Pagina 1 van 1

E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 14 jan 2015, 16:21
door rs13
Weet iemand of er voor de e61 ook dikkere stabilisatorstangen te krijgen zijn? Ik heb aardig wat rond gekeken maar niks kunnen vinden. Wel voor de e60, niet voor de e61. De e61 heeft namelijk standaard al dikkere stangen. Ik weet dat de e61 m5 wel dikkere stangen heeft dan de niet m5 e61. Dit is nog wel een optie, al weet ik niet zeker of dit 1 op 1 past. Iemand hier wat meer info over?

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 14 jan 2015, 16:40
door Bart70
Waarom zou je dit willen ?????

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 15 jan 2015, 20:17
door rs13
Om dezelfde reden dat bmw de m5 dikkere stabilisatorstangen heeft gegeven. Om het overhellen in snelle bochten te minimaliseren. Daarmee wordt het weggedrag stabieler. Aan de voorzijde heb ik nu eibach veren en bilstein. Maar de achterzijde heeft luchtvering en daar kun je niet zoveel mee. Ik merk nu wel dat bij snelle bochten en lekkere slingerwegen dat de achterkant iets strakker mag. Daarom dus....

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 15 jan 2015, 20:31
door Bart70
Heb je de luchtvering achter al softwarematig lager gezet ?

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 15 jan 2015, 21:40
door rs13
Nee hij staat nog op standaard hoogte, ookal is dat al wat lager ivm de m tech ophanging die standaard al wat lager is dan normaal. Maar wordt hij door het verlagen van de achterkant ook stugger? Ik dacht dat het alleen de hoogte is en niet de stugheid.... Als dat wel zo is....

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 15 jan 2015, 21:44
door Bart70
Lager bij de grond betekent ook stabieler, maar als je al een m-onderstel hebt dan moet dat al voldoende stabiliteit geven, breedset scheelt ook nog iets en andere schokbrekers kan ook nog wat uitmaken maar ik heb het gevoel dat jij hem wel heel stabiel wilt hebben ;)

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 15 jan 2015, 22:07
door rs13
Hahaha dat klopt misschien wel... Ik heb op mijn vorige auto ook dikkere stabilisatorstangen gemonteerd. Dat maakte zo veel verschil dat ik het nu weer wil. Je houdt je comfort maar de auto helt heel veel minder over als je van richting verandert.

Ook zijwindgevoeligheid neemt af en op hoge snelheid banen wisselen of snelle lange afritten worden zo veel lekkerder :gekdoen:

Meeste mensen verlagen hun auto met een schroefkit maar dat maakt hem erg stug. Dat wil ik niet. En eigenlijk wil ik hem ook niet te laag hebben. Ik heb achter inderdaad de standaard sachs mpakket dempers. Deze zijn prima. Voorop ligt bilstein b8. Dit is vergelijkbaar met de achterste dempers.

Maar back on topic... Heeft iemand nog tips?

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 15 jan 2015, 22:35
door Bart70
Op Realoem kun je de verschillen vinden, valt wel mee wat betreft de onderdelen die je zou moeten veranderen volgens mij.

Ik heb even willekeurig een E61 LCI genomen eind 2006 en een M5 E61.

E61 530i :

Afbeelding


M5 Touring :

Afbeelding

Overigens heeft een m-onderstel al een dikkere stabilisatorstang als ik het goed heb gezien.

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 16 jan 2015, 06:58
door tom_il
Comfort word wel minder met een dikkere anti roll stang. Anders zou er standaard een dikkere onder staan.
Dikte van de anti roll stang is altijd een optimum tussen handeling en comfort.
Daarom dat de optie van de actieve anti roll bar er is , roll in de bochten is weg met comfort behoud rechtdoor.

Vraag mij eerlijk af of je geen ander probleem hebt, tis niet dat onze auto's bekend staan voor hun slecht weggedrag.
Begin eerst een met het nakijken van je ophanging rubbers enz, voordat je dingen begint te vervangen. Ophanging is onderhevig aan slijtage.

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 16 jan 2015, 09:53
door rs13
Super Bart, dat is een mooi overzicht. Dankje. Lijkt er inderdaad op dat de stang en de rubbers zo een op een over kunnen worden gezet. Top! Ik heb inderdaad de 16mm stang nu. Heb ik nagemeten. 20mm lijkt me inderdaad net mooi.

