Hevige olielekkage aan het oliefilterhuis E46
Geplaatst: 09 dec 2008, 18:22
Beste E46 liefhebbers
Ongeveer 1jaar geleden ging het lampje van het olieniveau te laag van mijn E46 exe uit 2000 branden.
Na een visuele inspectie geconstateerd een enorm vette olietroep onder het oliefilterhuis op het motorblok en op de bodemplaat.
Oorzaak: hevige olielekkage ter hoogte van het oliefilterhuis bij draaiende motor.
Oliefilterhuis losgenomen na het verwijderen van riemen luchtfilterhuis, spanrol, dynamo, dynamosteun.
Ik dacht dat de pakking van het oliefilterhuis de veroorzaker was doch het bleek de rubberen ronde bus met klep en 2 O-ringen te zijn.
De bus bevindt zich met 1 zijde in het oliefilterhuis en met de andere zijde in een uitsparing in het motorblok. De beide O-ringen waren compleet verdroogd en verhard dus niet meer goed af te dichten.
De kosten van een nieuwe pakking en een nieuwe rubberen bus compleet Euro 5,13 bij de BMW dealer.
Voorts ben je wel een tijd bezig met het ontvetten en schoonmaken van het motorblok de bodemplaat tot zelfs het differentieel. Kost wel een paar bussen remmenreiniger.
Dat de dealer de onderdelen op voorraad heeft doet mij veronderstellen dat het meer voorkomt bij de E46 van z'on 7 a 8 jaar oud.
Bij deze mijn advies wees het bovenvermelde probleem voor en vervang de bus op voorhand voor de kosten hoef je het niet te laten. En..... het bespaart je een hoop schoonmaakellende
Groeten Fred Boeier 43
Ongeveer 1jaar geleden ging het lampje van het olieniveau te laag van mijn E46 exe uit 2000 branden.
Na een visuele inspectie geconstateerd een enorm vette olietroep onder het oliefilterhuis op het motorblok en op de bodemplaat.
Oorzaak: hevige olielekkage ter hoogte van het oliefilterhuis bij draaiende motor.
Oliefilterhuis losgenomen na het verwijderen van riemen luchtfilterhuis, spanrol, dynamo, dynamosteun.
Ik dacht dat de pakking van het oliefilterhuis de veroorzaker was doch het bleek de rubberen ronde bus met klep en 2 O-ringen te zijn.
De bus bevindt zich met 1 zijde in het oliefilterhuis en met de andere zijde in een uitsparing in het motorblok. De beide O-ringen waren compleet verdroogd en verhard dus niet meer goed af te dichten.
De kosten van een nieuwe pakking en een nieuwe rubberen bus compleet Euro 5,13 bij de BMW dealer.
Voorts ben je wel een tijd bezig met het ontvetten en schoonmaken van het motorblok de bodemplaat tot zelfs het differentieel. Kost wel een paar bussen remmenreiniger.
Dat de dealer de onderdelen op voorraad heeft doet mij veronderstellen dat het meer voorkomt bij de E46 van z'on 7 a 8 jaar oud.
Bij deze mijn advies wees het bovenvermelde probleem voor en vervang de bus op voorhand voor de kosten hoef je het niet te laten. En..... het bespaart je een hoop schoonmaakellende
Groeten Fred Boeier 43