Rubber/olie achtige stank

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
DuKeZ

Rubber/olie achtige stank

Bericht door DuKeZ » 17 okt 2014, 23:10

Vorig jaar november een nieuwe kleppendekselpakking erop laten zetten door de garage. Helaas hadden ze een imitatie gebruikt zodat er alsnog sprake was van olie 'lekkage' richting het uitlaatspruitsuk en is er medio mei dit jaar een nieuwe originele op gekomen. Nu begreep ik naderhand dat voor de boutjes de 'oude' pakkingen gebruikt zijn. Nu heb ik weer last van stank, met name als ik een stuk gereden heb.

Het ruikt naar verbrand plastic (net of er iets ligt te smeulen), maar het kan ook olie zijn die op de afdekplaat terecht komt boven de uitlaat. Als ik na het rijden stil ga staan, komt er soms rook via het rechterventilatiekaal in de auto. Gooi ik de kap daarna gelijk open.....niets te zien.

Iemand een idee? Kan dit toch weer een olie 'lekkage' zijn?

Graag jullie reacties.

DuKeZ

Re: Rubber/olie achtige stank

Bericht door DuKeZ » 17 okt 2014, 23:11

O ja, het betreft een E39 uit 2002 met een 525i motor. Auto heeft ca. 145.000 (originele!) km's gelopen.

AdE39

Bericht door AdE39 » 18 okt 2014, 11:24

Hallo beste DukeZ,

Kan het zo zijn, dat een van de slangen lek is gegaan, van de olieafscheider/carter ontluchting.
Deze kunnen na een zeer lange tijd wel eens spontaan afbreken, omdat deze kunststof slangen bros worden.
Ook kan het zijn, dat de olie afscheider/ carter ontluchting zelf gebroken is, ook dit is natuurlijk weer van kunststof gemaakt.

Stel dat het zo zou zijn, dan dient de gehele set vervangen te worden.

Dit zou overigens erg goed de oorzaak kunnen zijn, van de olie of rubber stank.
De olie afscheider/ carter ontluchting zit onder het inlaat spruitstuk, en wel tussen de eerste en de tweede cilinder aan de voorzijde.

Gaat u de set vervangen, vergeet dan niet de afvoer, die via de oliepeilbuis loopt na te kijken, of deze verstopt zit, dit komt wel een voor, namelijk.

U heeft de complete set nodig, maar ook de O-ring voor de gasklep, deze dient ook verwijderd te worden.
Ik zelf heb voor de gemakkelijkste demontage gekozen, en heb het verzamel/verdeelstuk van de vacuüm boven op de motor te demonteren, daar zitten natuurlijk ook weer een aantal O-ringetjes in. Ik dacht zo iets van 10 stuks.

Dat vacuüm verzamel stuk, dat zit vast met een aantal Tork boutjes, onder het afdek paneel boven op de motor.
Als alle boutjes zijn verwijderd, dan kunt u voorzichtig met een brede platte schroevendraaier, of en stripstaal dit onderdeel oplichten. Dan kunt u veilig de slangen verwijderen, zonder de aansluit tuletjes te breken.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

DuKeZ

Bericht door DuKeZ » 22 okt 2014, 20:02

Even een paar dagen uit de lucht geweest, maar bedankt Ad voor je reactie. Had nog even gekeken en op de rechterzijde van het blok onder het inlaat spruitstuk zie ik idd wat olie-achtige substantie....... ff de boel verder inspecteren en verder onderdelen zoeken. Bedankt!

Chili

Bericht door Chili » 22 okt 2014, 22:29

pakking oliefilterhuis ?
komt veel voor .. :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 23 okt 2014, 09:48

Hallo beste Chili,

Ja, die pakking, die komt helaas ook wel eens voor.
Maar dan is het wel zeer duidelijk dat deze lekt, de olie sporen, die liegen er dan vaak niet om.

Dit is trouwens niet zo een lastige ingreep, om de pakking van het olie filterhuis te vervangen.
Dat heb ik vorig jaar al gedaan.
Zorg uiteraard wel, dat de pakking en de banjobout afdichtringen ( 2x ) aanwezig zijn.

Beste DuKeZ,

Als er op die plaats olie sporen aanwezig zijn, ga dan eens even met de vingers langs de carter ontluchting/ olieafscheider, en controleer dan ook of deze lak is. Vaak is dat kunststof huis gescheurd of een van de 3 aansluitingen van de slangen, de slangen zijn ook van flexibel zwart kunststof, en die scheuren na verloop ook wel eens door de uitharding door de warmte van de motor.

Als u de onderdeel nummers wilt weten van deze onderdelen.
Ga dan eens naar BMW Part Catalog en vult u dan rechts boven het VIN nummer in, dat zijn de laatste 7 karakters van het chassis nummer!
Als u dit hebt gedaan, klik dan op decodeer.

U gaat nu naar een nieuwe pagina, waar de juiste gegevens van uw BMW vermeld staan.
Klik onder aan de pagina op bladeren Parts.

U krijgt nu alle velden te zien van de motor, en de rest van uw BMW, u gaat nu naar de onderzijde van de pagina, en klikt u op de NL vlag.
Nu staat alles mooi in het NL vermeld.
rechts boven aan de pagina, daar kunt u de valuta veranderen in €.
De vermelde prijzen achter de onderdelen, tel daar boven op de BTW 21 % dan hebt u al vrij aardig de juiste dealer prijzen.

De onderdelen die u waarschijnlijk nodig heeft.
Klik dan op het plaatje naast de kleppendeksel, de Krukkast- Ventilatie / olieafscheider.

Uiteraard wel eerst goed controleren, of deze het ook daadwerkelijk ook is!!

Mooier en gemakkelijker kan ik het niet voor u maken.

Nu komt u echt alles te weten over uw BMW onderdelen, en de onderdeel nummers, en de prijzen van alle onderdelen.

Ik zelf koop alle onderdelen in Duitsland, scheelt aardig in prijs, maar let op, wees u echt zeer zeker van het juiste onderdeel en het onderdeel nummer, anders blijft men heen en weer sturen.
Ik bestel dit allemaal via Ebay.de en betaal alles met PayPal, dan bent u zeker verzekerd tegen verliest tijdens het transport en diefstal of oplichting, u word netjes schadeloos gesteld.
een hele mooie zekerheid is dit.

Ik wens u succes toe. :duimen:

Ik hoop dat u er iets aan heeft, aan al deze gegevens.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”