@tom, Klopt je levert inderdaad iets in aan comfort, echter is dat in vergelijking met een schroefset of stuggere veren echt minimaal. Stabilisatorstang maakt je ophanging alleen wat stijver bij richtingverandering en ongelijk inveren links en rechts. Oneffenheden bij rechtdoor lijden hier bijna niet onder.
Mijn ophanging achter is in zeer goede staat en ik ben hier ook wel erg tevreden over, echter, het kan wat beter in mijn beleving. Wat ik vooral merk, is dat de wagen heel stabiel is totdat de koets echt gaat overhellen. Dan gaat hij ineens best makkelijk. Dat zou ik iets minder willen. Ik denk dat de de m5 stangen precies de dikte hebben die ik zoek. Ze hebben voor de M5 ook weer dikkere aftermarket stangen van bv. racing Dynamics, H&R, DInan en EIbach.

Ook voor de niet M modellen hebben deze merken oplossingen, echter alleen voor de e60. De e60 heeft standaard echter dunnere stangen waardoor de uprated stangen minimaal dikker zijn dan die van de M tech e61.

Ik denk dat stabilisatorstangen/ swaybars/ anti roll bars, hoe men ze maar noemt, vaak over het hoofd worden gezien bij het sportiever laten rijden van je auto. Vaak wordt eerst de veren en dempers vervangen. Dit werkt natuurlijk ook, en verlaagt, echter beinvloed dit meer het comfort... Ach ik ben ook gewoon een pietje precies en ik houd van snelle bochtenwerk :gek:

Owja.. bijna vergeten, een dikkere stai achter verlaagt ook het onderstuur. Als je dit fijn vindt, zoals ik, dan is dit de enige manier om dit gedrag te veranderen.

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 16 jan 2015, 12:12
door tom_il
Als de AR dikker is worden schokken van een zijde sterker doorgegeven aan de andere zijde. Maw in rechtdoorstand is er ook een effect zichtbaar. Nogmaals anders zouden ze standaard een dikker ARB zetten.

Zelf zou ik niet gaan prutsen aan de ophanging van een BMW. Het werk dat erin gestoken word is enorm. Stekkere ARB zetten zonder de rest van de ophanging aan te passen, neen ik zou het nooit doen. Dit is gokken en de kans is groter dat je hem slechter maakt dan dat je hem verbeterd.
Zelf ga je dit helaas nooit kunnen testen, daarvoor hebben wij de apperatuur niet. Ik heb bij monroe (tenneco) gewerkt en een wagen afstellen is geen klein bier.
Af en toe zie je van die testen van sterk getunede wagens op TV, is schrikbarend hoe slecht de handling ervan is.
En die wagens zitten dan vol met onderdelen van de gerenomeerde tuning merken, allemaal beloven ze het weggedrag ter verbeteren maar in werkelijkheid trekt het eindresultaat op niets.

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 16 jan 2015, 12:53
door rs13
Dat ben ik helemaal met je eens. Een fabrikant maakt echter ook altijd een afweging tussen comfort en sportiviteit. Bij een 535d is comfort immers van groot belang. Ik vind daarbij de sportiviteit van iets groter belang. Ik neem daarmee een wat stuggere auto op de koop toe. Echter, een e61 m5 lijkt zoveel op een e61 535d qua ophanging en gewicht, dat ik dat wel aandurf.

Neemt niet weg dat ik hiermee een risico neem voor wat betreft de wegligging. Mijn persoonlijke ervaring neemt hierin wellicht wat de overhand in deze omdat ik op het gebied van swaybars alleen positieve ervaringen heb. Wat dat betreft ieder zn ding he ;) Ben dan wel van plan om ook de voorste swaybar van de e61 m5 te monteren. Om zo de balans te behouden. Iemand een idee of dat past?

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 16 jan 2015, 13:05
door Bart70
Neem een kijkje op realoem.com, daar heb ik de geplaatste info ook vandaan ;)

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 16 jan 2015, 13:42
door rs13
Yes, net gedaan terwijl jij het typt. Moet passen. Alleen wel de bevestiging erbij nemen naast de rubbers. Ben benieuwd.. ik ga het proberen.. :)

Re: E61 dikkere stabilisatorstang

Geplaatst: 19 jan 2015, 23:48
door Dnl
Mocht ik jouw/jullie daar mee kunnen helpen (mooiere prijzen), kan altijd een leuke aanbieding doen! :duim:

Contact me anders even via PB.