Pagina 1 van 2
nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 23 jan 2014, 21:48
door malle pietje
Hallo!
Nieuw hier! Heb sinds zondag een E61 530d gekocht uit 2004. We hadden al een E61 525i, dus nu staan er twee 5 series voor de deur....

Dat kan alleen als je of veel geld hebt, of zelf klusjes opknapt. Het eerste helaas niet, het laatste is het geval. Ben een DHZ-er waar het kan, en niet snel geneigd iets aan de garage over te laten. Alleen als het echt niet anders kan, of voor onderdelen, kom ik bij de stealers.
Hiervoor reed ik diverse citroen xm's, een e39 525d en daarna een jaartje of wat v70's. Toen er gezinsuitbreiding kwam, zochten we iets groters voor mijn vrouw haar 9-3 cabrio en kwamen de 525i tegen. Dat was voor mij aanleiding om opnieuw de 5 serie op te zoeken en de 530d te kopen.
Wat een heerlijke bak, maar wel wat kleine puntjes. Er staat nu 3 ton rond op de teller, en het is de uitgebreidste versie, met headup display, panoramadak, zwart met beige leer en natuurlijk standverwarming. Maar, zoals ik al op de diverse fora heb gevonden, daar kan van alles mis mee gaan.
Dus voor nu hallo, en voor later vast de nodige vragen!
groet Frank!
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 23 jan 2014, 21:54
door lj328
Hallo Frank,
Leuk man, 2 x een 5-serie en dan ook zelf lekker alles kunnen doen.
hoge km-stand zegt niet zo heel veel, het is meer het onderhoud dat iets over de auto zegt. En kleine dingetjes hou je dan natuurlijk altijd.
Als je nog een foto hebt van die stoere bolides
Mvg,
Luuk Jan
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 24 jan 2014, 08:12
door tikkie
Welkom Frank! Benieuwd naar foto's. Veel plezier ermee.
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 24 jan 2014, 10:26
door E36 M-Style
Welkom Frank

Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 24 jan 2014, 21:52
door malle pietje
Bedankt! Foto's komen absoluut maar ben er nog niet aan toe gekomen tze te maken...Lekker het eerste weekje gereden, gebruik valt tegen natuurlijk, had ik kunnen weten

De eerste twee klusjes al gedaan, een nokkenassensor vervangen om startproblemen te verhelpen, en zojuist de as van de achterruitenwisser gangbaar gemaakt.
Ook helaas nu al een tegenvaller. De navigatie hapert. Google vertelt me dat het een kapot gaande ccc unit is? Hoe dan ook, alles op zn tijd. Eerst de ab repareren. Zal wel een kabelbreuk zijn.

Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 08 feb 2014, 22:13
door malle pietje
Inmiddels een fijne 3 weken achter de rug met de eerste klussen geklaard. Een nieuwe nokkenassensor verhielp een startprobleem op de eerste dag, het asje van de achterruitenwisser gangbaar gemaakt zodat die het weer doet en de grootste ergernis: het niet doen van de afstandbediening verholpen door 6 draden in de achterklep te vervangen.
Er staat nog wel wat op het lijstje. De uitvallende navigatie schuif ik even naar achteren, eerst de swirlflaps, want dat is een te groot risico. Direct de egr schoon maken. Daarna de storingen van de compressor nagaan en vermoedelijk vervangen. En dan tot slot een grote beurt, want die is weer nodig.
Ohja! Dan is er nog de koplampsproeiers die het niet doen en de sim kaart die steeds maar een pincode vraagt...En dan nog een irritatie: ik heb de remblokken melding willen resetten, maar in plaats van omhoog ging de km-stand in de min en staat nu op -15000, zodat er nu een extra lampje nonstop brand. Resetten lukt niet meer, hoe vaag ook. Zucht...
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 09 feb 2014, 08:58
door Bart70
Zoek eens kontakt met een van de codeerders op dit forum, misschien dat die je verder kunnen helpen, ik weet natuurlijk niet wat het probleem echt geeft maar anders eens even zoeken op dit forum, je vind hier echt heel veel info, anders even een topic erover openen als je niets kan vinden.
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 09 feb 2014, 18:03
door malle pietje
Hoi Bart,
ik vond al iemand (op een ander forum) die hetzelfde probleem had en uiteindelijk alleen via de dealer de servicereset kon unlocken. Schijnbaar heb ik iets verkeerds gedaan en staat hij nu (na iedere rit toch weer even proberen) nog steeds op -15000.
Achja, er zijn ergere dingen! Hij rijdt wel heerlijk. Die flaps moeten er zsm uit, dat vind ik wel spannend...
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 09 feb 2014, 18:08
door Bart70
Gelukkig geen last van, benzine

Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 09 feb 2014, 19:25
door Edgar1234
Welkom!
Remblokken kun je niet resetten, bij het vervangen van de remblokken moeten er nieuwe slijtindicatoren op.
Swirl Flaps zou ik zsm doen... Heb het zelf al mee gemaakt dat er 1 in mijn blok kwam...en daar wordt je niet vrolijk van. In mijn nieuwe blok deze gelijk laten verwijderen.
Foto's zijn altijd leuk

Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 09 feb 2014, 20:19
door malle pietje
Ah dat is goed om te weten, dan moeten er maar nieuwe blokken onder. Moet toch met een kleine 5 d km en dat is ongeveer 4 weken.
Heb me al flink ingelezen en de swirlflaps verwijderen lijkt op het eerste gezicht niet enorm ingewikkeld. Ik vraag me alleen af of ik blindplaatjes ga plaatsen of de eenvoudigere weg met schroeven en locktight. Blindplaatjes kan je ook direct plaatsen, zonder eerst een nacht te moeten wacchten tot dat de lijm is gedroogd.
Eerst maar alles open halen komende zaterdag. En misschien is een vorige eigenaar al wel zo slim geweest en heeft ie ze verwijderd.
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 10 feb 2014, 17:27
door lekkerwijf1
Hey frank, klinkt goed twee dikke 5series, ben benieuwd naar fotos. Wat betreft resetten remblokken. Pakt de slijtage indicator knip de draden door en verbind ze met elkaar. Je kunt dan gewoon resetten. Je moet als je nieuwe remblokken heb toch een nieuwe indicator kopen nml wat betreft de swirl flaps ik heb destijds op mn diesel de asjes doorgeslepen. Als ik het goed heb m5 draad getapt en inbus bouten erin gedraaid met locktite Let op de inbuskop aan de buitenkant plaatsen en zeker GEEN moer aan de binnenkant doen dit werkt zeer goed en incl tap voor draad, inbusjes en loctite kost dit hooguit 15 euro. Succes
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 11 feb 2014, 22:48
door malle pietje
Lekkerwijf, bedankt voor de tips.
Wat ik vreemd vind is dat de remblok servicemelding nog 900km te gaan had, maar door mijn eigen toedoen kennelijk niet tgereset kon worden en nu dus op min 15000 staat. En dat ligt dus aan het feit dat je de remblokken niet kunt resetten?
Jouw tip ga ik in ieder geval dit weekend eens proberen want dat lampje en die plung irriteren me mateloos.
Hoe lang moest de locktight drogen, weet je dat toevallig nog? Liefst begin je aan de klus en maak je m oook direct af natuurlijk. En heb je getapt in plastic? Is dat nodig? Zou een zelftappende schroef ook hun werk doen met wat vloeibare pakking?
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 11 feb 2014, 23:42
door lekkerwijf1
Beste frank dat je jou remblokken niet meer kunt resetten is omdat de indicator al contact maakt, vandaar het doorverbinden van de kabel en je kunt weer resetten. Knip natuurlijk de kabel door tussen de remblokken en het stekkerkastje in je wielkast, knip niet de abs sensor door
wat betreft de locktite weet ik niet meer welke ik had in ieder geval wel 1 die permanent vast bleef zitten ik heb destijds inderdaad draad getapt in het plastic loctite erin en extra rond de inbus en ook gelijk weer gemonteerd of het met zelftappende schroeven kan zou ik zelf niet doen getapt m5 draad is fijner draad met een kortere spoed voor meer houvast
Re: nieuwe forummer, Frank E61
Geplaatst: 12 feb 2014, 17:26
door Kuupertie
Lekkerwijf...kan je me helpen met de remblok sensor ?
Ik heb precies hetzelfde. Net een beurtje gehad en wilde de intervallen resetten. Bij mij sprong hij terug op -14000 KM. Heel irritant inderdaad.