Pagina 1 van 1

swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 29 jul 2014, 19:26
door BMWnewbie
Dag forumleden,

Ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van een BMW 530xD uit 2008, 135k km (zie mijn post in het voorstelforum). Ben er echt heel blij mee!

Er hoeft op zich nu niet direct iets mee te gebeuren; er is alleen een kwestie waar ik mee zit. Volgens mijn zoektochten op internet is dit een diesel met swirl flaps (weliswaar "de verbeterde versie"?) dus die zou ik graag laten verwijderen en vervangen door afdekplaatjes maar moet ik dat nu meteen doen of na het verlopen van het half jaar garantie dat voor de auto geldt:

- nu doen betekent meteen geen risico meer op ernstige schade, dus dat klinkt voor de hand liggend, maar mocht er het komende half jaar een swirl flap probleem optreden dan is dat onder garantie (hoewel ik de auto dan natuurlijk een tijd kwijt ben, niet handig). Aan de ander kant: nu meteen verwijderen geeft misschien schending van mijn garantie, want als ik dan een claim onder garantie heb, kan de verkoper zich misschien beroepen op een ongeoorloofde modificatie.

Beetje dillema dus; wat vinden jullie verstandig?

Dank voor het meedenken!

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 30 jul 2014, 06:14
door fuseekogel
De vraag is heb je dealer garantie of niet? Bij het regenereren van het roetfilter worden de klepjes ook aangestuurd, dat proces gaat dus minder goed als die klepjes er niet meer zijn. Mocht je roetfilter het dus begeven in de tussentijd tijdens garantie en men merkt dat deze weg zijn kan je een probleem hebben.

Het verwijderen van klepjes kan ook enorm tegenzitten, of eigenlijk slecht gedaan worden. Ik heb deze twee maanden geleden laten verwijderen. Het resultaat waar ik nu mee zit, is dat tijdens mijn vakantie de EGR, Gasklephuis en inlaatspruitstuk vervangen moest worden. Ook was mijn hele roetfilter dicht geslagen, gelukkig kon men daarvoor een noodoplossing vinden en deze is nu weer OK.

Totale schade was €2100.

Dus let erop dat het echt goed gedaan wordt en dat men afdopjes gebruikt die er speciaal voor zijn. geef ook opdracht om gelijk de vacuumslangen mee te nemen.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 30 jul 2014, 10:26
door avdakker
Met jouw km stand zou ik er niet zo bang voor zijn. Je hebt wellicht een 6 maanden bovag? Als je het dan nadien doet is het ook geen probleem.
Ikzelf heb na mijn 6 maanden garantie mijn roetfilter laten verwijderen en EGR dicht laten schrijven. (is met jouw bouwjaar ook aan te raden en geen probleem daar roetmeting niet meer nodig is bij APK)
Hierna heb ik zelf de swirlflaps verwijderd en vervangen door de befaamde rvs afdek dekseltjes.

Waar het bij fuseekogel mis is gegaan weet ik ook niet maar als ik het zo lees is er toch nog iets in zijn inlaat traject gekomen welke je juist wilt voorkomen met het verwijderen van de klepjes.
Problemen met de vacuumslangen ben ik ook niet bekend mee. Maar in jouw geval zou ik gewoon nog wachten.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 30 jul 2014, 16:34
door BMWnewbie
Dank voor jullie antwoorden.

Gaat inderdaad om 6 maanden BOVAG garantie. Ik neig inderdaad naar wachten.

Wat zijn de voordelen van het verwijderen van het roetfilter en het dichtschrijven van de EGR? Kan me voorstellen dat als het roetfilter niet goed meer werkt en dus vervangen moet worden (duur lijkt me) dat het verwijderen dan een slimme zet kan zijn, maar eerder ook al? Zijn er ook nadelen aan die handelingen?

@Fuseekogel: had je het achteraf dan uberhaupt niet gedaan, dat verwijderen van de flaps of had je het sowieso wel gedaan maar liever bij iemand die weet wat hij doet? Klinkt alsof je pech had door een slecht uitgevoerde ingreep; kom op het forum niet zoveel berichten van soortgelijke schade tegen.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 31 jul 2014, 05:49
door fuseekogel
Ik was bij een BMW specialist geweest, iemand die heel goed aanschreven staat op allerlei BMW fora (ook hier). Heeft ook hier bij mensen dezelfde ingreep gedaan. Het was puur slecht werk wat geleverd is, op zich is er niets mis met die ingreep.

