het betreft een bmw e46 318i m43 uit 1999
ik heb een paar vragen,
als eerste vraag/probleem;
bij de koude start maakt de motor een brommend geluid onder het inlaatspruitstuk lijkt het vandaan te komen, ik zelf dacht eerst dat het de secundaire luchtpomp is naast de sproeiervloeistoftank, deze losgekoppeld voor de koude start en gestart maar het geluid komt toch heel duidelijk ergens onder het inlaat spruitstuk vandaan, na een minuut misschien iets minder is het geluid weg. is dit normaal?
het tweede probleem en ook meteen de belangrijkste,
wanneer ik ga rijden met de auto, natuurlijk eerst warm rijden, dan lijkt het alsof er vermogensverlies is. als ik vol gas geef begint de auto vanaf 2000rpm een soort van zoemend(licht brommend) geluid te maken. wanneer ik bij de 3500rpm aan kom is het vermogen zo goed als weg en begint de auto in verdere toeren te hikken en stotteren, het maximale toerental kan ook niet behaald worden. het zoemend (licht brommend) geluid is nu ook zeer goed te horen. iemand een idee wat dit zou kunnen zijn
ik heb de auto 2 maanden geleden in duitsland gekocht, 145000 op de teller, helaas wel een half jaar stilgestaan voordat ik hem weer heb mee genomen naar zijn bestemming de autobahn. nu eenmaal in nederland aangekomen liep de auto moeilijk stationair en een verkeerde lambda waarde, met sissend geluid achter de inlaat, na een beetje logisch beredeneren heb ik besloten het carterontluchtingsventiel te vervangen, nu ook alle uitlaatgas waarden gehaald en goed stationair lopen. auto uitgelezen met de launch x431 en geen verdere foutcodes in het motorische gedeelte. maar toch bovengenoemd probleem.
kan iemand mij helpen?, ik heb beschikking over zeer goede diagnose apparatuur om te gebruiken voor mijzelf.
mvg,
Bas