kost niks, de poelie iets meer.
Riem zie je liggen vooraan je motor. Vlak achter de ventilator.
Ik raad je ook aan volgende keer je wagen aan de kant te zetten bij melding dat hij te warm word, en hem te laten afkoelen, zoniet draai je hem in de soep, dan heb je pas zware kosten.

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 22:18
door tom_il
Oeps

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 01 jul 2015, 22:55
door Bmw 525 Berline
tom_il schreef:De riem kost niks, de poelie iets meer.
Riem zie je liggen vooraan je motor. Vlak achter de ventilator.
Ik raad je ook aan volgende keer je wagen aan de kant te zetten bij melding dat hij te warm word, en hem te laten afkoelen, zoniet draai je hem in de soep, dan heb je pas zware kosten.
Wat bedoel je met "poelie" en wat is iets meer?
?
Van mijn thuis tot de garage was maar een paar km's dus ik had zoiets van gewoon ff doorrijden.... . Wat ik wel raar vond was dat het wel melding gaf dat de motor temp hoog werd maar ik zag het niet specifiek aan de streepjes.. die leken op normaal temp.??

Ps: van wat zou die stank kunnen zijn?? Vraag me af of dit allemaal te maken heeft met de extreme hitte??
tom_il schreef:Oeps
???

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 02 jul 2015, 05:21
door tom_il
Poelie is de schijf waarop de riem draait. Rubber scheurt uit van de poelie waardoor de schijf niet meer meedraait en de riem stopt.
Streepjes geven nooit te warme motor weer, ze bewegen niet verder vanaf +/- 80c.
Stank komt van de uitgescheurde rubber, as draait nog, schijf niet meer, dit geeft wrijving en warmte ontwikkeling met stank als gevolg. Goolgle maar eens, heel bekend probleem. Treed sneller op bij warm weer.

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 02 jul 2015, 08:35
door Bmw 525 Berline
Idd tom je had gelijk.. het is de krukaspoeli. Hij gaat stuk bestellen en na de middag gaat het in orde zijn.

Thx!

Re: Dynamo storing..

Geplaatst: 04 jul 2015, 13:37
door Bmw 525 Berline
Auto is gemaakt en ik heb ineens ook de spanrol met de spaander en de dynamoriem mee laten vervangen nu hij bezig was maar er is een probleem dat we niet hebben kunnen wegkrijgen en dat is dat de stuur wat raar doet bij het draaien naar links en/of rechts.. ook stilstaand als motor nog bolt. Een lichte zoom geluid/irritatie met een heel licht getril. Wat zou het kunnen zijn? Wat kan ermee te maken hebben?

Zou de servo schade geleden hebben in die stuk dat ik gereden heb naar de garage bijna zonder stuurbekrachtiging?