Het voordeel van het wegschrijven van de EGR (niet helemaal, hij blijft nog 30% open) is dat er minder vervuilde lucht je inlaat inkomt, als je in het inlaattraject kijkt als deze gedemonteerd is zie je wat enorm veel vuil er door die EGR komt.

Tja roetfilter verwijder ja/nee. Is een moeilijke vraag waar ik ook nu ook enorm mee speel. Tijdens mijn vakantie smolt mijn halve motor weg, bij de dealer in Kroatie is toen alles aangepakt. Echter mijn roetfilter was helemaal dicht geslagen, aangezien ik al meer dan €2000 daar betaald had en dat het einde van wat ik op dat moment centjes wijs kon missen wel in zicht was. Heeft men mij "geholpen" door mij door te sturen naar een andere garage waar men het filter gereinigd heeft met vloeistof wat men in het roetfilter spoot en de boel liet regenereren. Ik moet zeggen dat ik er bijzonder weinig vertrouwen in had dat het zou werken, maar dat deed het en tot mijn verbazing nu nog steeds. Maar ik sta nu net als jou op een kruispunt wat ga ik doen.

EGR wegschrijven en regeneratie wegschrijven met het leeghalen van het roetfilter kost €550
Een gereinigd roetfilter (in machine) kost je €450
Een splinternieuwe bij de BMW €1300
Een imitatie roetfilter nieuw kost je ook €450
De spoelbeurt zoals bij mij uitgevoerd €220

Ik ga nu kijken hoe lang de reinigingsbeurt het gaat volhouden bij mij, dan denk ik dat ik voor een gereinigde ga. Denk ik... Niet bij Tunex want daar lees ik teveel narigheid over, maar bij Topcats of een bedrijf in Harderwijk. Alhoewel het gewoon helemaal weghalen van het spul mij aan de ene kant wel aanstaat, maar ik het bijna niet meer aandurf om mensen aan de auto te laten sleutelen. Ook het roeten wat hij dan gaat doen staat mij niet aan. Bovendien is het natuurlijk gewoon een milieu delict en kan men je kenteken innemen mocht men er achter komen. Kans is klein, maar toch.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 31 jul 2014, 06:59
door avdakker
Indien je wagen van na 2005 is kan er niets waarneembaars plaats vinden. Immers, alle wagens na 2005 krijgen geen roetmeting meer. Deze worden enkel nog uitgelezen of er een foutmelding naar voren komt. Indien er een foutmelding is bekijkt men wat er aan de hand is en laat je dat eerst repareren met daarna een herkeuring.
Bij het verwijderen van je roetfilter word er enkel het inwendige verwijderd. Men haalt je roetfilter er onderuit, hierna wordt het hitteschild losgehaald en daaronder wordt een gat gemaakt. Dan mept men je filter geheel leeg om daarna alles weer keurig dicht te lassen. Roeten val enorm mee bij mij. Enkel plankgas optrekken levert een pluimpje op.
Visueel zit er dus nog steeds een roetfilter in, echter is deze dan wel geheel leeg maar dat is niet zichtbaar.
In mijn ogen een makkelijke keuze, geen reinigingen meer, minder brandstofgebruik (regenereren wordt weg geschreven) en geen kans op noodzakelijk vervangen van het filter indien reinigen niet meer helpt. Maar ieder zijn meug.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 31 jul 2014, 11:17
door bmw530i
Ik heb een 530d lci en heb het ook allemaal gedaan.
Swirlflaps weg nu blindplates ,egr dicht gecodeerd en roetfilter uitgecodeerd en weg gehaald.
Met een woordt"super"!!
Zuiniger sneller met oppakken en auto gaat langer mee ivm lagere temeraturen .
Nog even tussen haakjes swirlflips kunnen er gewoon uit met roetfilter de mijne had dat ook een jaar mee gereden en roetfilter was nog als nieuw.
Heb hem toch verwijderd omdat ik nu veel korte stukken rijd en dat gaat wel problemen geven.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 31 jul 2014, 11:59
door tom_il
Eerste keer dat ik lees dat de swirl valves een functie hebben bij het regeneren.
De 525d(A) lci heeft standaard geen swirl valves maar toch een roetfilter.

Re: swirl flaps eruit, nu of na garantie?

Geplaatst: 31 jul 2014, 16:00
door bmw530i
Bij regeneratie wordt extra diesel ingespoten het lijkt mijn dan ook logisch dat er iets met de zuurstof moet gebeuren.
Ik heb mijn dan ook laten vertellen dat de kleppen in en bepaalde positie komen te staan.