Pagina 1 van 2

Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 18 apr 2014, 12:09
door jvbosma
Misschien dat iemand van jullie een oorzaak weet/vermoed:
Veelal bij lage snelheid, (zowel bij optrekken of remmen) als ik over langsgroeven/bulten/spoorvorming rij trekt de auto opeens naar rechts. Verschillende bedrijven geven verschillende mogelijke oorzaken:

Bij normaal rijden en rechtuit remmen heb ik er geen last van.

Auto uitlijnen,
reactiestangrubbers,
fuseekogels
stuurkogels
Voordat ik ga beginnen met dingen vervangen misschien iemand een vermoeden in één van deze richtingen of een totale andere richting

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 24 apr 2014, 13:47
door Source
Je kan zelf de reactiestangrubbers, fusee- en stuurkogels controleren.
Sinds wanneer doet de auto dit?

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 24 apr 2014, 15:59
door Bart70
Ik gok op de fuseekogels maar controleren is weten.

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 24 apr 2014, 16:56
door hj2
Ik wil je niet onnodig bang maken, maar ik mis in je lijstje:
* Hangende remklauwen
* Stuurhuis kaduuk

Die laatste is niet leuk, ik ben er zelf mee bezig na alles op jouw mooie lijst afgewerkt te hebben.... :gek:

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 27 apr 2014, 19:38
door jvbosma
Bedankt voor jullie reacties. Auto doet het al sinds ik hem heb. Reactiestang lijken goed. Fusee leek mij ook goed, koevoet op gezet zat niet echt speling op. Hoe zou hangende remklauw dit kunnen veroorzaken? Vind hem ook niet zo fijn remmen. Kan aardig happen op het punt van stilstaan. En hoe weet ik of het het stuurhuis is?

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 08 mei 2014, 12:08
door tattoodennis
heb een E60 (2003) en deze heeft speling op stuurhuis, dit is een kwaal volgens BMW garage.

Ik ervaar kloppend geluid tijdens rijden onbalans (beetje) en knarsend geluid, volgens BMW garage kan je er mee door rijden maar je gaat je er toch aan irriteren. Dacht eerst ook fusee / stuurkogel maar helaas. Stuurhuis 380 euro nieuw op Marktplaats ex montage.

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 08 mei 2014, 12:09
door jvbosma
Ik heb hem uit laten lijnen, daarmee is het probleem niet weg, zal het dan toch het stuurhuis zijn?

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 08 mei 2014, 12:18
door tattoodennis
Als ik langzaam rij (stapvoets) en ik beweeg me stuur heel snel heen en weer (link naar rechts) dan hoor je een speling / bonk.

Had me BMW ook weggebracht voor fusee / stuurkogel maar bleek stuurhuis te zijn. Bij me vorige E46 had de vorige eigenaar het laten doen en was 1800 euro bij Ekris Garage pfffffff

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 08 mei 2014, 12:29
door jvbosma
zal het eens proberen, lange of korte slagen sturen?

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 08 mei 2014, 13:24
door tattoodennis
korte bij mij teminste, maar ik hoor ook een bonk als ik bv over een drempel rij

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 09 mei 2014, 08:07
door jvbosma
Net geprobeerd, gelukkig heb ik dit niet kunnen waarnemen, was me eerder ook nog niet opgevallen.

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 09 mei 2014, 14:38
door tattoodennis
dan kan je dat van je lijst afhalen, misschien toch eens je voorkant na laten kijken of alle rubbers en kogels goed zijn. En kijken of je remschijven niet krom zijn of blokken vast lopen of misschien ben je een loodje kwijt op je velg. Bij mijn vorige E46 trilde hij ook iets en dat was de draagarm, vervangen en probleem was weg

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 09 mei 2014, 22:13
door jvbosma
Ophanging etc. na laten kijken, leek toen goed. Zou de remmen nog kunnen laten controleren. Of idd onbalans in de wielen. Maar dat verklaard, nog niet waarom ik zo last van spoorvorming e.d. Heb. Of hoort dat bij 245 banden en achterwielaandrijving en ben ik te kieskeurig.

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 10 mei 2014, 12:05
door tattoodennis
Dat heb je met brede banden hier het zelfde met 235 of 245 rondom, daar ben ik al gewent dat hij sporen trekt. Daarom rij ik altijd iets naar de andere kant hahaha een lijnrijder.

Uitlijnen en alles laten balanceren, en dan kijken wat er gebeurd. Maar sportvorming op de weg en dat trekken krijg je er niet uit

Re: Onbelans in het stuur.

Geplaatst: 10 mei 2014, 13:22
door AdE39
Hallo beste BMW vrienden,

Voor een goede controle van de voor as en de ophanging, zet de auto op een brug en ondersteun het chassis, zodat de gehele voor ophanging los hangt van de brug.
Zo kan men echt alle rubbers en de fusees goed controleren op eventuele speling.
Pak de band aan de boven en de onder zijde vast, en probeer eens of u kunt jutteren, is dit het geval, vervang dan de fusees aan beide zijden, vervang beter dit soort onderdelen per paar/set.
Precies net zo als bij de remmen en de banden.
De stuurkogels, dan pak je de band beet aan de voor en de achter zijde, en ga weer jutteren, heeft u speling, vervang de stuurkogels, ook deze beter vervangen per set.

Let wel, volgens de bepalingen, mag er bij een APK keuring een bepaalde tolerantie aanwezig zijn, van een bepaalde speling, minder dan één mm.
Maar bij het gebruiken van de bredere banden, dan kan dit al snel leiden tot het zoekerige gedrag, je, en ook zonder de genoemde speling kan dit zelfs plaats vinden.
Houd er dus rekening mee, dat een verschillende banden spanning op de voor as, dat dit ook al tot een afwijkend rijgedrag leiden.
Wat er ook kan plaats vinden, dat het verschil van stroefheid in de rijbaan links of rechts verschillend kan zijn, ook dan kan men dit afwijkende gedrag merken.
Als de overdwars ril iets of wat schuin weg loopt, ook dan kan dit leiden tot een afwijkend rij gedrag.
let er ook op, dat men altijd twee gelijkwaardige banden op een as monteert, en ook het zelfde profiel en het merk band en het type daarvan .
Want soms zie ik ze wel eens staan, twee verschillende merk banden en of types, dat gaat onherroepelijk wringen.

Speling in het stuurhuis, op de uitgaande stuur as, dat kan ook leiden tot afwijkend rijgedrag.

Hangende remmen, dat leid vaak tot kromme remschijven, dit komt vaak voor, net tegen de tijd dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Of dat men vergeten is om het rem zadel en de remklauw goed schoon te maken bij een nieuwe montage. Het spaarzaam invetten van de glijvlakken, dat kan ook nog misschien iets verschil uitmaken, op een correct werkend rem systeem.

Draag armen, bekijk deze ook erg goed, tijdens dat de voor as los hangt van de brug.
Controleer de schokdempers ook eens voor de aardigheid, sluit deze dus ook nooit uit.
De schroef veren, bekijk deze ook eens aandachtig, deze kunnen afgebroken zijn, zonder dat het opvalt, of dat de auto scheef hangt.
Controleer dan ook nog even de domlagers/steunlagers aan de bovenzijde van de veerpoten/schokdempers voor en achter, die zijn gemonteerd tussen de schokdemper en het binnenscherm.

De sporing/uitlijning van de auto, daar kan wat in zitten, laat dan echt alles wat met het uitlijnen te maken kan hebben, ook echt nakijken op eventuele afwijkingen, echter zal dit dan ook merkbaar dienen te zijn, met de normale gebruiken op de weg, en niet enkel bij overgang rillen, die dwars op de rijbaan liggen.( lassen in het wegdek)
Vergeet dan ook niet, dat er door het vrachtverkeer de rijsporen aanwezig kunnen zijn in het wegdek.
Daar kunnen de hele brede banden precies op gaan zoeken, terwijl men met de gewone maat banden weer net niet op de randjes van de rijsporen rijdt, en met de brede banden net weer wel, dat kan echt leiden tot dat zoekerige gedrag.

De auto's met een subframe, en die hebben tegenwoordig meest allemaal een subframe, bij de BMW aan de voor en de achterzijde zelfs. Controleer ook de rubbers van de ophanging van het subframe eens.
Controleer eigenlijk gewoon beter alle rubbers in de ophanging, dat is altijd beter en veiliger.

Het kan dus een verzameling zijn, van hele kleine afwijkingen aan de vooras en de remmen in combinatie van de banden en het stuur systeem, die dit probleem kunnen veroorzaken.
Het hoeft slechts allemaal maar net een fractie te zijn, en het probleem is aanwezig..
Daarmee doel ik dus op het verschil in de wielbasis van de beide auto's, dat kan er veel schelen zelfs.

Ik zal u een voorbeeld noemen.
Ik ben in het verleden beroeps chauffeur geweest, ik was gewend aan een trekker oplegger combinatie.
Maar soms switcht men wel eens van auto in de vakantie tijd. Dus ik mocht eens op weg met een drie assige bakwagen, met sleep as, deze kan dus omhoog getrokken worden, als de wagen gelost is.
Dus ik reed dus terug huiswaarts, en had de sleep as omhoog getrokken, de wagen begon dus erg zenuwachtig te zoeken in de sporen in het wegdek.
Ik dacht bij mij zelf, wat is dat nu weer?
Ik heb dus als de weerlicht die sleep as laten zakken, en het zenuwachtige en zoekerige gedrag was weer opgeheven, dat is dus het verschil met de wielbasis verlegging of de kortere wiel basis, door het omhoog trekken en het neer laten van de sleep as.
Ben er dus zeker van, dat dit het grote verschil kan zijn, de wiel basis bij het veranderen van een voertuig!

Wat ik er ook nog eigenlijk aan wil toevoegen.
Heeft men net een andere auto gekocht, dan kan dit ook snel ervaren worden, door een ander rijgedrag

Mocht ik nog wat vergeten zijn, dan kunt u zelf de lijst aanvullen, en controleren.

Ik hoop dat dit alles het probleem zal kunnen verhelpen, is dit niet het geval, dan zal men het moeten gaan zoeken in de breedte van de banden.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad