Pagina 1 van 2

Hulp met foutcode - UPDATE

Geplaatst: 02 feb 2015, 18:09
door Anelski
Beste mede BMW-rijders,

Graag jullie hulp met de volgende melding uit de INPA. De auto verliest vermogen als ie warm wordt.

De uitgevoerde werkzaamheden tot nu toe:

- Nieuwe DPF
- Nieuwe EGR-/Algemeen thermostaat
- Nieuwe LMM
- Vlienderkleppen eruitgehaald

Graag jullie hulp. Het gaat om een e61 530d uit 2005. Ik word er langzaamaan hopeloos van :(.

Groetjes,
Anelski

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 02 feb 2015, 18:46
door Degids
Ladedrucksteller geeft de foutmelding.
Dat is turbo gerelateerd.

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 02 feb 2015, 18:50
door Anelski
Degids schreef:Ladedrucksteller geeft de foutmelding.
Dat is turbo gerelateerd.
Ok, dank! En is dat te vervangen? Zonder dat de hele turbo vervangen dient te worden?

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 02 feb 2015, 18:56
door Degids
Ik denk dat het meer in de aansturing van de turbo zit.
Goed alle vacuüm slangetjes nakijken en ook goed alle slangen van de intercooler nakijken.
Ook al omdat het verlies van vermogen juist optreedt als de motor warm wordt.

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 02 feb 2015, 19:17
door Degids
Hoewel, na wat meer googlen en youtuben, denk ik dat je als eerste naar de ladedrucksteller moet kijken, dat is een regelaar die blijkbaar op de turbo is gemonteerd.

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 02 feb 2015, 22:01
door Anelski
Ik kwam het idd ook tegen, maar kan niet precies achterhalen waar die ladedrucksteller precies zit :(

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 04 feb 2015, 15:21
door Source
Die zit tegen de turbo aan gemonteerd. Je kan het herkennen aan het hitteschild wat er voor zit.

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 04 feb 2015, 17:11
door Anelski
Dank jullie wel. Ga het morgen uithalen en checken.

Inmiddels de thermostaat ook vervangen, want de temperatuur ging niet boven de 60 graden. Nu, 2 dagen later krijg ik ook de foutmeldingen over de onderdruk en zelfs roetfilter die na 2 weken en 600 km alweer vol zou zijn e.d.

Ik neem aan dat die weer te maken hebben met de laaddrukregelaar.

Voor de geinteresseerde: in NL zijn er bedrijven die de laaddrukregelaar kunnen reviseren in sommige gevallen. Dus ook het elektronische gedeelte. En in Duitsland zijn ze zelfs los verkrijgbaar. Terwijl de BMW in NL gelijk de gehele turbo vervangt voor veel geld.

Doe je voordeel er mee :)

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 04 feb 2015, 18:12
door tom_il
Ik begreep dat het geen nieuwe dpf betrof maar een gereviseerde.
Zou wel eens kunnen dat alles aan je dpf gerelateerd is en niet andersom.

Soms kan de regelaar niet apart vervangen worden, hangt van het type af.

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 04 feb 2015, 18:29
door Anelski
Dat klopt, maar deze melding gaf hij ook bij de oude dpf. De dpf die er nu onder zit is een gereinigde. Het zou natuurlijk kunnen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dezelfde melding bij de verschillende dpf's voor kan komen?

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 04 feb 2015, 18:44
door tom_il
Maar ik neem aan dat hij toen ook niet ok was vermits je hem hebt laten reinigen.

Welke foutenmelding krijg je nu op de DPF ?

Re: Hulp met foutcode

Geplaatst: 04 feb 2015, 19:26
door Anelski
Dat ie verstopt zou zijn. Maar de auto heeft sinds de plaatsing van de gereinigde dpf maar max 800 km gereden, voornamelijk op de snelweg. Nou kan het zo zijn dat de regeneratieproces niet kon starten vanwege de kapotte thermostaat, maar ik kan het me niet voorstellen dat ie na 800 km weer vol zou kunnen zitten.

in de bijlage de foutcodes van de lezing van vandaag van INPA en ISTA/Rheingold.

Ben benieuwd naar je mening :)

Re: Hulp met foutcode - UPDATE

Geplaatst: 12 feb 2015, 18:00
door Anelski
Hoi allemaal,

Een update over de bovenstaande foutcode.

Van de week heb ik de nieuwe (gereviseerde) laaddrukregelaar erop gemonteerd. Het was even wat pielwerk, maar op zich zat ie er in een uurtje in.

Het is inderdaad een elektronisch onderdeel dat op de turbo zit en dus de laaddruk regelt. Deze is in NL niet verkrijgbaar, de dealer geeft dan aan dat je de gehele turbo moet vervangen. In Duitsland echter, kun je ze krijgen voor een schappelijk bedrag. En als je je oude inlevert, krijg je ook statiegeld terug: zo'n 150 €.

Afijn, onderdeel vervangen en de foutcodes gewist. Sindsdien rijdt de auto precies zoals een 530d met 218 PK zou moeten. En geeft geen foutmeldingen meer aan. Ook niet van de roetfilter. Dit allemaal na zo'n 140 gereden kilometer. Terwijl ie daarvoor na 20 km alweer in de fouten schoot en vermogen verloor.

Laat ik het nog maar eens goed afkloppen en niet te vroeg juichen maar de eerste resultaten zijn erg positief. Ik lees de auto na zon 500 km nog eens even uit en meld jullie daarna of alles nog steeds goed is.

Mochten jullie nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op.

Re: Hulp met foutcode - UPDATE

Geplaatst: 12 feb 2015, 18:20
door Degids
Toppie!

Bedankt voor het terugkoppelen!

Re: Hulp met foutcode - UPDATE

Geplaatst: 12 feb 2015, 20:48
door Source
Dat is goed nieuws :duim: