Pagina 1 van 1

Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 19 mar 2014, 16:59
door Bmw 525 Berline
Jongens heeft er iemand ervaring met de turbo laten reviseren?? Want er is veel kans dat de mijne binnen een korte tijd eraan gaat!! Niks is zeker natuurlijk maar er zijn wat aanwijzingen... .

Ik zou graag willen weten wie zoiets doet/kan doen/goed doet en voor hoeveel enzo want dat is toch ook niet weggelegd voor "jan en alleman" hé?? :whistle: :P

Een garagist raadde het mij af omdat er veel kans bestaat dat het later terug kapot gaat.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 19 mar 2014, 21:07
door matheeuwissen
Gewoon een ruil turbo er op. Reviseren is heel specialistisch werk. Het is niet voor niks dat maar een paar bedrijven in Nederland dit doen.

Edit: sorry, Ik dacht dat je het zelf wilde gaan doen.

Beste is nog gewoon ruilturbo, revisie duurt best lang en dan kun je dus je auto niet gebruiken.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 20 mar 2014, 21:33
door Vaporized
Wat zijn de aanwijzingen van overlijden dan ?

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 21 mar 2014, 13:12
door info
Kijk eens op turboonderdelen.nl , eventueel zelf te doen maar voor kleine meerprijs doet hij het.

Mijn turbo fluit heel hard als de motor koud is en dat al ruim 5 jaar lang, hoe weet je of deze aan het overlijden is ?

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 21 mar 2014, 20:39
door Mooggie
Ik heb mijn beide turbo's laatst laten reviseren door Turbos-Hoet.

Staan vrij goed aangeschreven en de kosten waren daar € 635,- incl. BTW per turbo. Hou er wel rekening mee dat je ook nog kosten hebt om de turbo te de-/monteren, 2x verzenden, aanschaf montageset, nieuwe pakkingen e.d.. Kwam daardoor bij mij in totaal uit op € 965,- incl. BTW per turbo.

Turbo's zijn goed schoongemaakt, alle kleine onderdelen vervangen en opnieuw gekalibreerd. Moeten dus weer heel wat kilometers vooruit kunnen nu. :)

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 21 mar 2014, 20:45
door matheeuwissen

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 21 mar 2014, 20:48
door Mooggie
Hieronder trouwens nog een kort stappenplan van de revisie:

Het reinigingsproces

Bij binnenkomst wordt de turbo gedemonteerd en geanalyseerd. Vervolgens worden de onderdelen grondig gereinigd. Hiervoor worden een speciale wasmachine en een industriële oven gebruikt. Dit reinigingsproces komt de kwaliteit van onderdelen zoals lagerhuizen en turbine-assen ten goede. De reden hiervoor ligt in het feit dat er minder intensief gebruik gemaakt hoeft te worden van het volgende proces, namelijk de oppervlaktebehandeling. Dit proces kan namelijk een afwijking in de maatvoering teweeg brengen die tot problemen zal leiden.

Oppervlaktebehandeling

De gietijzeren onderdelen worden automatisch gestraald met een sterke straalkorrel. Voor de aluminium onderdelen maken we gebruik van een andere straalmachine waarbij gewerkt wordt met een glasparel. Het lagerhuis krijgt nog een nabehandeling in de vorm van een ultrasoon reinigingsbad om zeker te stellen dat er geen vuil achterblijft. Ter afsluiting worden alle onderdelen ingevet om roestvorming te voorkomen, waarna ze naar het volgende proces in onze geavanceerde werkplaats worden geleid.

Het controleproces

De turbine as dient gecontroleerd te worden op rechtheid alvorens hij gemonteerd kan worden in het binnenwerk van een turbo. Hiervoor maakt Turbo’s Hoet gebruik van een rechtheidmeter. De turbine as en het lagerhuis van de turbo worden gecontroleerd op ingesleten lagerplaatsen. Na het balanceren wordt vervolgens de ruimte op de lagers van het binnenwerk gecontroleerd en deze ruimte wordt geverifieerd met de gegevens van de turbo fabrikant, waarna de turbo verder wordt afgebouwd. Als laatste wordt de actuator afgesteld volgens de fabriekswaarden.

Het balanceerproces

Het balanceren is één van de belangrijkste onderdelen van het reviseren van een turbo. De reden hiervoor is eenvoudig, aangezien de toerentallen die een moderne turbo behaalt inmiddels boven de 230.000 toeren per minuut uit zijn gekomen. Iedere vorm van onbalans bij die toerentallen leidt op termijn of per direct tot grote schade binnenin de turbocharger. In dit hoofdstuk gaan we kort in op de drie fasen van balanceren:

1. de rotor balanceren
2. het binnenwerk balanceren
3. de turbo balanceren

De rotor balanceren
Voor het balanceren van turbo's is het heel belangrijk om de wielen goed dynamisch te balanceren. Dat wil zeggen: met twee correctievlakken. Elk component dient apart gebalanceerd te worden. Hiervoor maken wij gebruik van de onderstaande Schenck balanceermachine.

Het binnenwerk balanceren
Vervolgens dienen de onderdelen zodanig gemonteerd te worden dat de turbo een draaiend geheel is geworden. Omdat de toegevoegde onderdelen niet allemaal individueel zijn gebalanceerd, is er reden genoeg om het draaiende gedeelte van de turbo als geheel nogmaals te balanceren. Hiervoor maken wij gebruik van een binnenwerk balanceermachine.

De turbo balanceren
Als laatste controleren we de turbochargers op eventuele vibraties die tot een overmatig geluid leiden, bij het toerental zoals dit ook op de motor behaald wordt. Een ideale eindtest die niet alleen onbalans registreert, maar eveneens eventuele olielekkage zal constateren. Hiervoor maken wij gebruik van een Vibration Sorting Rig, een door grote turbofabrikanten verplicht gestelde machine.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 22 mar 2014, 11:53
door Bmw 525 Berline
Jongens mijn turbo is nog niet "dood" maar er is een klein aanwijzing gelijk wat olie in de dikke darm die naar boven komt en ook olielek aan de buitenkant van de turbo zelf.. . Heb het zelf gezien. Ik heb deze topic geopend voor "in't geval" hij dood moest gaan dat ik al "voorbereid" ben.. . :)

Maar soit, er is nog helemaal niets aan de hand en men auto trekt even lekker als tervoren dus ja.. lekker wat doorrijden hé?? :///m: :)

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 23 mar 2014, 14:16
door streamline
info schreef:Kijk eens op turboonderdelen.nl , eventueel zelf te doen maar voor kleine meerprijs doet hij het.

Mijn turbo fluit heel hard als de motor koud is en dat al ruim 5 jaar lang, hoe weet je of deze aan het overlijden is ?

Als hij dat al vijf jaar lang doet is er niets aan de hand.
Een turbo bij een koude motor maakt wel vaker wat geluid.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 23 mar 2014, 19:18
door info
Nou, de hele buurt kan het horen. Ik trek altijd rustig op om het lawaai te beperken.
Eenmaal warm is het stukken minder/ normaal.

Ik heb ook weleens een E46 voorbij horen rijden die hetzelfde geluid maakte.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 26 mar 2014, 10:11
door streamline
Als het geluid al 5 jaar aanwezig is, en niet verergerd dan lijkt mij niets aan de hand. En ik zou er persoonlijk vooral ook niets aan doen gezien de kosten.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 01 apr 2014, 19:07
door info
Ik laat 'm lekker zitten tot ie klapt of warm ook veel geluid produceert.

Re: Turbo laten reviseren..

Geplaatst: 02 apr 2014, 02:34
door Bmw 525 Berline
info schreef:Ik laat 'm lekker zitten tot ie klapt of warm ook veel geluid produceert.
En ik geef je DIK gelijk man!!! :)