Pagina 1 van 1

Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jun 2015, 08:49
door Dennis BMW 530D E60
Hi,

Afgelopen weekend dacht ik maar eens de topsnelheid te testen :driving: helaas viel deze vies tegen (220 waar 245 mogelijk zou moeten zijn).. echter merkte ik al gauw dat ik vermogen verloor en ja hoor enkele minuten later een flinke rookwalm achter en totaal geen vermogen meer in de kickdown.. en olie zo goed als leeg (vandaar de walm..)

Na even stilgestaan te hebben erachter gekomen dat de turbo een tikkend geluid maakte en deze dan ook later dit weekend vervangen (revisie model gekocht, inlevering oude turbo).. gister alles weer in elkaar geschroefd nieuwe motor olie en olie filter erin en na 20 min stationair gedraaid te hebben rijden maaar.. (nog even gekeken voor lekkages e.d. maar niets te zien)..

Helaas was het na 10 minuten van een rookgordijn achterlaten (door al de olie welke nog in het uitlaatsysteem zat/zit) en daarna 5 minuten stoomboot vrij gereden te hebben al snel weer hetzelfde verhaal (totaal geen vermogen met name boven de 2500 toeren).. turbo tikt echter NIET meer maar het vermogen is zo nu en dan volledig weg (kickdown intrappen lijkt het een VW Blue/Slowmotion).. olie en koelvloeistof zat (en zit) er nog steeds voldoende in.. iemand een idee? moet ik iets resetten of iets dergelijks? Het betreft een vacuum turbo..

Of kan het iets te maken hebben dat de auto teveel uitstoot meet/ minder diesel gaat geven dat er ergens een noodloop in komt?

Verder lees ik veel mensen over turbo/olie druk, ik heb geprobeert om via het verborgen menu wat extra aan te zetten maar dit bleek al snel een grote onbegrijpbare missie dus ben er maar vanaf gebleven om iig niets te schaden.. iemand een idee? Hetzelfde met de olie temperatuur want die meter bij de toerenteller is natuurlijk waardeloos..

Dankje! :gekdoen: :amen:

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jun 2015, 09:56
door Bart70
Ik zou hem eerst eens laten uitlezen….

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jun 2015, 10:21
door lekkerwijf1
Uitlezen

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jun 2015, 11:10
door tom_il
Zit je katalysator/roetfilter (indien aanwezig) niet vol met al die olie ?

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jun 2015, 11:24
door W_B
Mijn broer heeft dit zelfde probleem gehad bij het merk met de ster op de motorkap. De luchtmassameter was toen de boosdoener

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jun 2015, 11:46
door Dennis BMW 530D E60
thanks voor de reacties, heb geen roetfilter (af fabriek) heb het model met de demper pijpjes naar beneden, echter kwam er een heleboel onverbrande olie en olie walm uit de eerste KM wat de olie in het uitlaat systeem was gekomen nadat de turbo t begaf..

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 08 jul 2015, 14:31
door Dennis BMW 530D E60
Hi allemaal,

Ik heb hem uit laten lezen maar naast een hoop optie gerelateerde stortingen (allemaal laten verwijderen) niets te vinden.. wat me opvalt is dat hij doortrekt maar op een gegeven moment kan hij de snelheid niet vasthouden en zie ik de verbruiksmeter (pijltje bij de KM teller) ook terug lopen richting de 0.. waardoor het lijkt dat hij geen diesel meer krijgt of kan verbruiken?! Iemand hier ervaringen mee?

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 08 jul 2015, 15:29
door gk5
LLM goed controleren.Stekker los halen en proefrit doen.

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 08 jul 2015, 16:46
door Degids
Misschien dat je brandstofpomp niet meer voldoende brandstof kan leveren?

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 10 jul 2015, 13:22
door Dennis BMW 530D E60
Het probleem lijkt meer en meer op te lossen (nu nog nauwlijks problemen).. ben nog even naar de garage geweest en daar zeiden ze dat het komt door alle onverbrande olie welke in de uitlaat terecht gekomen is en de weerstand en uitstoot welke dit creeert, een keer een lange rit zou goed zijn om dit op te lossen.. ga dinsdag a.s. naar Parijs met de auto om vanuit daar richting Munchen door te rijden.. klinkt als een goede mogelijkheid om een wat KM te maken..

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 16 jul 2015, 11:23
door Vaporized
En is de reis naar Parijs en Munchen gelukt ? of moest je onderweg een spaarvarken kapot slaan voor weer een nieuwe turbo ?

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 17 jul 2015, 15:32
door d123456
Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit afloopt

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 30 jul 2015, 09:56
door Dennis BMW 530D E60
Hi Hi,

Jazeker ben terug gekomen ruim 2500 KM verder geen stukken gehad.. Probleem lijkt ook (zo goed als) voorbij, heb even een keer flink boven de 200 door kunnen rijden en dit was geen probleem, turbo lijkt dus goed te werken, ook heb ik geen last meer van onderverbrande olie uit de uitlaat, echter wat me opvalt (mischien niet eerder op gelet) is dat de verbruiksmeter (pijltje) een beetje heen en weer schommelt tijdens het rijden op de cruisecontrol, en het lijkt erop dat dit niet te maken heeft met hoogte verschil in de weg (heb het langere tijd gechecked).. heeft iemand dit ooit gehad?
Ook heb ik nog wel incidenteel last gehad dat hij even niet 100% vermogen lijkt te krijgen.. voor mijn gevoel niet iets wat bij de turbo lijkt te liggen maar meer alsof hij in zijn noodloop gaat/ te weinig diesel krijgt?

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 25 aug 2015, 18:57
door Bart70
Is normaal, die verbruiksmeter, zodra hij meer moet werken, omhoog dus, gaat het verbruik ook omhoog, al lijkt me dit bij een diesel veel minder relevant en minder snel van toepassing dan bij een benzine. De weg kan vlak lijken maar loopt vrijwel altijd weer iets omhoog en weer iets omlaag.

Re: Turbo BMW 530D E60 2003 vervangen

Geplaatst: 26 aug 2015, 15:00
door Dennis BMW 530D E60
Ik vermoed het ook ben inmiddels 6.000 KM verder en nog steeds geen problemen.. 1 tip voor iedereen koop geen turbo bij de dealer maar zoek een goede gereviseerde scheelt (abnormaal) veel geld!